Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-28 16:41

beställa iphone med ny firmware?

Hur blir det nu om man beställer iphone med den nya firmwaren?

Kommer man att kunna köra restore och installera den gamla firmwaren för att sedan låsa upp? Eller är det kört?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-29 05:40
Ursprungligen av marika:

Hur blir det nu om man beställer iphone med den nya firmwaren?

Kommer man att kunna köra restore och installera den gamla firmwaren för att sedan låsa upp? Eller är det kört?

Nej, så här långt finns inte någon möjlighet att göra en restore till äldre firmware. Så då är det bara att hoppas på en ny lösning för att låsa upp 1.1.1.

Man kan inte göra så att iTunes INTE frågar om man vill uppdatera - så att inte fler råkar trycka på fel knapp vid feber.

Om iPhone stoppas in i en dator utan koppling till internet borde väl detta tex inte kunna hända, eller?

Enklast sättet att undvika uppdatering är väl att kryssa ur ruten "Leta efter uppdateringar automatiskt" i iTunes inställningar? (Längst ned på den bifogade bilden)

Det är ett bra tips Martin, tack!

Men gäller inte det enbart själva iTunes?

En fråga; dyker uppdateringsförfrågningen upp varje gång man kopplar in sin iPhone? eller slutar den fråga om jag väljer "cancel"?

Senast redigerat 2007-09-28 19:39

Finns det nån risk att min iPhone uppdateras till 1.1.1 om jag sätter på automatisk sync?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-29 05:27
Ursprungligen av gluttonous:

Finns det nån risk att min iPhone uppdateras till 1.1.1 om jag sätter på automatisk sync?

Inte utan att du först accepterar uppdateringen.

Har läst lite om olika siter om uppdateringen..

Det mest negativa är att det inte skrivs något positivt om denna uppdatering på någon site överhuvudtaget, det enda som sägs är ju att Apple har förstört kanske 1000-tals telefoner, och det gynnar ju inte Apple alls, och hur man kan undkomma uppdateringen.

Detta drag var idiotiskt av Apple, som att gräva sin egen grav. Dom skryter att dom säljer så mycket telefoner, undrar varför?

Ursprungligen av wunderbaren:

Detta drag var idiotiskt av Apple, som att gräva sin egen grav. Dom skryter att dom säljer så mycket telefoner, undrar varför?

Deras målsättning var att sälja 10 miljoner iPhones innan 2009. Om de så här tidigt fixar så 1000-tals telefoner blir låsta om man hackat de kommer förmodligen nästa iPhone-köpare avstå från hack och teckna ett iPhone-abonnemang (O2, AT&T, Orange eller T-mobile). Apple tjänar självklart även mer pengar på en aktiverad iPhone än en som förblir oaktiverad.

Ursprungligen av johan_fbg:

Deras målsättning var att sälja 10 miljoner iPhones innan 2009. Om de så här tidigt fixar så 1000-tals telefoner blir låsta om man hackat de kommer förmodligen nästa iPhone-köpare avstå från hack och teckna ett iPhone-abonnemang (O2, AT&T, Orange eller T-mobile). Apple tjänar självklart även mer pengar på en aktiverad iPhone än en som förblir oaktiverad.

Eller så slutar folk helt enkelt att köpa iPhone vilket är mer troligare, eftersom alla inte vill ha den operatör som Apple har valt.

Klart Apple tjänar mer på en aktiverad telefon, men dom förlorar knappast något på det heller, dom tjänar väl ungefär 50% vad jag har läst, det är en bra summa.

Ursprungligen av wunderbaren:

Det mest negativa är att det inte skrivs något positivt om denna uppdatering på någon site överhuvudtaget, det enda som sägs är ju att Apple har förstört kanske 1000-tals telefoner, och det gynnar ju inte Apple alls, och hur man kan undkomma uppdateringen.

Detta drag var idiotiskt av Apple, som att gräva sin egen grav. Dom skryter att dom säljer så mycket telefoner, undrar varför?

