Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Teliadirektör ringde mig från en svensk iPhone"

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ny info imorse från Macworld:

Mats Sjödin, chefredaktör för nyhetsbrevet Telekomnyheterna, ringde oss denna morgon och avslöjade att en vän till honom på Telia satt med en iPhone i handen - med svensk mjukvara.
- Det här talar emot att Telenor rott hem kontraktet, säger han.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.123592

Hur trovärdigt är detta? Låter helt klart intressant och allt talar för att Telia får iPhone i Sverige, men vem vet. Jag blir glad iallafall och hoppas på att Telia ror hem det.

Senast redigerat 2007-10-03 10:13

Det här är ju definitivt trovärdigare än deras förra rykte eftersom källan då var anonym. Nu har vi en namngiven kille som många vet vem det är som säger att han har en bekant som testkör en Telia-iPhone. Det känns hyfsat trovärdigt...

Hoppas verkligen innerligt att det är sant. Men det känns ändå konstigt, eftersom Telenor i Norge har gått ut och sagt att man testar telefonen där, då kanske inte en Nordisk lansering är akutell? Utan land för land?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-03 10:59

Antingen är "bekanten" uppkallad till sin chef nu - eller så är läckan en mediastrategisk satsning som är sanktionerad uppifrån inom Telia. Eller så har "bakanten" blåst Mats Sjödin.

Detta är dom enda tre scenarion jag kan se. Dom två första säger att Telia har iPhonen. Den senare att...tja, vi står på ruta ett...inget har hänt...vi vet zip. Bara ännu en lögnhaverist (som "bara skämtar").

Ursprungligen av wunderbaren:

Mats Sjödin, chefredaktör för nyhetsbrevet Telekomnyheterna, ringde oss denna morgon och avslöjade att en vän till honom på Telia satt med en iPhone i handen - med svensk mjukvara.

Det kanske var en SwePhone?

Ursprungligen av Adrian B:

Det kanske var en SwePhone?

Troligen inte Snarare ett provexemplar från Apple för att testa hur den funkar i nätet, och se om Telia har intresserad av den, Telenor har säkert också en likadan telefon.

Ursprungligen av Macworld:

Varför har han en iPhone hos sig?
– Antagligen för att testköra den inför ett eventuellt avtal, men min bekant kunde inte berätta några detaljer. Fast han kunde inte hålla tyst om det heller, haha!

Ær det inte sådant här som fått Apple att byta medarbetare tidigare?

Inget som säger emot att både Telia och Telenor får sälja.. Sverige är inte direkt stort sett till folkmängden. Så det är en fördel att ha fler operatrörer. Tror att båda får sälja, men olika versioner som sagt...

skulel verkligen någon som får en iPhone av Apple för testning .. och med all säkerhet skrivit på ett sekretes avtal riskera att något sådant här komemr ut ? neeee ...

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2007-10-03 11:58

Hur många är vi inte som sitter med svenska iPhones? Många!

Det här ryktet känns ju rätt fånigt, när vi alla vet hur enkelt det är att låsa upp en iPhone och installera svenska menyer från iFun/SwePhone.

Ursprungligen av Rasmus:

Hur många är vi inte som sitter med svenska iPhones? Många!

Det här ryktet känns ju rätt fånigt, när vi alla vet hur enkelt det är att låsa upp en iPhone och installera svenska menyer från iFun/SwePhone.

Dom menar antagligen en riktig svensk telefon, inte hackad med andra ord.

Macworld skriver ju "Icke-hackad, svensk iPhone hos Telia".

Skribenten Anna Müller svarar på om telefonen är hackad eller inte:

"Nej telefonen är INTE hackad. Den är officiell från Apple. Det står i överryckaren men kanske borde kommit fram mer tydligt. Jag ändrar, eftersom Mats faktiskt sa exakt så. "Inte fulhackad alltså". Tack för synpunkten."

Intressant i så fall, för svenska finns inte ens i nya 1.1.1. Däremot finns det i iPod touch, dom kanske ringde i en sådan av misstag?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-03 14:59
Ursprungligen av Adrian B:

Intressant i så fall, för svenska finns inte ens i nya 1.1.1. Däremot finns det i iPod touch, dom kanske ringde i en sådan av misstag?

eller i en nokia 3310?

blir det en iphone om man tejpar fast en 3310 bakpå en Ipod touch? haha

Sen kan det ju vara som så att de inte publicerat den mjukvaran i telefonerna ännu för att den inte är släppt i Sverige utan väntar med det tills det är publicerat att den ska släppas, då kanske genom en uppdatering eller liknande, vad vet jag... Firmwares slutar ju inte tillverkas direkt, de kanske bara väntar med att stoppa in den.... Man KAN säga allting två gånger om man vill

Apple måste ändå släppa en ny firmware (eller nya telefoner) till 9 november eftersom iPhone ska släpps i Tyskland då och så vitt jag vet kan man inte välja annat språk än engelska även med 1.1.1.

Ursprungligen av Adrian B:

Apple måste ändå släppa en ny firmware (eller nya telefoner) till 9 november eftersom iPhone ska släpps i Tyskland då och så vitt jag vet kan man inte välja annat språk än engelska även med 1.1.1.

Jag tror nog att det kommer vara separata firmwares för varje operatör, och då vara kopplad till en speciell IMEI serie (eller liknande), men det är inget som vi nog kommer märka av, det kommer ju ändå behövas separata låsningar för varje operatör, det måste dom lösa på nåt sätt.

