Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första rapporten om lyckad upplåsning av ny 1.1.1 iPhone (obekräftat)

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu kom första rapporten om lyckad upplåsning av operatörsspärren på en iPhone med firmware 1.1.1. Detta är ännu obekräftat men vi kommer testa exakt detta med en helt ny 1.1.1 iPhone innan dagen är över!

Känns lite som slutminuterna i finalen av Hockey VM just nu

"I Just did it guys, 1.1.1 firmware straight out of the box! First i used kMACs guide to downgrade, however i think i made it a bit simpler, i used iTunes version 7.3.0.5 that DVD John hacked!

OK,

1. Dock iPhone and open iTunes, you will get a message saying you need iTunes 7.4 to activate. Just click OK.
2. Hold the Power and Menu buttons for 10 seconds until the iPhone turns off and then let go of the power button leaving only the menu button pressed.
3. iTunes will now recognize the iPhone is in restore mode although the iPhone screen will be blank.
4. Hold Shift(PC) and click the restore button and choose the 1.02 firmware. After it restores, you will get an error, just click OK.
5. If you have used DVD Johns tool, when the iPhone restarts after the restore, iTunes version 7.3.0.5 will recognize it and activate it straight away.
6. Reflash Old Modem firmware using Putty.

Install SSH on iPhone using installer.app or ibrickr or whatever you want. In ibrickr, i created a new folder called unlock, in this folder i uploaded bbupdater, ICE03.14.08_G.eep and ICE03.14.08_G.fls. I then used Putty to connect to the iPhone and ran the following commands,

# chmod +x bbupdater
# launchctl unload /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.CommCenter.plist
# ./bbupdater -f *.fls -e *.eep
# launchctl load /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.CommCenter.plist

After doing this i got an error saying failed to download fls image, could not verify or something like that. I restarted the iPhone and did the same thing again, the exact same commands as above and this time got no error.

7. Just use the Unlocking method of your choice, i used iBrickr and anySIM1.02 Thats it!!"

NOTE: The above bb reflash only works on phones that have not previously been SIM unlocked.

"The iPhone was a brand new 1.1.1 iPhone bought from Apple SoHo 2 hours ago, i then downgraded it using kmacs method to firmware version 1.02 and reflashed the baseband using the same method used to do a virgin reflash for thr people who the the byte to fix problem on the first day launch of anySIM.

The first time i tried to flash the baseband i got an error so i restarted and did it again, the second time i got no error so i used anySIM 1.02 and it unlock the iPhone.

http://iphone.fiveforty.net/wiki/index.php/Downgrade_from_1.1.1_to_1.0.2

Spännande!

Men då är det väl egentligen ingen upplåsning av en 1.1.1-iPhone utan snarare en nedgradering till 1.0.2 och sedan en upplåsning av denna? Jag menar, man får väl ingen Wifi-store om man gör som det står?

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Men då är det väl egentligen ingen upplåsning av en 1.1.1-iPhone utan snarare en nedgradering till 1.0.2 och sedan en upplåsning av denna? Jag menar, man får väl ingen Wifi-store om man gör som det står?

Du har rätt. Detta är bara ett sätt att låsa upp telefoner som levererats med 1.1.1 firmware som standard. Slutresultatet är fortfarande en 1.02 telefon.

Anledningen att vi jublar är att tillgången på nya 1.02 telefoner i USA kommer vara noll snart och då skulle det vara väldigt jobbigt om det inte gick att nedgradera och låsa upp 1.1.1 telefoner

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-30 15:53

Får min från USA nästa helg. Den inköptes i Dallas i fredags, hoppas att Apple-snubben visste vad han snackade om när han sa att den inte hade senaste firmwaren :confused:.

Hur lång tid brukar det egentligen ta innan de får ut de uppgraderade modellerna i butikerna?

Ursprungligen av Björnström:

Du har rätt. Detta är bara ett sätt att låsa upp telefoner som levererats med 1.1.1 firmware som standard. Slutresultatet är fortfarande en 1.02 telefon.

