Såsom varande FileMaker-utvecklare och egen företagare så använder jag FileMaker hela tiden, även för lite tokroliga saker.
Jag är väldans nöjd med mitt Tidrapporterings-system (klicka på länken för bilder och beskrivning) och min databas för Lönespecifikationer med stöd för förmåner, som tex bostadsförmån, för att nämna två ganska vanliga projekt för FileMaker.
Bland tokroliga projekt tycker jag en databas jag byggde som kopierade text från en webbsite är. Jag kunde inte få en generalagent att ge mig en fil med alla beskrivningar och priser, så jag knackade ihop en databas som besökte en sida i taget i deras webbshop, läste in hela sidan i en FM-databas i ett fält och sedan sökte fram vad jag behövde direkt ur html-koden och lade in informationen i min egen databas, även bilderna dök upp! Denna databas kan sedan skjuta in all info via SQL direkt till OS Commerce, en open source webshop.
Andra skojiga projekt är en databas som läser av all systeminfo ur datorn och lagrar all info (processor, ledigt diskutrymme mm - i stort sett all info som finns under Äpplet > Om den här datorn > Mer info...) med hjälp av Applescript och webbpubliceringsfunktionen i FileMaker Pro.
Ännu ett är en databas som dels processar bilder (skalar om dem bland annat) och även hjälper användaren att göra beskärningar av bilder, lägga på 5% marginal runt en bild, och som även monterar ihop två bilder (fram och baksida av ett ett mynt för en myntkatalog) och som avslutning lagrar bildinformation om det monterade bilden i en databas så att den kan användas i ett arbetsflöde för katalogproduktion.
När jag ända nämnt det så användes även FileMaker i fortsättningen på det projektet. Först för att samla in produktinformation via webbpubliceringsfunktionen i FileMaker, sedan användes denna information (tillsammans med bilderna ovan) för att bygga en katalog i Indesign genom att skjuta över information dit och sedan med hjälp av Applecript, montera alla bilder som skall vara med. Vips (nästan) så är katalogen klar att trycka.
Databas:
Katalog (PDF-fil):
Nu har jag pladdrat tillräckligt, vad jag ville visa på är bredden i en databas som FileMaker, den kan verkligen göra otroligt mycket mera än att lagra telefonnummer.