Dom telefonerna som visats upp på pressvisningarna i England och Tyskland var anpassade efter landet, och det var nog inte några "beta telefoner" utan helt fungerande telefoner, så att dom släpper en ny firmware innan 9 nov bör vi inte vara så säkra på.

Ursprungligen av Adrian B:

Apple måste ändå släppa en ny firmware (eller nya telefoner) till 9 november eftersom iPhone ska släpps i Tyskland då och så vitt jag vet kan man inte välja annat språk än engelska även med 1.1.1.

Umm, jag sa ju det?

Ursprungligen av RockyMontana:

Umm, jag sa ju det?

Näe, du sa inget om att tyska inte fanns i 1.1.1 och du sa inget om 9 november, vilket var vad jag tog upp som en fortsättning på ditt inlägg.

Okej, jag ger mig.

Inte så konstigt att potentiella kunder till Apple får låna iPhone för utvärdering. Telia känns fortfarande dock troligt med tanke på Edge. Jag har aldrig haft Telia som operatör, men kommer lätt byta dit eller vart än exclusive rights hamnar.

  • Oregistrerad
  • 2007-10-05 00:57

För skojjs skull satt jag och lekte lite.

www.tele2.se/iphone - nada
www.telenor.se/iphone - nada
www.telia.se/iphone (där hände det saker)

Inget upphetsande dock, däremot om du skriver in en url som faktiskt inte finns, exempelvis www.telia.se/bajs så kommer du till deras sajtkarta.

EDIT: Tar tillbaka det. Nu kom jag till deras sitekarta. Tidigare stod det com.telia.flum.mum - typisk dot.net class/funktion tjosan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-05 02:18
Ursprungligen av studiox:

För skojjs skull satt jag och lekte lite.

www.tele2.se/iphone - nada
www.telenor.se/iphone - nada
www.telia.se/iphone (där hände det saker)

Inget upphetsande dock, däremot om du skriver in en url som faktiskt inte finns, exempelvis www.telia.se/bajs så kommer du till deras sajtkarta.

EDIT: Tar tillbaka det. Nu kom jag till deras sitekarta. Tidigare stod det com.telia.flum.mum - typisk dot.net class/funktion tjosan

Så där har alltid sidan reagerat, en aning irriterande faktiskt

ex http://www.telia.se/dennasidafinnsinte eller så ger alltid en sida med class namnet på CMSen i reverse-dns format

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-01-19 15:46

Jag snackade med ett par gubbar på telenor igår och dom sade att Telenor hade blivit lovade att få sälja iPhone ensamma dom första tre månaderna den lanseras i norden eller sverige. Steve Jobs sa ju faktiskt på den första visningen av iPhone att den senare skulle komma med 3G, så Telenor är ju inte omöjligt. Tror Telenor får första månaderna och sedan resten av operatörerna, men man vet ju aldrig.

  • Medlem
  • 2008-01-19 16:17
Ursprungligen av Plizzo:

Jag snackade med ett par gubbar på telenor igår och dom sade att Telenor hade blivit lovade att få sälja iPhone ensamma dom första tre månaderna den lanseras i norden eller sverige.

Nu vet jag ju inte vilka gubbar du pratat med, men med kännedom om hur tysta Apple är inför produktlanseringar och också kräver att deras samarbetspartners är det, så tvivlar jag på att några random gubbar på Telenor känner till fakta i fallet. Men jag kan förstås ha helt fel, och du har kanske kontakter med högsta ledningen på Telenor?!

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-19 16:31
Ursprungligen av Plizzo:

Jag snackade med ett par gubbar på telenor igår och dom sade att Telenor hade blivit lovade att få sälja iPhone ensamma dom första tre månaderna den lanseras i norden eller sverige. Steve Jobs sa ju faktiskt på den första visningen av iPhone att den senare skulle komma med 3G, så Telenor är ju inte omöjligt. Tror Telenor får första månaderna och sedan resten av operatörerna, men man vet ju aldrig.

OK, en gång för alla…
Kan vi inte bara skita i alla uttalanden från "några killar" eller "ett par gubbar" från Telenor som lovar att dom ska få iPhone?!

Det är nämligen kvalificerat bullshit, taget ur luften och direkt ljug! Dom kan omöjligt veta detta och eftersom dessa personer i 9 fall av 10 är sådana som står utanför Willys Stormarknad, för att sälja mobiler och abonnemang, ska man ta det med en stor grävskopa salt!

Jag kan tänka mig att NDA'n som den eller de tilltänkta partnern i sverige har ganska kostsamma paragrafer som vaknar till liv om den bryts.

Om ni pratar, hör eller har kontakt med någon som 'vet' - det minsta ni kan skriva är deras ställningen inom företaget. När det börjar bli 'Jag känner någon som pratat med en som jobbar...' då ska man inte lyssna allt för aktivt.

Ryktet är sant. JAG, Daniel Olsén, är den som kommer få sälja iPhones exklusivt i hela norden. Jag tar emot förhandsbokningar redan nu. Sätt in 7.995 SEK på mitt konto på Jersey. Kontonummer hittar ni om ni följer denna länk.

Ursprungligen av daniel1210:

Ryktet är sant. JAG, Daniel Olsén, är den som kommer få sälja iPhones exklusivt i hela norden. Jag tar emot förhandsbokningar redan nu. Sätt in 7.995 SEK på mitt konto på Jersey. Kontonummer hittar ni om ni följer denna länk.

Super, jag har just skickat pengar och ser fram emot en snar leverans!

Bevaka tråden