- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
Apple has discovered that many of the unauthorized iPhone unlocking programs available on the Internet cause irreparable damage to the iPhone's software, which will likely result in the modified iPhone becoming permanently inoperable when a future Apple-supplied iPhone software update is installed.
Apple strongly discourages users from installing unauthorized unlocking programs on their iPhones. Users who make unauthorized modifications to the software on their iPhone violate their iPhone software license agreement and void their warranty. The permanent inability to use an iPhone due to installing unlocking software is not covered under the iPhone's warranty.
Med andra ord - om du tar bort operatörsspärren och installerar program finns det risk att garantin inte gäller...
http://www.macnn.com/articles/07/09/24/unlock.may.void.warranty/
Jaja, min iPhone fungerar alldeles utmärkt just nu och i värsta fall får man väl akta sig för att uppdatera sin telefon. Jag tror dessutom inte att Apple kommer att kunna hindra folk från att lista ut nya finurliga sätt att låsa upp sin iPhone. Beträffande garantin så återstår det väl att se. Fast man är ju sugen på iTunes Wifi-Store som gissningsvis finns med i kommande uppdatering. Men det är väl Apple's förlust mest eftersom jag inte kommer impuls-köpa lika mycket musik.
"irreparable damage to the iPhone's software"
Jomen...sånt är ju en del av vardagen för alla datorer - oavsett om dom är hackade eller inte. Man brukar då ominstallera OS - och detta kommer många Iphones-ägare att få göra trots att dom aldrig varit i närheten av ett hack. Detta gäller även drivrutiner och firmwares.
Vad svamlar Apple om? "...skada mjukvara..."??? Jisses! Detta måste vara en av historiens lamaste dimridåer - ty dom som håller på och hackar Iphones vet att det är svammel. Dom enda som går på detta är dom som ändå inte kan/vill hacka - och som ändå inte har en susning om vad det gäller...och som aldrig ens kommer att höra talas om detta utspel av Apple.
Nja. Om någon av upplåsningsmetoderna nu ändrar i den fasta programvaran och Apple helt enkelt struntar i och ignorerar dessa ändringar men skriver över en del av dem och låter vissa vara så kan det förstås göra att telefonen helt enkelt inte klarar av att ta på sig stövlarna själv.
Jag skulle inte tro att Apple gör det för att djävlas, utan för att ha ryggen fri. Apple har upptäckt att upplåsningsprogrammen gjort ändringar som antingen är riktigt tokiga eller ändringar som inte fungerar med den kommande uppdateringen. Därför vill dom varna.
Det som är udda är just det här med "oreparerbar skada", hur kan en mjukvaruförändring vara helt omöjlig att återställa?
Näe, då borde det vara lugnt. Risken är väl att en framtida version av iTunes kan kräva att man uppdaterar sin iPhone för att få synka, alternativt en framtida uppdatering av OS:et. Så i värsta tänkbara fall måste man hålla kvar vid dagens firmware, dagens iTunes och dagens Mac OS X.
De närmaste dagarna efter att nya uppdateringen släpps lär säkert ge klarhet i hur allvarlig frågan är. När hackarna får sätta tänderna i den och när tappra frivilliga testar att uppdatera lär vi få rapporter.
Intressant artikel i sammanhanget hos TUAW, av ingen mindre än Erica Sadun: How to relock your iPhone before the firmware update
Here's my first go at a re-locking guide. I'll update and confirm as time and feedback permit. This method in no way guarantees that your iPhone will survive the update after being unlocked. If you're risk adverse, you may want to wait a day or two for these instructions to get debugged. And be aware there may be a lock/unlock limit set by hardware.
Där finns också svar på några vanliga frågor:
"What about restore?" -- Unlocks survive restore. It's a different part of your phone.
"Will this affect Jailbreak or 3rd party apps?" -- No but you still may have to restore before the next firmware update.
"Will the next firmware update lock me out from jailbreak and 3rd party apps?" -- We have to see but...likely yes.
"Do I have to update my iPhone when the next firmware is released?" -- No. But then you're kind of sticking your iPhone into a time warp. Everything else will change but not your iPhone. And I don't see there being a parallel development effort on the part of hackers.
