Det finns ju en massa säljare i Sverige nu så detta är mina tips:
- Betala inte ohyggliga summor för telefonen, upp till 4500kr går att motivera med tanke på frakt, hantering, moms. Självklart kommer många begära mer än så (jag har sett upp till 8000kr) men då är det frågan om att utnyttja tillfället.
- Se till att få telefonen med SwePhone uppdatering inkl åäö, svensk nummerhantering etc. Annars blir den inte alls lika användbar.
- Fråga säljaren om telefonen är upplåst och i såfall med vilken metod. AnySim? iUnlock? Hårdvara? Viktigt att veta om något strular.
- Se till att få kopia på originalkvittot i USA.
- Begär kvitto på köpet. Ta legitimation på säljaren och skriv personnumret på kvittot.
- Kolla om säljaren tar på sig garantiansvar om telefonen går sönder.
Och en regel som alltid gäller:
- Betala för guds skull inte i förskott till personer du inte känner. Risken är att du står där fattig utan telefon! Även om det lockar med en billig telefon så kommer du känna dig så dum och ledsen om du blir lurad. Möt säljaren och betala kontant.
Angående international-orders verkar en hel del vara nöjda med dom trots att företaget lägger på $100 på iPhone priset, $50 i lokal skatt (enligt ett inlägg här på 99.se) och att du får betala 25% moms här hemma. Kan vara ett sätt om du inte hittar någon trevlig säljare här på 99.se exempelvis
Mitt råd skulle vara "ta det lite lugnt" eftersom iPhone import-vågen är på väg mot Sverige i stor skala nu när telefonerna går att låsa upp. Första dagarna efter att detta upptäcktes så uppstod en stor efterfrågan men jag är övertygad om att någon kommer sätta bollen i rullning så att telefonerna blir allmänt tillgängliga här hemma i Svedala inom kort.