Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nergradera från v1.1.1 till v1.02

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Habo
  • 2007-09-30 02:40

En guide jag hämtade från Hackingt0sh och översatte.

Starta iTunes och pluga in din 1.1.1 iphone.

I 1.1.1, håll nere Power och Home-knappen i 10 sekunder ( telefonen stängs av men fortsätt hålla), släpp power-knappen men håll kvar home-knappen tills iTunes upptäcker telefonen . (iphone-skärmen är svart).

Ett meddelande kommer upp och fråga om återställa iPhone.
Håll nere Sift och tryck på Restore/Återställ-knappen.
Navigera till 1.0.2 mjukvarufilen som slutar på .ipsw och välj.

Återställning påbörjad...

När det är klart.. får du ett ERROR, tryck OK. Telefonen visar nu en gul triangel. Lämna iTunes på och kör AppTapp.

AppTapp kanske även stöter på fel, hursomhelst så får du fram Aktiverings-skärmen på iPhone.
Starta iTunes igen. Ignorera alla meddelanden, och kört AppTap.
Nu kommer den "jailbreaka" telefonen och installera Installer. (Du kanske måste starta om din PC efter komma tillbaka till aktiverings-skärmen om inte iTunes hittar iphone)

Kort och gott.. använd iASign eller något annat för att komma förbi aktiveringen.

Din iPhone är nu tillbaka till 1.0.2.

Har kommit halvvägs nu!
AppTap jobbar.

Tack som fan för att du skrev detta inlägget.
Åker hem imorgon från NY, skall shoppa telefoner hela natten om detta fungerar!
Just nu är jag hyperglad!

EDIT: Efter att Apptap första gången körts klart så körde jag iTunes men det var ingen vits... Hände inget där...
Sedan körde jag iNDependence och det fungerade!

Nu är den öppen, vad det verkar. Jag får i alla fall fram menyn. Men hur fan öppnar man upp iPhonen så man kan sätta i simkortet!?

Senast redigerat 2007-09-30 04:20

Såvitt jag har förstått är detta endast en nedgradering av operativsystemet. 1.1.1 uppdateringen innebär även att "baseband" är av en ny version som ingen har låst upp ännu. Med andra ord: du kommer inte kunna köra iUnlock och ringa på den i Sverige.

http://www.ifun.se/det-gar-inte-att-nedgradera-fran-111-till-102/

Motbevisa oss gärna!

Håller på och provar detta nu, återkommer om en stund!

men om det nu är så att man bara installerar operativsystemet och att man inte kan ändra baseband saken...

kan man inte då ha kvar den från 1.0.2 och bara få in nya 1.1.1 operativet med nya UI'n osv
har juh hellre en telefon som låtsas ha de nya updateringarna än en updaterad sak som låtsas vara telefon..

en liten önskedröm

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-09-30 13:51

Denna videon ska jag testa
http://youtube.com/watch?v=FE85O8zdTTs

Mer info om detta från iPhone Dev Team:

http://iphone.fiveforty.net/wiki/index.php/Downgrade_from_1.1.1_to_1.0.2

Hmm, längst nere på sidan påstår några att det går att låsa upp nya telefoner också. Intressant!

Ursprungligen av soft:

En guide jag hämtade från Hackingt0sh och översatte.

Utmärkt att du tar dig tid att översätta, men länka gärna till originalet också, så folk kan läsa vidare, kolla kommentarer osv.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-09-30 16:17

WOOOOHOOOOO min är upplåst igen!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-30 16:30

Kan du köra valfritt SIM-kort också eller? Det verkar som om några har lyckats med anySIM

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-09-30 16:37
Ursprungligen av marika:

Kan du köra valfritt SIM-kort också eller? Det verkar som om några har lyckats med anySIM

Jajjemen. nu använder jag Comviq i den, har även testat telia och det gick skitbra.

Allt hängde på nåt varningsmeddelande i Itunes som jag inte fick upp tidigare, men när det nu dök upp (som dom skrev i instruktionerna) så funkade det helt enligt anvisningarna med Ibrickr och apptapp. Så jävla glad nu så ni anar inte

Jag har lite bilder från upplåsningen om ni vill att jag ska posta?

Ursprungligen av Patrikg:

Jajjemen. nu använder jag Comviq i den, har även testat telia och det gick skitbra.

Kul att få lite förstahandsuppgifter på att det fungerar!

wunderbaren, hur går det för dig?

absolut!

Det är klart att du ska posta bilderna!

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-09-30 17:38

Då kommer det lite bilder

http://i21.tinypic.com/r9gyoj.jpg <--- Där trodde jag att det var HELT kört.

http://i21.tinypic.com/k028pi.jpg <- men sen jäklar.. då fick jag igång allt. gissa om jag var glad?

http://i24.tinypic.com/hrc5yh.jpg <- nu har jag fått igång youtube och sånt som inte gick med 1.00 firmware. allt funkar jättebra, förutom att jag måste synka mina kontakter på nytt via blåtand/outlook/itunes.

Nu till en Noobfråga.. hur gör jag för att lägga in filmer och musik i iphone?

Ursprungligen av Patrikg:

Då kommer det lite bilder

http://i21.tinypic.com/r9gyoj.jpg <--- Där trodde jag att det var HELT kört.

http://i21.tinypic.com/k028pi.jpg <- men sen jäklar.. då fick jag igång allt. gissa om jag var glad?

http://i24.tinypic.com/hrc5yh.jpg <- nu har jag fått igång youtube och sånt som inte gick med 1.00 firmware. allt funkar jättebra, förutom att jag måste synka mina kontakter på nytt via blåtand/outlook/itunes.