Näe, då borde det vara lugnt. Risken är väl att en framtida version av iTunes kan kräva att man uppdaterar sin iPhone för att få synka, alternativt en framtida uppdatering av OS:et. Så i värsta tänkbara fall måste man hålla kvar vid dagens firmware, dagens iTunes och dagens Mac OS X.
De närmaste dagarna efter att nya uppdateringen släpps lär säkert ge klarhet i hur allvarlig frågan är. När hackarna får sätta tänderna i den och när tappra frivilliga testar att uppdatera lär vi få rapporter.
Okej, har ju precis beställt en iphone idag ju. Blev lite orolig när jag såg detta. Men får väl ha den inlindad i plast tills det kommer något nytt om detta.
Okej, har ju precis beställt en iphone idag ju. Blev lite orolig när jag såg detta. Men får väl ha den inlindad i plast tills det kommer något nytt om detta.
Jag tror Apple sa att uppdateringen ska komma den här veckan, så vi får väl veta rätt snart vad det innebär.
Så i värsta tänkbara fall måste man hålla kvar vid dagens firmware, dagens iTunes och dagens Mac OS X.
Det är ju bara Apple som förlorar på det om folk inte uppdaterar, köper nya system osv.
Jag har inget emot att köpa en svensk iPhone när den väl kommer men jag har emot att tvingas ingå ett avtal med Telefjant om man inte vill!
En telefon skall man kunna köpa olåst och få använda vilket abbonemang man vill till.
Jag har alltid kört Comviq men gick över till Telia p.g.a den dåliga täckning Comviq har där jag jobbar. Nu har jag alltid full täckning på min iPhone, när nu Apple släpper update så tar det max 5 dagar innan vi har en ny lösning för att låsa upp och det är såhär det kommer att fortsätta framöver, vi får inte det nyaste direkt utan man får vänta ngn vecka kanske men å andra sidan får man välja själv vilket abb man vill ha.
Hur kommer det bli i Sverige.. att man köper en iPhone hos Telenor och när man kommer hem så aktiverar man det via iTunes = Tror jag knappast.
Så ni som funderar på köpa från USA.. KÖP!
Det är ju bara Apple som förlorar på det om folk inte uppdaterar, köper nya system osv.
Å andra sidan förlorar Apple och operatören en rätt nätt summa på varje iPhone-användare som inte tar deras abonnemang också, eller hur?
Men om man ska tro Phil Schiller så är det inte ett medvetet drag från Apple utan en ren varning (sen kan man ju alltid argumentera att det är PR-snack och inte hela sanningen).
iPhone Dev Team har gjort ett uttalande angående Apples varning igår:
9/25 Statement from the iPhone unlockers
Based on download numbers, the iPhone Dev Team believes that, worldwide, several hundred thousand people have unlocked their iPhones. That number continues growing every day. The removal of the lock, a bug, was a major step forward in the iPhone development. It made the iPhone free and useful to anyone, not only to those in certain countries.
Apple now announces that the next firmware update, expected later this week, will possibly break the handset of all of us free users in the World. It speaks of "damage" done to the firmware and "unauthorized access" to our own property, The removal of those firmware problems, which were built in in favor for AT&T, does not cause "damage" as they want to make us believe.
We will provide you with a tool in the next week which will be able to recover your nck counter and seczones and even enables you to restore your phone to a Factory-like state.
In the meantime we advise you not to update your free iPhone with the upcoming firmware. Wait for the next version to be fixed to work properly with your carrier and not break your phone.
Tidigare, med mindre komplexa programvaror var en uppdatering ofta ett lyft, numer är en uppdatering inte självklar att göra. Och särskilt inte om det handlar om uppdateringar från Apple. Många småuppdateringar har utvecklats för att täcka igen de luckor som frihetssökande Mac- och iPhoneägare hittat.
En del uppdateringar kan sägas vara neddateringar eller återställare till Applestandard.
Jag borde sova, men kunde inte låta bli att gräva lite mer i detta...
poetic_folly som är huvudpersonen (så vitt jag vet) bakom den populära sajten ModMyiPhone.com skriver såhär i forumet:
There is a big difference between voiding the warranty, and having a firmware update "render the phone inoperable". I can't stress enough, all will be fine, you just have to give it a few days AFTER the update comes through.
Han verkar rätt säker på att det kommer att lösa sig. Hoppas det stämmer.
