Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket program för att göra blanketter/avtal?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-09-24 15:15

Hej,

Sitter just nu och ska göra ett avtal. Använder alltid Illustrator för trycksaker men i detta fall funderar jag på vad som är smartast. Tänk er en typisk blankett från ex Skatteverket, ett avtal från en bank eller liknande (se bifogad fil). Det känns lite pilligt att rita upp fält manuellt i Illustrator.

Tacksam för tips hur man enklast gör det. Finns det någon inbyggd funktion i Illustrator som jag missat? Eller gör man sådant här i Acrobat Professional alternativt i annat program?

Att jobba med länkade mallsidor i InDesign kan kanske vara något? Då kan man göra en grund och sedan bygga vidare med olika mallar för olika ändamål. Olika formatmallar kan sedan styra hur linjerna skall vara, hur texten skall placeras etc.

  • Medlem
  • 2007-09-24 16:54

Jag får nog ge mig på indesign, har inte haft nytta av det förut men när det handlar om dokument på flera sidor är ju illustrator meningslöst (det blir omständigt att göra 5 pdf-filer och sedan varje gång köra PDFLab när de ska sättas ihop..

Tar gärna emot tips på bra indesign-guider om det finns / nybörjarskurser.

Du gör blanketten i valfritt program - Illustrator, Indesign, Word, Pages osv... Sedan skriver du ut till PDF-fil eller exporterar till PDF. Efter det startar du Acrobat Professional, öppnar PDF-filen och använder formulärverktygen däri för att lägga till fält som användaren kan skriva i, kryssa för osv.

Färg eller inte?

Som jag själv jobbar med både layout och tryck har jag ett par synpunkter.
Om du ska jobba med färg öht skulle jag avråda från Word som har nästintill obefintlig färghantering.
Pages kan jag för dåligt för att vare sig rekommendera eller avråda från (har varken jobbat med eller fått Pagesgenererade dokument från kunder).
InDesign har alldeles utmärkta tabellverktyg och non plus ultra färghantering.
Jag skulle definitivt gå på InDesign och Acrobat

1
Bevaka tråden