Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AT&T slutar sälja iPhone utan abonnemang i NYC

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag kan berätta att AT&T inte längre säljer iPhone utan abonnemang i New York! Vi håller på att dubbelkolla i Atlanta och Los Angeles och med lite tur har vi svar inom 24 timmar. Om detta gäller "nationwide" i USA är det nog Apples första svar på att folk börjat radera operatörsspärren i telefonerna.

Förra helgen talade jag med säljare på AT&T i New York som berättade att "Våra managers vill inte att vi säljer iPhone utan aktivering eftersom att det är en noll-affär för oss. Utan aktivering får vi säljare inte heller någon provision. Vi har fått order att hänvisa alla till AppleStore".

Idag är budskapet hårdare: "Vi säljer inte iPhone utan att aktivera telefonen, punkt slut". Man kan få köpa telefonen utan aktivering om man lämnar $500 (ca 3500kr) i deposition - en första avbetalning på månadskostnaden.

AppleStore säljer fortfarande telefoner (max 5st per köp) men det kan ändras över en natt. Och då är det slut på importen till Sverige - åtminstonde till dagens priser.

Mycket tyder på att firmware 1.1.1 som är på gång till iPhone kommer levereras i nya telefoner inom någon månad och den verkar mycket svårare att bearbeta - ingen har ännu lyckats installera program på iPod Touch som exempel.

Med andra ord: Har du en iPhone utan operatörsspärr idag ska du nog hålla hårt i den - det finns en liten chans att dom blir mycket svåra att få tag i snart!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-23 20:21

Usch då, då kanske man skulle ta o köpa en nu...

Inte helt oväntat drag från AT&T och Apple...

/M

Hoppsan där ser man, Apples iTunes aktivering var inte så smart, då ska vi alltså inte förvänta oss det i Sverige.

Senast redigerat 2007-09-23 20:48
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-23 22:47

Fan va dyra de är på ebay...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-23 22:54

I saw this coming!

Ursprungligen av boris91:

I saw this coming!

Jo tjena.

helvete gubbar! jag drar ju till NY på tisdag!!! Hur ser läget ut? Vart kan man läsa nyheter om detta? Jag blir supernervös när jag läser detta. Tänk om Apple också slutar sälja den utan aktivering. Sataaaaan!

Apple och AT&T förstod väl inte hur många som skulle åka till USA och köpa telefoner för att sälja dom på eBay eller via andra sidor, detta är väl första draget för att stoppa det.

Precis som tidigare sagts, AT&T får ju INGET om dom inte tecknar abbonemang. Ska bli intressant att se hur det kommer funka i Europa.

Mmm. Absolut. Känns som att dem kommer dra lärdom av detta och köra nån form av aktivering direkt i butik istället. Som AT&T börjat med nu. Men om det fortfarande är möjligt att köpa iPhones på tisdag, vad skall jag kolla upp? Är det nån firmware eller nåt jag måste hålla koll på? Tack!

Helvete, tänkte dra dit på fredag! Asså detta är bara för surt, jag som tänkte göra ett kap.

Hoppas det fortfarande går handla i AppleStore på fredag/lördag, annars snyft snyft.

fan också. kom igen nu gubbar! Leta info! Vart läser ni om detta?! Än så länge är det bara ATT som har slutat sälja va? Applestore måste ju vilja sälja sina produkter.

Ursprungligen av willstedt:

fan också. kom igen nu gubbar! Leta info! Vart läser ni om detta?! Än så länge är det bara ATT som har slutat sälja va? Applestore måste ju vilja sälja sina produkter.

http://www.99.se/1354195-post1.html

Skämt o sido så skulle jag också vilja ha lite mer officiell information. Gäller det i NY borde det gälla över hela USA. Kanske kommer det ut mer info veckan om det nu ligger någon sanning i det?!

Däremot förstår jag inte vad du menar med att "slutat sälja". Det handlar inte om ett försäljningsstopp utan enbart att man måste teckna abonnemang direkt när man köper telefonen. Samma sak skulle kunna gälla på Applestore.

Ursprungligen av Rickard A:

http://www.99.se/1354195-post1.html

Skämt o sido så skulle jag också vilja ha lite mer officiell information. Gäller det i NY borde det gälla över hela USA. Kanske kommer det ut mer info veckan om det nu ligger någon sanning i det?!

Däremot förstår jag inte vad du menar med att "slutat sälja". Det handlar inte om ett försäljningsstopp utan enbart att man måste teckna abonnemang direkt när man köper telefonen. Samma sak skulle kunna gälla på Applestore.

Nä, jag uttryckte mig dåligt. Menade såklart inte att dem stoppar utan bara tvingar till aktivering. Dock uppstår här ett jäävligt intressant scenario.
Min flickvän bor i USA och har för tillfället faktiskt just ett AT&T abbonemang. Hon måste ju kunna få köpa en iPhone om hon vill?! Känns ju superdumt om hon INTE skulle få det.

Då kan man ju dra det hela ett steg längre och bara säga att man har ett abbonemang. Då borde biffen vara löst

Det går fortfarande att köpa iPhone hos AT&T i Miami. Har inte läst på några andra sidor om att de har stoppat försäljningen utan abonnemang. Länk någon?

Aah va gött. Det känns som att det inte borde stoppas. Iaf inte i första taget. Kanske att ATT stoppar men inte Apple. Det får inte bli så!!! Argh

de sälja ju fortfarande via apple store, så varför oroa, om inte annat så kan man plocka hem dom på ebay..

Willstedt:
Det går säkert skitbra om hon tecknar 18 eller 24 nya månader från och med nu då.
Du tror väl inte att hon slipper teckna nytt abonnemang bara för att hon redan är kund?

