Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden med recensioner av iPod touch

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

PC Magazine har recenserat iPod Touch och det är ingen tvekan om att de gillar den:

It would also be nice if the WiFi store offered video purchases, too—it's currently music-only. And, yes, the earbuds still suck. But those are my only complaints—and they are minor. The relatively hefty $300 and $400 price tags for 8 and 16 GB, respectively, don't bug me either. Why? This is probably the best portable media player ever made.

Läs hela recensionen: Apple iPod touch

Playlist har recenserat iPod touch och dom är inte lika nöjda, det är några småsaker som stör (inga volymknappar utanpå, inte fjärrkontroll på lurarna mm) men främst är det videokvalitén som drar ner betyget:

After spending a couple of months with the iPhone, it’s hard to pick up the iPod touch and not think about what could have been. If only video looked as good on the touch as it does on the iPhone. If only Apple had compromised on the iPod’s sleek lines to add a couple of unobtrusive volume buttons (or offered a headset that included remote controls). If only the whole iPod-as-PIM-concept had been thought through to the point where both contacts and calendar events could be entered on the iPod. If only I could use my old video accessories with my new iPod.

Among my list of concerns only one is a deal-killer—the quality of the video. Yes, the iPhone-like interface is impressive. Yes, being able to surf the Web and purchase music while on the move is incredibly convenient. But the iPod touch was created with video in mind and this is the one area where it can’t shortchange its owner. Let’s hope that, with the next product run (or, better yet, the divine power of a firmware update), the touch will provide the same glorious video as the iPhone. The resulting device won’t be perfect, but it will be a vital step in the right direction.

Läs hela: Review: iPod touch

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-21 11:05

De (playlist) borde ju kollat sina fakta innan. De har ju antagligen fått en felaktig skärm...
Diskuteras här: http://www.99.se/ipod-touch/224538-ipod-touch-har-klart-saemre-skaerm-aen-iphone.html

Synd att ett måndagsexemplar drar ner deras recension

Ursprungligen av jezpas:

De (playlist) borde ju kollat sina fakta innan. De har ju antagligen fått en felaktig skärm...
Diskuteras här: http://www.99.se/ipod-touch/224538-ipod-touch-har-klart-saemre-skaerm-aen-iphone.html

Synd att ett måndagsexemplar drar ner deras recension

Och du tror att Playlist inte känner till det? Dom är inga idioter där, naturligtvis har dom koll, såhär skriver Chris Breen, redaktören:

If you reread the review you'll see that I distinguished between the "good" and "bad" displays. Even the "good" displays are darker than the display on the iPhone -- that picture from Chinatown uses a "good" display on the right with the iPhone on the left. So while it may not have been an intended downgrade, downgrade it remains.

I'm glad that Apple acknowledged the problem to Mossberg. When I spoke to Apple on Monday and mentioned the issue they claimed this was the first they'd heard of it. Perhaps Walt spoke to them after I did. In that discussion the Apple representative said that they were naturally keen to keep their customers happy and if defective units were brought in, they would try to make things right. What we don't know at this point is whether there's an across-the-board policy that those "bad" displays are considered defective (some individual reports suggest they are being exchanged).

Lite senare skriver han också:

We have three touches to work with -- two "good" and one "bad." The two good touches look the same. No negative screen effect but dimmer than the iPhone and lacking detail in dark material.

It's possible that there's a third variety of iPod touch screen out there -- one that looks just as great as the iPhone's screen -- but I've yet to read a reliable review or owner comparison that finds the screens to be identical.

Så vem är det som inte kollat sina fakta nu va?

Walt Mossberg har även recenserat iPod touch och han tar upp de givna nackdelarna, som t.ex. avsaknaden av Mail:

Apple says the Touch was meant mainly to present typical iPod features, not to replicate the iPhone, and it included the Web browser only so users could get onto Wi-Fi to use the mobile music store in certain places that required a log-in screen.

But it seems ridiculous to me to sell a powerful device with Wi-Fi and a huge screen, and to leave out things like an email program, even though you can use Web-based email programs.

På det hela taget är han dock nöjd:

Despite these downsides, the Touch is a great media player, and the iPod remains the best end-to-end portable solution for playing and purchasing music and video.