Uppdateringen i sig är inget att hänga i julgranen, men det betyder inte att Apple bara var ute efter att jäklas med folk. Apple har antagligen ett avtal med AT&T om att försöka förhindra upplåsning så dom måste försöka det och Apple gick till och med ut med en varning i förväg om att den kommande uppdateringen skulle kunna göra upplåsta telefoner obrukbara och alla som har låst upp sina telefoner visste att dom gjorde något som Apple inte ville att man skulle göra.

Om det verkligen är sant att upplåsningsprogrammen gjort permanent skada på telefonerna som Apple påstår är svårt att veta, men ingen som har låst upp sin telefon kan i efterhand komma och säga att det var oväntat att Apple skulle försöka låsa den igen, tvärtom, det var ytterst väntat.

Även skaparna av upplåsningsprogrammen hade dessutom gått ut med varningar i förväg om att inte uppdatera och när uppdateringen släpptes kom det fort ut tester som visade att telefonerna blev obrukbara. Om man tagit sig friheten att låsa upp sin telefon visste man att det fanns risker med det.

Jag tycker verkligen att hela inlåsningen är fel väg att gå, jag tycker Apple borde släppa iPhone fri att användas med vilket SIM-kort som helst och jag tycker att Apple borde tillåta folk att installera egna program. Men det som hände med 1.1.1 var väntat utifrån hur läget är just nu. Jag tror inte på något sätt Apple gräver en grav, de allra allra flesta använder iPhone med ett riktigt abonnemang och utan att hacka den. Men jag tycker dom valt en dålig väg att gå, även den ger mer pengar (för tillfället) och kontroll.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-29 00:49

Japp. 50% minus utveckling, reklam, förpackning, utbildning och leveranser.

Ursprungligen av boris91:

Japp. 50% minus utveckling, reklam, förpackning, utbildning och leveranser.

Det är en jäkla bra summa iallafall, dom tar ju inga abbonemang på iPodarna och dom tjänar dom lika mycket på.

Det jag vill komma till är att iPhone får inte positiv reklam när dom gör så här, finns väl ingen som tycker att det är bra att dom förstör telefoner med flit, även om man inte har köpt den med abbonemang.

Apple förlorar ju inte något på genom att låta den vara endast aktiverad, men dom förlorar så mycket mer på att totallåsa dom, dom kommer garanterat sälja mindre telefoner nu, och det kommer nog kännas på försäljningen.

Kolla bara på BJörnström, som gick in i Apple Store och köpte så många iPhones han kunde, tänk 1000 st Björnström så blir det en hel del telefoner.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-29 00:58

Jag håller helt med dig, men ville bara påpeka att det iSuppli räknar fram inte betyder så mycket. Man måste ju sätta ihop telefonerna också..

Att anta att Apple tjänar närmare 15%-20% per iPhone vore rimligare. Det är ju fortfarande rätt mycket, för att vara en telefon.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-29 02:19

Vad alla glömmer är att Apple får en del utav omsättningen och det under minst 2 års tid så det är i deras intresse att hålla telefonerna låsta. Alle som använder ett annat sim kort betalar ingen Apple skatt.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Vad alla glömmer är att Apple får en del utav omsättningen och det under minst 2 års tid så det är i deras intresse att hålla telefonerna låsta.

Vadå "alla glömmer"? Det har ju redan tagits upp i den här tråden (och otaliga gånger i andra trådar). Det är ingen som glömt det.

http://www.tuaw.com/2007/09/29/breaking-reports-of-1-1-1-to-1-0-2-iphone-downgrades-trickling/#comments

Kanske ska starta en nyhet, men jag har ingen iPhone och nån kommer hinna före ändå…

Överansträng dig inte så här tidigt en söndag, finns redan en tråd: http://www.99.se/iphone/225612-nergradera-fran-v1-1-1-till-v1-02-a.html

Fimpa modemet

Man kanske skulle, helt enkelt dra ur sladden till modemet både el kabel och nätverkskabel för att vara på den absolut säkra sidan när man kopplar in iPhonen till datorn för att synka!

Samt en post-it lapp på dockan om att just göra det...hmm;)

Better safe then sorry, som dom säger "over there:$ "

Bevaka tråden