Nja fast jag menar att hon borde kunna få köpa mobilen kontant. Såklart att du inte får köpa en mobil från Tre för 1 krona (eller vad de nu gör reklam för) men däremot borde man få köpa den för några tusen. Det är väl också återförsäljare av mobiltelefonerna?

Ursprungligen av willstedt:

Nja fast jag menar att hon borde kunna få köpa mobilen kontant. Såklart att du inte får köpa en mobil från Tre för 1 krona (eller vad de nu gör reklam för) men däremot borde man få köpa den för några tusen. Det är väl också återförsäljare av mobiltelefonerna?

Jo visst, det går väll bra och köpa kontant och teckna 24 mån.
Varför skulle de gå med på att sälja den kontant utan att förlänga bindningstiden?
De kommer de inte gå med på. De skall ju tjäna något på det också!

Jo det är sant. Egentligen konstigt att man inte körde så från början. Trodde dom verkligen inte att det skulle hackas?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-24 01:56

Dom räknade med hack, men tydligen har omfattningen nått brytpunkten när det kan börja påverka god bizniz.
Det kan också vara så att europeiska operatörer - absolut dom svenska - som aldrig någonsin har tänkt sälja en låst lur utan id-kontroll och påskrivna kontrakt över disk - har ställt villkor. Varför ska dom skrämma iväg presumtiva kunder med sina kontrakt till att importera egna iPhone's från länder där man kommer undan aktiveringen?

Det är också mycket möjligt att Apple räknade med omfattande hackning och att denna åtgärd är planerad från start. Att man inte får ta hem oaktiverade lurar var nog tänkt från början, men att börja som dom gjorde gav en explosions-start som kan behövas om man ska ge sig in i mobilcirkusen. Det enorma försäljningsflödet [och goodwill-feelingen] hade nog hämmats markant om aktivering [kontroll/misstroende] på plats praktiserats från start.
Nu är luren etablerad och instansad i konsumenternas medvetande. Nu kan man börja lira tuffare.

Om 18 månader så släpps iPhonen fri. Inga låsningar. 5695 kronor utan abb.

Ursprungligen av mjg:

Dom räknade med hack, men tydligen har omfattningen nått brytpunkten när det kan börja påverka god bizniz.
Det kan också vara så att europeiska operatörer - absolut dom svenska - som aldrig någonsin har tänkt sälja en låst lur utan id-kontroll och påskrivna kontrakt över disk - har ställt villkor. Varför ska dom skrämma iväg presumtiva kunder med sina kontrakt till att importera egna iPhone's från länder där man kommer undan aktiveringen?

Det är också mycket möjligt att Apple räknade med omfattande hackning och att denna åtgärd är planerad från start. Att man inte får ta hem oaktiverade lurar var nog tänkt från början, men att börja som dom gjorde gav en explosions-start som kan behövas om man ska ge sig in i mobilcirkusen. Det enorma försäljningsflödet [och goodwill-feelingen] hade nog hämmats markant om aktivering [kontroll/misstroende] på plats praktiserats från start.
Nu är luren etablerad och instansad i konsumenternas medvetande. Nu kan man börja lira tuffare.

Om 18 månader så släpps iPhonen fri. Inga låsningar. 5695 kronor utan abb.

Jag hoppas att du har fel. Fram tills på tisdag. Efter tisdag kan du få har rätt men fasen inte nu. Inte såhär nära målgången. Om det finns en gud så hjälper han mig nu. JAG SKA HA EN IPHONE!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-24 04:19

Jag tror det har lite med hackningen att göra utan mer som det stod i början på tråden. Säljarens provision. Om du kan köpa en iPhone hos AT&T och sen går du hem och aktiverar den får säljaren 0 provision. För att få provisionen tvingar dom kunderna att aktivera iPhonen på stället. Går du till en Apple Store butik kan du köpa iPhonen precis som alltid utan aktivering. Om någon nu åker till NY så är väl ett besök i glaskuben ett måste.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag tror det har lite med hackningen att göra utan mer som det stod i början på tråden. Säljarens provision. Om du kan köpa en iPhone hos AT&T och sen går du hem och aktiverar den får säljaren 0 provision. För att få provisionen tvingar dom kunderna att aktivera iPhonen på stället. Går du till en Apple Store butik kan du köpa iPhonen precis som alltid utan aktivering. Om någon nu åker till NY så är väl ett besök i glaskuben ett måste.

//Rob

Aah, det lugnade mig
Känns troligt faktiskt..

Ursprungligen av Björnström:

Mycket tyder på att firmware 1.1.1 som är på gång till iPhone kommer levereras i nya telefoner inom någon månad och den verkar mycket svårare att bearbeta - ingen har ännu lyckats installera program på iPod Touch som exempel.

Betyder det att alla som uppdaterar sin iPhone till 1.1.1 (när den släpps) att få tillbaka operatörslåset?

Ursprungligen av rikard.agren:

Betyder det att alla som uppdaterar sin iPhone till 1.1.1 (när den släpps) att få tillbaka operatörslåset?

Utan att vi vet någonting, så är det rimligt att anta det.

/c

Jag köpte (via kompis i NY) en iPhone igår. Apple-butiken säljer abonnemangsfritt, så kalmera er och keep on cracking.

Snacka om att bygga upp ett kaos i forumet eller...

Det vi spekulerade om var huruvida AppleStore följer AT&T:s exempel fram till 1.1 uppdateringen. Det är inte alls otroligt att det blir så men vem vet vad Steve Jobs bestämmer sig för att göra.

Bevaka tråden