Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mina tankar om iPhone i Sverige

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En anonym källa har avslöjat för MacWorld att Telenor nu har skrivit på avtal för försäljning av iPhone i Sverige. Telenor själva vill inte kommentera några detaljer ännu.

Telenor förnekar det, och jag tror inte en sekund på det! Det är nån som gillar Telenor som tipsar Macworld, som direkt publicerar det utan några som helst uppgifter.

E24 har publicerat en artikel från 23 aug där följande operatörer uttalar sig:

Telenor:
"–Vi vill vidga vårt samarbete med Apple men vi vill inte ha 2G-mobiler på marknaden. För oss blir Iphone intressant först när den kommer i en 3G-variant, säger Johan Lindgren."

Telia:
"–Vi har haft kontakter med Apple under en längre tid och hoppas få till en överenskommelse på nordisk nivå. Ingenting är klart än och vi hoppas det ska komma en 3G-variant. Fast för oss är det väldigt intressant även med edge, säger Håkan Dahlström, chef för Telias svenska mobilverksamhet."

Detta visar väl att Telenor inte är intresserad av EDGE eller 2G.

3 och Tele2 kommenterar också men Tele2 tycker telefonen är för avancerad (?) och 3 vill ha 3G.

En norsk artiklel från 23 aug i en norsk tidning publicerar ungefär samma sak som sades i artikeln ovan:
http://www.digi.no/php/art.php?id=393856

Att både Telenor och NetCom (Telia) är intresserade av telefonen.

Andra norska tidningar meddelar att det kan också bli så att Telenor får sälja den i Norge, och att Telia kommer få den i Sverige. Dom går tillochmed så långt och säger att den kommer gå till Telia i Sverige, och kommer att gå att använda via NetCom i Norge.

"NetCom-kunder slipper å løpe til konkurrenten når iPhone blir tilgjengelig, takket være sine svenske eiere TeliaSonera."

En annan artikel meddelar att TeliaSoneras största fördel är att dom finns i Finland vilket inte Telenor gör, vilket gör att TeliaSonera står närmare ett avtal än vad Telenor gör i Norden.

Senast redigerat 2007-09-25 11:29
  • Medlem
  • 2007-09-25 10:15

De skulle lika gärna kunna hänvisa till "källa på internet", som Dagens Nyheter.

Den där källan är inte mycket att lita på, Macworld är nog så glada på nyheter att dom tar vad som helst.

Telia känns ändå mer säkert att få en deal för att dom finns i hela Norden, och det gör inte Telenor, Telenor är dessutom inte speciellt stora i Sverige.

Vad tror ni? Norska tidningar säger Telia i Sverige, Telenor i Norge.

telenor är väl inte speciellt små? Det är ju gamla Vodafone, och vodafone var väl ganska stora ändå?
Dessutom täcker de ju hela Norge också.

Jag blir bara glad om det blir Telenor, så kan jag fortsätta ha kvar mitt abonnemang. Hehe

Telia är ju ganska så mycket större i Sverige. Ja dubbelt så stora. Apple är ju bra dumma om dom väljer en operatör som är ganska liten i Sverige, om man jämför med en annan operatör

Fast vadå, o2 är väl inte störst i GB heller t ex?
Och argumentet att de bara ska köra på den största operatören tycker jag inte håller, det finns inget belägg för att man SKA köra på den största operatören väl?
En mindre operatör behöver ju inte vara sämre, speciellt inte då Telenor typ är störst här i Norge (där det förvisso bara bor 3,5 miljoner människor).
Jag ser inte argumentet varför Apple skulle välja Telia framför Telenor egentligen. Båda har EDGE (iaf telenor i Norge. Hur är det i Sverige?) och båda är stora operatörer.
Förvisso finns Telia i Danmark och FInland också, och Telenor finns i Danmark också (fast det heter Sonofon där).
Jag vet inte, jag tycker inte det finns någon självklarhet att välja Telia faktiskt.

Vad händer med alla upplåsta telefoner när iPhonen kommer till sverige. Behöver man då fortfarande vara orolig vid varje firmwire som släpps, eller går det att konvertera den till en "laglig" telefon då?

Ursprungligen av givmild:

Behöver man då fortfarande vara orolig vid varje firmwire som släpps, eller går det att konvertera den till en "laglig" telefon då?

Den kommer ju fortsätta att installera uppdateringar som om du befann dig i det land den kommer från, men det är svårt att säga helt och hållet. Däremot är det inte olagligt att låsa upp en telefon.

Ursprungligen av Marcus K:

Den kommer ju fortsätta att installera uppdateringar som om du befann dig i det land den kommer från, men det är svårt att säga helt och hållet.

Men det är det jag menar. Går det inte att försvenska den helt, när den väl är släppt i Sverige. Att konvertera en usa-lur till svensk-lur...

Ursprungligen av RockyMontana:

Fast vadå, o2 är väl inte störst i GB heller t ex?
Och argumentet att de bara ska köra på den största operatören tycker jag inte håller, det finns inget belägg för att man SKA köra på den största operatören väl?
En mindre operatör behöver ju inte vara sämre, speciellt inte då Telenor typ är störst här i Norge (där det förvisso bara bor 3,5 miljoner människor).
Jag ser inte argumentet varför Apple skulle välja Telia framför Telenor egentligen. Båda har EDGE (iaf telenor i Norge. Hur är det i Sverige?) och båda är stora operatörer.
Förvisso finns Telia i Danmark och FInland också, och Telenor finns i Danmark också (fast det heter Sonofon där).
Jag vet inte, jag tycker inte det finns någon självklarhet att välja Telia faktiskt.

Telenor har inte EGDE i Sverige, och dom har sagt att dom inte kommer börja med det heller, enligt uttalande från VD och om man läser på deras hemsida.

O2 är störst i GB.

• Medlem
  • 2007-09-26 00:14

Om man söker på iPhone på Telenors hemsida får man upp följande http://www.telenor.se/f104.jsp?qq=iphone&button.x=17&button.y=7

Haha, hur ska man tolka det där?

• Medlem
  • 2007-09-27 09:29
Ursprungligen av curryboy:

Haha, hur ska man tolka det där?

Alt. 1. iPhone kommer inte till oss men vi vill passa på att sälja så många andra mobiler till er innan ni iPhone-tokskallar får möjlighet att shoppa den loss i Sverige.

Alt. 2. iPhone kommer till oss men det kan dröja lite, får vi lov att bjuda på något annat så länge?

Jag tror på alternativ 2.

Vad är det som gäller angåede telefonens duglighet på de svenska nätet, har hört rykten om att funktionerna ska var lite begränsade.... Kanske är fel tråd att fråga i?

• Medlem
  • 2007-09-27 13:07
Ursprungligen av Schnaas:

Vad är det som gäller angåede telefonens duglighet på de svenska nätet, har hört rykten om att funktionerna ska var lite begränsade.... Kanske är fel tråd att fråga i?

Du kanske hittar det i tråden "Frågor och svar om iphone användning"?

1
Bevaka tråden