Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ryggsäck till d40x

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har just köpt min första ordentliga digitalkamera. Hyfsat steg framåt från min SE K800i mobilkamera

Det lär bli en del "fotoresande" framöver så jag måste införskaffa mig en väska. Problemet är att jag helst vill ha en ryggsäck (axelväska kan fungera men ryggsäck är första alternativet då jag förmodligen kommer cykla en del) som rymmer både kamera med objektiv monterat, ett extra objektiv SAMT en Macbook. Finns dessa?

Några nybörjarbilder från en glad amatör

Kolla på www.crumpler.com.au som har flera olika modeller avsedda för dator + kamera. Jag har själv en "Crumpler Formal Lounge Backpack" som lätt rymmer en MacBook, en Nikon D70s men normalzoom monterad på kameran och ett telezoom + laddare, kablar, extra hårddisk mm.
Finns t ex på Macoteket, http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1020816&product_id=431371

Crumpler har en poäng över Lowepro - det skriker inte ut att man har en massa dyr kamera-/datorutrustning på sig.

Lowepro liksom skriker "stjäl mig" hela tiden

Skall du cykla så se bara till att det hela är vattentätt...

Tack för tipset. Det må mycket väl bli en sådan!

www.crumpler.se har modellerna som är tillgängliga i Sverige. Butikanstälda är trevliga och gärna hjälper till. Det finns en hel del kameraväskor på FotoVideo på Herkulesgatan (inkl. Crumpler), trevliga människor där också. Jag har både LowePro och Crumpler och föredrar Crumpler numera: deras väskor har karaktär.
Ta med kameran och testa vilken väska känns bäst. Det löner sig att köpa en väska som tar lite mer än din nuvarande kamera då har man lite plats för nya kameraprylar också.
Jag föredrar axelväskor om man behöver att ta fram kameran snabbt. Ryggsäcken är bättre om man måste bära tung utrustning och man hinnar att packa in och ut.
Kolla http://crumpler.se/?page=products&category=3&p=all. Jag har en Zoomiverse XL som är nästan större mig (en kompis sa att jag ser som en Tinage Ninja Turtle med de på ryggen ) och en Daily XXL. Man kan lätt ta ut kamerafodral från väskorna och då fungerar de som vanliga väskor. Grymt! Och de har ryskigt bra kvalité. VAttentät också. Lycka till!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-06 08:17

Finns det ngt ställe i Götet som säljer Crumpler?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-09-27 09:05
Ursprungligen av calle73:

Finns det ngt ställe i Götet som säljer Crumpler?

YFO

Enligt min fotokompis i Gbg så finns de på Fotoquick i Nordstan, på YFO (Ekelundsgatan 4) och förmodligen på Scandinavian Photo i Mölndal. Tydligen har YFO rea på utvalda varor, kanske även på Crumpler väskor.

Kan sålla mig till skaran som gillar Crumpler!
Jag har en liten axelväska som jag köpte med Kameran i Hongkong (modellen heter "the 5-million dollar home, finns dock inte i Sverige, men det finns liknande) samt att jag har en ryggsäck som får plats med både Kamera, zoom-objektiv, Macbook och gott om andra småsaker.
Modellen heter Warm Shower M, men finns även i två storlekar större. Är nog den bästa ryggsäck jag ägt! Snygg, bekväm och smart. Skulle man vilja använda den utan kamera kan man ta ut kameradelen (den vadderade delen) och får ett större fack ledigt.

Själv köpte jag min Crumpler rygga från deras egna webshop och hade inga som helst problem. Snabbt och bra, har ej heller sett dem billigare i affär.

  • Medlem
  • 2007-09-18 00:35

Det enda negativa med Crumpler är att de pumpar ut nya modeller och modellnamn
så man blir alldeles förvirrad. Måste gjort över hundra olika.

Haha, så sant! Hur kan de själva hålla reda på modellsortimentet? Men snygga är de!

Ett stående tips får dock vara; köp lite för stort. Det är inte kul att behöva köpa nytt för att man skaffar ett extra objektiv/blixt/dildo/batteri etc...

Jag lånar tråden lite. Har mer eller mindre bestämt mig för en D40 (inte x). Vilken Crumpler-axelväska passar den? Har inte någon extraglugg utan vill hålla storleken på väskan nere! Vill alltså ha den minsta möjliga väskan som får plats med en D40 + 15-55mm zoom (monterat). Kan någon med erfarenhet hjälpa mig? Kanske finns möjligheten att plocka ur lite foder etc för att få plats... Nåväl, shoot!

Jag vet inte vilken väska som är skräddarsydd just för D40+glugg... Jag minns däremot hur mycket jag ångrade att ha köpt en väska som räkte precis till min dåvarande kamerautrustning: så snart som jag köpte en blixt så fick jag köpa en ny väska... Skulle avråda från att köpa nåt som passar just precis för din kamerautrustning.
Det bästa (tycker jag) är att klämma och känna på olika väskor. FotoVideo på Herkulesgatan hade ett stort urval av olika kameraväskor (Crumpler, LowePro, mfl). Crumpler butiken på Linnég var helt urplockat förra veckan, nya väskor kommer snart - värt att kolla med de innan man knallar dit. Ta med kameran och testa vilken väska passar bäst.
Kanske de väskorna:
http://crumpler.se/?product=Pretty_Boy_M&page=details&product_id=PB2500-001&view=1&size=
http://crumpler.se/?product=The_Daily_XS&page=details&product_id=DA150-003&view=3&size=
Daily väskan är mer flexibel: man kan ta ut hela foder och då har man en vanlig väska. Jag skulle inte rekommendera att ta en mindre väska och plocka ur foder för att få plats med kameran. Gjorde så får några veckor sen och ångrade mig varje gång jag satte ner väskan och hörde kameran slå i golvet.

Tack för tipset

Lite off topic, men det handlar om förvaring för kameror och framförallt objektiv.
På sistone har jag börjat använda Lowepros objektivväskor. Jag bär min kamera i handen, med ett objektiv monterat. Sen har jag ett extra objektiv (oftast vidvinkeln 12-24 mm) i en liten väska som man enkelt fäster på livremmen, utan att behöva ta av remmen. Ibland har jag också blixten på livremmen på detta sätt.

På så sätt slipper jag ha väska eller ryggsäck med mig när jag är i fält och plåtar, och har händerna fria för att hålla i mig, skaka hand, skriva ner bildtexter och klappa kameler. Funkar kanonbra!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-27 20:25

Jag har en LowePro Slingbag 200 och en LowePro CompuTrekker. Älskar båda högt men använder Slingen betydligt mer, varje dag faktiskt.
Jag vet inte om LowePro skriker "stjäl mig!"

En mycket bra sak med Crumpler är att när du skall in i väskan. Då lägger du den ner med yttersidan neråt, smuts lera snö och blask då sätter sig utåt och inte på dina bärremmar...

Jag kollade runt innan jag fastnade för Brian´s Hot Tub. Jag är toppen nöjd med den, fast allt beror ju på vad som skall stoppas i. Då jag har en stor klumpig Canon EOS 1D med en del linser så passar denna mig som hansken. Man bygger för övrigt inredningen helt med "avdelare" i kardborre försedda "avdelare" Så passar det just din utrustning.

Såg precis att Macoteket har denna.

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1020816&product_id=431403

Jag köpte min i Melbourne och där gick det bra att själv välja vilka färger man ville ha och sedan så sydde de upp den på någon dag för samma pris. Cool affär med bara powerbooks

1
Bevaka tråden