Jag blir inte klok på det här med färghantering och genom att söka i forumet har jag förstått att jag inte är ensam. Skulle behöva svar på några frågor, med utgångspunkt från beskrivningen nedan.
Jag har ställt in hela Creativ suite på "Prepress (Europa) 2" för enhetlighetens skull. I ID CS2 monterar jag bilder, exempelvis fotografier i rgb med olika medföljande profiler, egna Illustratorbilder i cmyk, fotografier i cmyk från gamla jobb. Jag gör även färgplattor i ID med egna cmyk-värden eller Pantone nr.
Inför tryck exporterar jag till PDF enligt tryckeriets anvisningar. Ibland har de egna "joboptions", ibland bara en färgprofil. I det senare fallet ställer jag in för färg: "Konvertera till mål (bevara värden), Mål: Tryckeriets cmyk-profil, och inkluderar målprofilen. Tryckfärgshanteraren ställs till "Alla färger till processfärger".
Enkelt och smidigt! Är detta en vettig arbetsgång? Vari ligger eventuella felkällor?
Jag har läst på forumet att man bör ha dokumentet i samma cmyk-profil som man sedan ska konvertera till. Då måste man alltså frångå programmets färginställning? Innebär det alltså att man måste ändra färginställningen i Creativ Suite-programmen efter vilket tryckeri ett visst jobb ska gå till?
Om man inte vet vilket tryckeri det handlar om förrän sent i arbetet, ska man då ändra inställningen i ID-dokumentet? Är det i så fall "tilldela profil" som gäller?
När man sedan har en pdf för tryck och vill göra en kvalitetsutskrift på en färglaserskrivare hos grannen, kan man då lita på att den skrivaren tolkar pdf:en rätt? Eller ska man göra en egen pdf-export med en särskild färgprofil för just den skrivaren?