Tidigare, med mindre komplexa programvaror var en uppdatering ofta ett lyft, numer är en uppdatering inte självklar att göra. Och särskilt inte om det handlar om uppdateringar från Apple. Många småuppdateringar har utvecklats för att täcka igen de luckor som frihetssökande Mac- och iPhoneägare hittat.
En del uppdateringar kan sägas vara neddateringar eller återställare till Applestandard.
Alltså, jag mår lite illa när jag hör ord som "frihetssökande" när det gäller sådant här. Var det oklart vad datorn eller telefonen gjorde när man köpte den? Om inte så köper man den frihet den ger, ger den inte tillräcklig frihet får man väl gå till en annan produkt. Finns t.ex. Linux-baserade mobiler nu för tiden. Apple säljer det Apple säljer, köper man en Apple-produkt köper man även konceptet. Ingen tvingar en att köpa en iPhone och ingen tvingar en att använda den.
Frihetssökande... Herregud, det är inte amerikanska inbördeskriget vi snackar om...
Alltså, jag mår lite illa när jag hör ord som "frihetssökande" när det gäller sådant här.
Själv mår jag lite illa när jag hör översättningar som "invalidera" angående en garanti. Invalid på svenska är inte samma som det engelska ordet. Ogiltig är det svenska ordet. Ursäkta om språkpolisen i mig fick utlopp, men så blev det.
Själv mår jag lite illa när jag hör översättningar som "invalidera" angående en garanti. Invalid på svenska är inte samma som det engelska ordet. Ogiltig är det svenska ordet. Ursäkta om språkpolisen i mig fick utlopp, men så blev det.
Björnström gillar svengelska Jag har justerat rubriken.
Om jag hade haft tid att ändra den innan du gjorde så skulle jag skrivit "förverkar garantin" då det tros allt är ett rätt vedertaget begrepp.
Om jag hade haft tid att ändra den innan du gjorde så skulle jag skrivit "förverkar garantin" då det tros allt är ett rätt vedertaget begrepp.
Ah, det var ett fint ord jag inte kom på just då. Jag skrev mera folkligt (Jag hade tänkt skriva "...och ogiltigförklarar garantin" men det blev så krystat på något sätt.)
Leftrustle, om du köper en BMW tänkt att rulla på vägen så kan du självklart göra något helt annat med den. Och hur mycket koncept jag köper när jag väljer något från Apple bestämmer ju bara jag själv.
Så borde du också göra.
Men om du köper en BMW, stoppar in en Toyotamotor, byter till Mercedes-bakaxel kan inte BMW längre stå för den. Då är det ditt hemmakok. Och om BMW då släpper någon sorts uppdatering som du inte kan montera pga. Toyota-motorn kan du inte heller förvänta dig eller kräva att det ska gå. Allt jag säger.
Och frihetssökande är fortfarande barnsligt sagt.
De som importerar iPhone och sedan använder befintlig upplåsningslösningar känner till eller lär komma att få reda på konsekvenserna. Finns ju paralleler med viss sorts mjukvara till datorer, som kan sluta fungera, men som längre fram kan fungera igen.
Min ståndpunkt i denna diskussion är att låt de som skaffar en importerad iPhone glädjas åt detta och låt resten vänta på en svensklanserad iPhone, med antingen operatörslåsning eller olåst. Först är inte alltid bäst, men dock himla coolt och roligt!
Angående garantin och avtalet, vet många vad som gäller. Samma förutsättningar som med garanti för annan elektronikprodukt.
Dags att se upp? Fast jag är inte ett dugg orolig. Sådant där "löser sig" i stort sätt alltid på något sätt.
http://biz.yahoo.com/prnews/070924/aqm208.html?.v=5
"Apple has discovered that many of the unauthorized iPhone unlocking programs available on the Internet cause irreparable damage to the iPhone's software, which will likely result in the modified iPhone becoming permanently inoperable when a future Apple-supplied iPhone software update is installed."
Dags att se upp? Fast jag är inte ett dugg orolig. Sådant där "löser sig" i stort sätt alltid på något sätt.
Ja, jag är inte orolig ännu, men det är klart att det är en utveckling värd att följa. Skulle vara intressant att veta exakt vad denna oreparerbara skada egentligen är.