Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Forum: UNIX

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2002-08-15 20:20

Benägen att hålla med Micke här om man nu ska bryta sig loss or Mac OS X / Server alls så är det väl sannolikt komplexiteten som kommer skilja.

• Oregistrerad
  • 2002-08-15 21:07

Micke jag håller med till 100%!

Ser verkligen fram emot en sådan konferans!

Det kommer absolut inte att bli två UNIX-forum, det är på gränsen för många forum redan nu.

"Mac OS X Klient"
"Mac OS X Server"
"Darwin/BSD/UNIX" ?

Dessutom har vi "Programvara" och "Spel" som ofta också rör OS X. Knepigt, eftersom många skriver om ICQ i "Mac OS X Klient", medans andra behandlar samma ämne i "Programvara". Nåja, vilket namn tar vi?

"Darwin/BSD/UNIX" låter bra tycker jag.

[ 15 Augusti 2002, 21:38: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Slå ihop Programvara och spel till ett. Spel är väl ändå programvara?
För är det tillräckligt med diskussioner i båda enskilt?

Då har vi ett mindre och plats för, det jag röstar på:
Mac OS X - UNIX.

Inte många fler forum jag orkar inte...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-15 21:54

Två förslag till:

Unix - för dummisar
Unix - djupdykningar under Aqua

Jag tycker inte att man behöver ha pedantisk ordning i forumen. Det verkar vara ett slöseri med tid.

Det är redan nu för många underavdelningar. På forumet finns det sju underavdelningar med totalt 30 under-underavdelningar...

Jag använder ändå alltid funktionen "Dagens aktiva diskussioner".

[ 15 Augusti 2002, 22:01: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Slå ihop Programvara och spel till ett. Spel är väl ändå programvara?
För är det tillräckligt med diskussioner i båda enskilt?

Då har vi ett mindre och plats för, det jag röstar på:
Mac OS X - UNIX.

Inte många fler forum jag orkar inte...

Nej, Fy F_n...
Kan tänka mig att kolla programvaruforumet men jag bryr mig inte ett skvatt om spel. Spel är definitivt inte programvaror i min värld.

Spel-forumet är alldeles för stort för att buntas ihop med Programvara. Håller också med om att "lek och nöje" bör vara separerat från övrig mjukvara.

• Medlem
  • 2002-08-15 22:30

All work and no play makes Lukas a dull boy... dessutom ser man sällan sånt kreativt nyttjande av IP-stackar som i spel nog är det programvara allt

Hur blir det med ett UNIX forum? Finns det nåt intresse?

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2002-11-05 17:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Hur blir det med ett UNIX forum? Finns det nåt intresse?

Visst det behövs verkligen! Till och med hos PC-forumet sweclockers.com så har man ett forum som heter... Hör och häpna.
Unix - Linux - *BSD - MacOS X

*skriiiik*

Ursäkta att jag skriker, men jag tycker verkligen att ett sånt här forum behövs. Det är dagligen massor med frågor och inlägg som direkt handlar om Unix. Det skulle underlätta mycket att ha det sorterat på ett ställe istället för blandat i OS X klient, OS X server, Livsstil och Almänt.

Ciryon

Sant. Jag aktualiserar det i Moderatorforumet än en gång, så får vi se om Martin kan kasta in ett.

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-12 13:02

Håller med Ciryon. Skrev ett inlägg om terminalen själv idag och funderade lite på vart jag skulle posta det. Blev Mac OS X Klient till slut...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:
Skrev ett inlägg om terminalen själv idag och funderade lite på vart jag skulle posta det. Blev Mac OS X Klient till slut...

Terminal-frågor och problem kan man köra i Mac OS X-klientforumet eftersom Terminal är en del av Mac OS X.

Däremot andra diskussioner om andra Unix och Linux version bör ha ett eget forum.

/c

[ 12 December 2002, 14:21: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Jag håller inte med Christian. Terminalfrågor bör definitivt ha ett eget forum.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Eriksson:
Jag håller inte med Christian. Terminalfrågor bör definitivt ha ett eget forum.

*håller med*

Ciryon

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-12 18:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christian Åhs:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:
Skrev ett inlägg om terminalen själv idag och funderade lite på vart jag skulle posta det. Blev Mac OS X Klient till slut...

Terminal-frågor och problem kan man köra i Mac OS X-klientforumet eftersom Terminal är en del av Mac OS X.

Jo, det såklart, Men hur många som läser det forumet är intresserad av hur man använder dselect i Fink? Visserligen terminalen, men isf är ju allt som man gör på Macen i terminalen en Mac OS X fråga/ämne... Vi skapar väl inte ett nytt forum för att diskutera hur man använder Solaris?

• Medlem
  • Hammarö
  • 2002-12-12 18:33

Jag tycker att det nya forumen borde heta:

UN*X för systemadministratörer

UN*X för hobbyadministratörer

Då har man delat upp det i lek och arbete. Och eftersom de flesta nybörjarna här är hobbyadmins så är det bra. Men vi som arbetar som sysadmins idag kan diskutera trista ämnen i det andra forumet.

• Medlem
  • 2002-12-12 19:24

Mycket bra idè. En del av oss är gamla Unix hackare. Själv använder jag terminalen och skriver scriptar mm i Unix dagligen även under MacOS X. Vet inte dock om man behöver dela upp ett forum i ett Unix dummies och ett för proffs, låter lite väl pretentiöst.

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-12 19:53

Ett forum är väl bättre? Hur skall vi newbies annars kunna få ngn hjälp?

Vi bläddrar förbi alla inlägg med fler än tre ord vi inte förstår i rubriken och ni kan skippa alla som handlar om hur man ändrar färg på texten i terminalen...

I det här forumet vill jag även ha möjlighet att diskutera diverse programvaror från den fria världen.

Visserligen har vi forum för program men jag hittar inga diskussioner där om hur man t ex konfigurerar Apache som proxy eller får bästa prestanda i MySQL.

Ett forum är att föredrag, det är redan så många forum.

Där kan man diskutera CLI-program och program från den fria programkodsvärlden. Nybörjare kan ställa frågor och få svar, andra kan diskutera mera avancerade saker, jag tror det går att samsas.

Namnet borde spegla att det handar om unix i macmiljö och inte unix generellt.

Jag röstar ja till ett Darwin/BSD/UNIX/Linux-forum.

Ni har min tillåtelse att starta ett Darwin/BSD/UNIX/Linux-forum.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Ni har min tillåtelse att starta ett Darwin/BSD/UNIX/Linux-forum.

Nu kanske jag missat något, men är det inte upp till Martin att bestämma det?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-12-14 09:30

Varför inte

-MacOs X:Under cover

Något Unix light känns onödigt tycker jag.Det är krångligt nog ändå.

"Mac OS X: Under the cover" isåfall. Men jag tycker att "Darwin/BSD/UNIX/Linux" låter bättre..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-20 23:02

Ännu en röst för ett UNIXforum.

Det är kul att leka med Fink, KDE och liknande paket, och det hör inte direkt ihop med det vanliga "X:et"...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-20 23:34

Är själv mycket nyfiken på att lära mig mer om Unix delen av Mac OS X. Allt från basicsaker till riktigt svåra saker. Känns fel med en newbie och pro del. Finns tillräckligt många avdelningar att hålla reda på.

Jag kan bara instämma i att ett UNIX-forum skulle vara kanon!

Bevaka tråden