Läs hela: Apple’s iPod Touch Is a Beauty of a Player Short on Battery Life

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-21 11:59

De eju som vanligt med gnäll..

folk skriver mer om dom har nåt att beklaga sig över! Nätet en belamrat me folk som köpt förhandsutsläpp av touchen me dåliga skärmar, jag har bara hittat en handfull människor (inkluderat mig själv!) som har totallt normal skärm (har inte kollat på iphone men väldigt nära video ipod 5g).
Har inte en aning om hur många Apple släppte härom veckan till sina egna butiker, och några elektronik kedjor, men adrian har rätt när han skriver att det verkar finnas en tredje som inte har några probs alls!

hej hopp!:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-21 15:21
Ursprungligen av Adrian B:

Och du tror att Playlist inte känner till det? Dom är inga idioter där, naturligtvis har dom koll,

...

Så vem är det som inte kollat sina fakta nu va?

Haha, då ber jag om ursäkt men vidhåller fortfarande att det är synd att ett (eller tre?) måndagsexemplar. Nu blir det här alldeles off-topic men jag har för mig att det är olika tillverkare av lcd-skärmarna och att detta skulle kunna föra att även de bra är lite sämre men jag väljer att tro att det finns en tredje lika bra skärmvariant...

Vi får väl se när de släpps nästa helg... Då kommer det ju finnas betydligt fler att jämföra mellan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-21 15:54

Ars-technica har en recension. 8/10. Ni hittar den nog...

Blev förvånad att ingen har postat iLounges recension av iPod touch
... där dom mer eller mindre sågar den.

Citat:

...we cannot in good conscience generally recommend the iPod touch to all of our readers. The essential elements of the “true video iPod” we and others have been waiting for are obvious—an iPhone-matching screen with iPod classic-matching capacity and battery life—but between its so-so screen, limited storage and below-nano battery life, iPod touch doesn’t equal or surpass the best portable products Apple has released this year.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-22 15:39

Ja, den får dåligt betyg då iPhone finns i USA. Om du tar bort det faktumet, så får Touch bättre betyg även hos iLounge...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-24 20:46

"Första" svenska recensionen!

Eller nåt åt det hållet! Har nu haft iPod touch i ca en vecka och stormtrivs med världens bästa mp3 spelare så jag tänkte ge mina två cent! (ni får leva med min svengelska:) )


Negativt:

Som tidigare noterat i andra recensioner så finns det inga notes eller kalender
editerings funktioner, irriterande JA, men med lite tålamod så kommer det nog i
en nära framtid. (penna och papper funkar ju fortfarande!)

Inga externa volymknappar, men däremot kan man trycka hemknappen två gånger och få upp en minikontroll vart man än befinner sig på podden. (safari, photos, etc)

Har som sagt i tidigare trådar inga problem med min video eller photo skärm, och har aldrig klämt på iPhone som vissa säger har bättre skärm, så jag lämnar det ämnet till andra att gnälla om!
Kristall klar bild och ett nöje att bränna igenom en långfilm på!

Batteri tiden e ju som vanligt med Apple, dom säger en sak och har nästan 70 procent
rätt, har klämt nästan 13 timmar ur den med surfing, video och musik! Full recharge tar typ två till tre timmar!

Positivt:

Tjaaaa, ni vet ju själva varför ni vill ha en! Men jag kan ju dela med mig med några av dom små roliga överraskningarna!
Man vänjer sig skrämmande fort vid touch tangentbordet och det e jätteenkelt att få svenska bokstäver då man bara behöver hålla nere A till exempel för att inom en sekund få upp alternativ som man glider över fingret till.

En annan kul liten funktion e sen avsaknaden av piltangenter för navigering i textfältet så har dom tryckt in ett litet förstoringsglas där man med fingret (såklart!:) ) guidar markören till dit man vill ha den!

Ganska mycke allt annat (coverflow, safari etc!)kan ni se på Apples demo av iPod touch

Men om det e nåt ni vill att jag ska visa bara för dräggel faktorn så hojta till vetja!

YAY! Go touch (your ipod nuttie!)

Max

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-24 22:09

Tack för din recension! Min är påväg från Apple Store...

Min erfarenhet, nu när jag har både iPhone och iPod touch framför mig, är att iPod touch är riktigt fräck - tills man får en iPhone

Storleken är iPod touch främsta merit, den är så otroligt slank, iPhone känns nästan fet bredvid. Den är förstås klart lättare också. Den andra fördelen, men den gäller bara tills iPhone uppdateras antar jag, är att iPod touch är anpassad för Sverige. I övrigt ser jag inget hos iPod touch som skulle tala till dess fördel jämfört med iPhone.

