Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkelt sätt att göra så att foton ser gammaldags ut?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det går att mecka till ett foto att se gammaldags ut i Photoshop, men det kräver en del jobb. Finns det till exempel en plugin som fixar detta snabbt och smidigt? Har verkligen för mig att jag sett detta, men hittar inget vettigt vid sökningar.

Behöver inte vara gratis, men vill heller inte betala hur mycket som helst!

Några tips?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-26 13:16

iPhoto - Effekter - antikt
alternativt i PS, men då är det en massa steg - har inga plugins på lager, men filtret Dust & Scratches kan man använda

/Tangen

Tack för svaret. Upplever dock att Dust & Scratches tar bort dylika istället för att lägga till dem...

Bifogar exempel på hur jag vill ha det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-27 09:14

mr retro gör underbara filter:

http://www.mrretro.com/machine_wash_filters_four.html

annars kan du söka på: dave (eller david) nagel photoshop brushes
, finns kvar på creativmac.com-downloads
där finns det grymma penslar som fixar det i ett nafs.
brukar själv använda dom.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-27 09:16

Det var en grym tutorial i Cad & Design för ett par år sedan, kolla om man kan hitta den på deras hemsida.

/Tangen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-01 01:53

http://www.niksoftware.com har några filter som kan hjälpa, men det krävs nog lite mer jobb om det ska vara hela vägen, själv har jag bla en samling ytor med repor och smuts mm som man jag brukar multiplya in för att få mer av den känslan, om jag vill åt vintage looken.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-01 11:02

Som ett led i (Photoshop)-processen kan du testa detta:

Skriv ut fotot i hög kvalitet och 'misshandla' det sedan genom att knyckla ihop det och sedan släta ut och scanna in det igen. Eventuellt upprepa proceduren.

(Särskilt snabbt och smidigt är det ju iofs inte.)

haha roligt mirydh...

lägg den utskrivna bilden (fotopapper) i cola i ca. 10 minuter! såg ett filmklipp då dom gjorde detta.. tyvärr kan jag inte hitta de nu!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-14 23:03

Carlsson,

Kolla in den japanska länken nedan:

labs.wanokoto.jp

...där du laddar upp en bild, för att sedan på några sekunder få en "gammal" version av samma bild!!

Typ, före:

...och efter:

Lycka till,

- Torkel

Själv kör jag grunge texturer med 30% på den vanliga bilden i Pixelmator.
Kanske det inte det bästa eller snyggaste, men blir rätt så nöjd med resultatet iaf.

1
Bevaka tråden