Nu till en Noobfråga.. hur gör jag för att lägga in filmer och musik i iphone?

Läckert!

Kör igång iTunes om du vill ha över musik och filmer.
Glöm inte att stänga av automatiska uppdateringen i iTunes.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-09-30 17:56
Ursprungligen av heiko:

Läckert!

Kör igång iTunes om du vill ha över musik och filmer.
Glöm inte att stänga av automatiska uppdateringen i iTunes.

Det var det första jag gjorde O:-);)

Ok ok, ska testa mig fram i Itunes. Tack!

Lycka till ni som har era telefoner låsta. Ser fram emot fler lika glada användare som mig under kvällen.

Ursprungligen av Patrikg:

Det var det första jag gjorde O:-);)

Ok ok, ska testa mig fram i Itunes. Tack!

Lycka till ni som har era telefoner låsta. Ser fram emot fler lika glada användare som mig under kvällen.

När det gäller filmer så får du oftast konvertera filmer innan du kan titta på dessa i telefonen.
Jag kör med Roxio Crunch men det finns en hel del andra program som fungera lika bra.

När det gäller musiken så får du skapa spellista och därefter lägga upp låtar i denna lista.
Efter detta går du in under telefonen och där hittar du olika mappar.
gå in under mappen musik och där ska du se den spellista du skapat.
Klicka på denna lista och sedan synkar du över mappen.
Färdigt!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-09-30 18:07
Citat:

WOOOOHOOOOO min är upplåst igen!

Har du lås upp en med version 1.1.1 alltså? Antar att du inte kan ringa med den?

  • Medlem
  • Habo
  • 2007-09-30 19:31

Men patrig eller marika.
Berätta om det går använda iPhone som telefon och ringa/sms efter en nergradering.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-30 19:42
Ursprungligen av soft:

Men patrig eller marika.
Berätta om det går använda iPhone som telefon och ringa/sms efter en nergradering.

Precis vad jag undrar själv.

Har någon lyckats låsa upp en med fw 1.1.1 från fabrik

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-09-30 20:15
Ursprungligen av soft:

Men patrig eller marika.
Berätta om det går använda iPhone som telefon och ringa/sms efter en nergradering.

Jag postade bilder där det står "comviq" uppe i hörnet. allt funkar som det ska, dvs sms gprs och telefoni.

Det var så fint väder så jag bestämde mig för att gå ut, men nu ska jag sätta mig ner och prova det

  • Medlem
  • Habo
  • 2007-09-30 20:41

Grattis ... du är först i världen med att lyckas med detta.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-09-30 21:06
Ursprungligen av soft:

Grattis ... du är först i världen med att lyckas med detta.

Ehm? Det kan jag inte tänka mig? Killen som gjorde filmen på youtube http://youtube.com/watch?v=FE85O8zdTTs har ju gjort samma sak. enligt flera av kommentarerna så har andra gjort detsamma.

Lyckas inte med detta, får felmeddelande (som man ska få), men när man sen startar upp telefonen så är det fortfarande 1.1.1.

Så, nu lyckades jag äntligen nergradera telefonen!

Men det är en del saker jag noterar:

- IMEI numret har ändrats i telefonen, tydligen så är det något gemensamt IMEI för alla telefone som har hackats eller liknande, så att AppleStores ska veta det, hoppas verkligen det går att återställa.
- Det är inte "helt" nergraderad, det finns fortfarande en hel del filer kvar från 1.1.1, om jag tex. stoppar in ett Tele2 simkort så funkar det självklart inte, och det vill hela tiden att man stoppar in ett giltigt simkort, ploppar upp hela tiden, och en del stunder kommer det upp en ruta som vill att man slutför aktiveringen.

Men nu kan jag leka med telefonen iallafall tills den släpps i Sverige Tack alla som varit med mig en denna svåra stund.

Senast redigerat 2007-09-30 22:04
  • Medlem
  • Habo
  • 2007-10-01 01:25
Ursprungligen av wunderbaren:

Så, nu lyckades jag äntligen nergradera telefonen!

Men det är en del saker jag noterar:

- IMEI numret har ändrats i telefonen, tydligen så är det något gemensamt IMEI för alla telefone som har hackats eller liknande, så att AppleStores ska veta det, hoppas verkligen det går att återställa.
- Det är inte "helt" nergraderad, det finns fortfarande en hel del filer kvar från 1.1.1, om jag tex. stoppar in ett Tele2 simkort så funkar det självklart inte, och det vill hela tiden att man stoppar in ett giltigt simkort, ploppar upp hela tiden, och en del stunder kommer det upp en ruta som vill att man slutför aktiveringen.

Men nu kan jag leka med telefonen iallafall tills den släpps i Sverige Tack alla som varit med mig en denna svåra stund.

Låter ju sjukt tråkigt. Hade aldrig accepterat att inte kunna ringa... då är ju en Touch ett mycket bättre val.

Ursprungligen av soft:

Hade aldrig accepterat att inte kunna ringa... då är ju en Touch ett mycket bättre val.

Inte nödvändigtvis. Jag har en iPod touch här och den har vissa fördelar (som att man kan ha vilka hörlurar man vill och att den är klart tunnare och lite lättare), men har man en iPhone (som inte går att ringa med) har man också:

- Högtalare (är faktiskt rätt användbart, t.ex. om man vill spela upp en YouTube-video för några andra)
- Möjlighet att installera egna program (det finns massor av program, spel och liknande som folk tagit fram som går att installera på en iPhone med 1.0.2)
- Kamera
- Google Maps-programmet
- Mail

Bevaka tråden