Avsaknaden av volymknappar, högtalare, fjärrkontroll på hörlurarna, telefon (förstås), kamera (inte så viktigt) och den fåniga begränsningen i mjukvara (inte Google Maps, inte Mail osv) talar alla till iPhones fördel. (Det sistanämnda går dock att fixa med uppdatering, vi får hoppas att Apple tar sitt förnuft till fånga.)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-25 01:23

Firmware update...

jo. Har ju en rätt stark känsla av att apple kommer att släppa en rad med updateringar rätt snart för det e en märkbar mängd kunder som e missnöjda med applikationerna (eller saknaden av!) pa touchen!
Och jailbreak verkar det gå rätt så långsamt med!
Enligt den senaste bloggen på Tuaw så hade Erica och hennes vänner inte mycke nytt att komma me.

Glömde en fördel med iPod touch: Hörlursuttaget är inte nedsänkt. Det är en liten detalj, men ack så viktigt eftersom man inte kan ansluta andra hörlurar till iPhone utan adapter av något slag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-25 21:33

Adrian och Max: Har själv kommit över en ipod touch nu (från usa) som fungerar finfint Undrar dock hur man gör en/hoppar till en ny rad (motsvarande vad man gör med datorns entertangent) om man är någonstans och skriver, som t ex i ett informationsfält på en kontakt...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-26 08:58

Klicka Retur vetja, lääänngst ner till höger på tangentbordet!

ENJOY!;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-26 15:21

aha "tillbaka" står det ju på min iofs men det betyder ju return och gör samma grej haha

Om jag skriver i Safari på iPod touch så står det "space" och "return" på tangenterna. Lustigt att dom inte översatt det.

Ursprungligen av Adrian B:

Om jag skriver i Safari på iPod touch så står det "space" och "return" på tangenterna. Lustigt att dom inte översatt det.

Det är visst ännu tokigare, jämför Safari och Märkning (en del av Påminnelser):

Safari:

Märkning:

Uppenbarligen har Apple haft lite bråttom under översättningen. "mellanslag" istället för "space" är förstås rätt, men "tillbaka" istället för "return" känns inte så lyckat.

Upptäckte just att det faktiskt finns en typ av högtalare på iPod touch, om man t.ex. går in under Klocka -> Timer -> När tiden går ut så kan man välja några olika pipiga ljud, påminner om digitalklockarna på åttiotalet

Ibland verkar det helt enkelt som att dom försökt översätta med "English->Swedish" lexikon rakt av utan att förstå vilket ord dom egentligen väljer på Svenska.

Men detta är ju en sak som brukar ingå i de flesta översatta programvarorna vare sig man vill eller inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-28 07:07

apple slängde upp en uppdatering som enligt macworld ska fixa till skärmen. Har som tidigare
sagt personligen inga probs men ändå! Bugfixes stod det itunes.

Varför köpa ituch i sverige?

Vad finns det för fördelar att köpa tuchen i sverige, den kostar ju ca: 399dollar= 2600kr i USA och nästan 4000kr i Sverige. Måste man köpa till svenskanpassade delar eller program?

Ursprungligen av crille333:

Vad finns det för fördelar att köpa tuchen i sverige, den kostar ju ca: 399dollar= 2600kr i USA och nästan 4000kr i Sverige. Måste man köpa till svenskanpassade delar eller program?

Näe, jag har en amerikansk iPod touch här och den har svenskt språk och allt.

Nu är dollar väldigt låg så priserna i USA blir extra attraktiva, men stora delar av prisskillnaden är ju den svenska momsen som staten tar ut, men det visste du väl?

Ursäkta stavningen Touch ska det ju vara.

Ang priserna: Glöm inte det tillkommer sales tax på dollarpriserna, något som de flesta stater i USA tillämpar, runt 6-9%.

Svenska Apple tycks ha gått ifrån sin "faktor 10"-prissättning. Förut innebar ju 399 USD att det svenska priset blev 3995 ink moms, men Touch 16GB kostar 3795 i Sverige. Antar att det är en effekt av den svagare dollarn.

Fortfarande klart billligare att köpa den i USA såklart, och inga nackdelar vad jag märkt av.

En sak som jag snabbt upptäckte när jag köpte min Touch var att den INTE stödjer Radio remote vilket är ytterst irriterande. Bra att veta om du är lika beroende av radio som jag...

1
Bevaka tråden