Anledningen att vi jublar är att tillgången på nya 1.02 telefoner i USA kommer vara noll snart och då skulle det vara väldigt jobbigt om det inte gick att nedgradera och låsa upp 1.1.1 telefoner

Så egentligen är väl denna tråd en dubblett av en annan som redan finns?

Nergradera från v1.1.1 till v1.02

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-30 21:26

Så du kan alltså bekräfta att det fungerade?

Ursprungligen av Sayoung:

Så du kan alltså bekräfta att det fungerade?

Nej, inte ännu. Vi har inte fått en 1.1.1 lur ännu men det borde bara vara några timmar borta

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-01 02:08

Björnström el. ngn annan.... Något nytt från iFronten?

Lyckad nedgradering och upplåsning av fabriksny 1.1.1 till 1.0.2?

Ursprungligen av sways:

Lyckad nedgradering och upplåsning av fabriksny 1.1.1 till 1.0.2?

Nej tyvärr - det är nu bekräftat att det inte fungerar.

Men vi håller hoppet uppe såklart.

Det senaste från Dev Team är att det inte går så länge de inte lyckas skriva över "baseband", och hittills har ingen lyckats göra det, angående att låsa upp en ny 1.1.1-telefon:

It has been confirmed several times that this method DOES NOT work, either on phones that were upgraded to 1.1.1 from 1.0.2 or that came stock with 1.1.1. Conclusion: We require a secpack from the 1.1.1 firmware first, as the old 1.0.2 secpack fails to allow write access to the 1.1.1. baseband.

Som jag förstår det, och korrigera mig gärna om jag har fel, går det att nedgradera mjukvaran 1.0.2, men eftersom baseband inte går att nedgradera så går det inte att låsa upp den (dvs använda annat SIM-kort). Så det bästa hittills är att man kan få en slags iPod touch, men ingen telefon.

Ursprungligen av Adrian B:

Som jag förstår det, och korrigera mig gärna om jag har fel, går det att nedgradera mjukvaran 1.0.2, men eftersom baseband inte går att nedgradera så går det inte att låsa upp den (dvs använda annat SIM-kort). Så det bästa hittills är att man kan få en slags iPod touch, men ingen telefon.

Precis, utan telefon delen, så som jag alltid har använt den Så för mig är det likgiltigt.

Ursprungligen av wunderbaren:

Precis, utan telefon delen, så som jag alltid har använt den Så för mig är det likgiltigt.

Jag har en iPhone! En telefon utan telefon!

Jag har en iPhone! En telefon utan telefon!

Jag har en... i

Ursprungligen av Adrian B:

Det senaste från Dev Team är att det inte går så länge de inte lyckas skriva över "baseband", och hittills har ingen lyckats göra det, angående att låsa upp en ny 1.1.1-telefon:

It has been confirmed several times that this method DOES NOT work, either on phones that were upgraded to 1.1.1 from 1.0.2 or that came stock with 1.1.1. Conclusion: We require a secpack from the 1.1.1 firmware first, as the old 1.0.2 secpack fails to allow write access to the 1.1.1. baseband.

Följande står högt upp på sidan:
"Currently, if you used the free SIM unlock, the OS firmware will downgrade but the modem firmware will not (aka, the modem firmware stays at 04.01.13_G instead of downgrading to 03.14.08_G). This allows use of Wi-Fi but not GSM functions (phone/edge/sms). There is an exception if you have a fresh out of the box 1.1.1 or phones upgraded from 1.0.2 that were never unlocked."
Om jag läser rätt (trött som stryk) verkar det som att dessa två bud motsäger varandra? Kanske de bara glömt att uppdatera den första passagen ...

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-30 15:15

Nej, självklart inte.

• Medlem
  • Haninge
  • 2007-09-30 16:28

Min är numera upplåst igen. med 1.02 fick dessutom igång Youtube också!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-30 18:40
Ursprungligen av Patrikg:

Har du låst upp en iPhone med firmware 1.1.1 från fabrik eller något annat? Har en ny på väg från USA så jag är MYCKET nyfiken.

• Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2007-09-30 19:19
Ursprungligen av Patrikg:

Fungerar den att ringa med om du använder annat simkort än AT&T?

• Medlem
  • Haninge
  • 2007-09-30 20:16
Ursprungligen av Robban B:

Fungerar den att ringa med om du använder annat simkort än AT&T?

http://www.99.se/1359871-post24.html

• Medlem
  • Alvesta
  • 2007-09-30 20:30

Exakt hur gjorde du för att lyckas med detta? Du verkar ju vara den enda i hela världen som lyckats.

• Medlem
  • Haninge
  • 2007-09-30 21:05
Ursprungligen av akesson:

Exakt hur gjorde du för att lyckas med detta? Du verkar ju vara den enda i hela världen som lyckats.

Jag följde en guide på youtube. Me nu verkar det nästan ha blivit ett missförstånd här. jag råkade uppdatera min telefon till 1.1.1 och nedgraderade den til. 1.02 istället.

• Medlem
  • International user
  • 2007-10-01 16:12

Har jag förstått rätt nu?
Det är bara de iphones där "Sim unlock" har gjorts på 1.0.2, som inte går att nergradera från 1.1.1. Köper man en helt ny (1.1.1) eller har en ipone som inte varit hackad innan (och uppdaterar till 1.1.1), så går det altså att nergradera och använda Sim unlock, och telefondelen kommer fungera som den ska.

Ursprungligen av xsajt:

Har jag förstått rätt nu?
Det är bara de iphones där "Sim unlock" har gjorts på 1.0.2, som inte går att nergradera från 1.1.1. Köper man en helt ny (1.1.1) eller har en ipone som inte varit hackad innan (och uppdaterar till 1.1.1), så går det altså att nergradera och använda Sim unlock, och telefondelen kommer fungera som den ska.

Näe, som jag förstått det har ingen lyckats låsa upp en ny 1.1.1-telefon.

Däremot går det att nedgradera den till 1.0.2, men "baseband" är fortfarande från 1.1.1 och upplåsningen fungerar inte mot detta baseband.

tydligen har IPSF teamet lyckats eftersom deras "metod" skiljer sig från dom andras metoder - > http://gizmodo.com/gadgets/iphone/unbricked-iphones-now-fully-working-calls-included-updated-works-with-both-paid-software-unlock-and-turbosim-305253.php?autoplay=true

IPSF finns att ladda ner men kräver att man köper licenser ... dock är inte detta ett program för iPhone Dev Team eftersom jag hoppas att dom använder sig av en ARM version av programmet OTX . OTX är en typ av decompiler och visar hur ett program är byggt (hemligheterna) ... iPhone Dev Team har sagt att dom fått "ledtrådar" från IPSF teamet .. och jag antar att dom gjorde det via någon form av decompilering av IPSF program ...

gizmod och engadget har mer om vad som händer ...

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-01 17:13

Har jag fattat rätt att det går att låsa upp FW 1.1.1?

Blir förvirrad av alla bud!!!

• Medlem
  • Habo
  • 2007-10-01 17:38
Ursprungligen av marika:

Ifall du har fått in 1.1.1 går det nergradera till 1.02 "halvt" eftersom du får igång allt förutom GSM/telefon/sms. Det är något så kallat "base-band" som fortfarande är version 1.1.1 och de måste arbetas hårdare på innan de löser det.

Ursprungligen av marika:

Det är en djungel Soft har redan svarat, men jag tänkte lägga till att det finns två saker man kan göra och ibland kanske det inte alltid är tydligt vad det handlar om:

1) Hacka iPhone för att lägga in andra program
Med jailbreak går det att få in program på en iPhone med 1.0.2. Det verkar också gå att få en ny telefon med 1.1.1 att nedgraderas till 1.0.2 så man kan lägga in andra program. En nedgradering ändrar dock inte baseband, men det spelar ingen roll för installationen av andra program.

2) Låsa upp en iPhone för att använda med andra SIM-kort
Detta är vad som krävs för att använda en iPhone i Sverige med svensk operatör. Hittills har så vitt jag vet ingen lyckats låsa upp en iPhone med 1.1.1 från början eftersom "baseband" inte ännu kunnat ändras på. Har man en 1.0.2-telefon går den däremot att låsa upp med lite olika metoder.

Som vanligt: rätta mig om jag har fel.

1
Bevaka tråden