- GoliAth
- Medlem ●
- Uppsala
jag har ingen trådlös router här hemma satt jag har valt
Systeminställningar... > Fildelning > Internet och där valt "Dela anslutning via Ethernet" till datorer som använder Airport.
funkade inte först men nu så funkar de sisådär..
man får trycka på stopp och uppdatera några ggr i safari för att få fram sidan...
nu till problemet...
Installer funkar inte!
de funkar med hjälp av EDGE men inte genom wifi
Vad kan det vara för fel?
Mvh
Låter troligen som något fel på ditt trådlösa nät, om det funkar genom EDGE så funkar det ju iallafall.
asså jag har ju ingen airport...
jag har ett modem som är anslutet till en router (icketrådlös) som i sin tur går till min macbook..
sen har jag valt i macbooken att dela med mig av mitt ethernet till datorer som använder airport...
(macbooken sänder ut internetsignaler)
iphonen hittar nätverket och wifi funkar till och från...
att gå in i installer funkar inte... :S
hoppas ni förstår
Låter ju omständigt att gå via MB, konfigurera via routern som du gjorde med datorn istället. Vad menar du med "funkar inte", startar programmet men kan inte uppdatera?
jag har ju sladd till MB från en router...
precis, det går inet att uppdatera... den hakar sig typ..
men om jag kör med EDGE så funkar det...
Är ingen fena på nätverk men tror inte du kan använda datorn som en trådlös accesspunkt till en annan enhet. Edge har ju inget med ditt hemnätverk att göra så det är inte så konstigt att det funkar.
hmm.. ok men hur kan safari funka då? för de funkar ju ibland...
att det funkar med edge bevisar ju att det inte är nåt fel i installer.app de va så jag menade
Jag har något liknande uppsättning. Jag satte ihop nyligen min stationära Mac, som är kopplat via kabel till mitt ADSL-modem, som har inbyggd router och kan hantera trådlöst nätverk. ADSL-modemet är från Tele2.
Sen gjorde jag så att jag dela ut min internetanslutning via datorns nätverkskort till airport-kortet som i sin tur delar ut till andra datorer. På airport-kortet ställde jag in namn på nätverk och sedan WEP-koden som står under ADSL-modemet.
När jag satt ihop detta, så funkade det att ansluta via WiFi till det trådlösa nätverket. Och jag kunde då använda internet. iPhonen hittar modemet och även det utdelade nätverket via airporten. Men dagen efter och följande dagar, har jag inte lyckats att komma åt internet via WiFi i iPhonen.
När jag går in och kollar informationen om de båda, så kommer det inte upp ip-nr och allt det andra. Första gången så var alla fälten ifyllda, såsom ip-nr osv. Har provat att starta om både modem, dator, iphone och även anslutit till nätverken igen...
Nån som har någon idé?
Jag har något liknande uppsättning. Jag satte ihop nyligen min stationära Mac, som är kopplat via kabel till mitt ADSL-modem, som har inbyggd router och kan hantera trådlöst nätverk. ADSL-modemet är från Tele2.
Sen gjorde jag så att jag dela ut min internetanslutning via datorns nätverkskort till airport-kortet som i sin tur delar ut till andra datorer. På airport-kortet ställde jag in namn på nätverk och sedan WEP-koden som står under ADSL-modemet.
När jag satt ihop detta, så funkade det att ansluta via WiFi till det trådlösa nätverket. Och jag kunde då använda internet. iPhonen hittar modemet och även det utdelade nätverket via airporten. Men dagen efter och följande dagar, har jag inte lyckats att komma åt internet via WiFi i iPhonen.
När jag går in och kollar informationen om de båda, så kommer det inte upp ip-nr och allt det andra. Första gången så var alla fälten ifyllda, såsom ip-nr osv. Har provat att starta om både modem, dator, iphone och även anslutit till nätverken igen...
Nån som har någon idé?
Nu funkar det. Tydligen tar det en himla lång tid för iPhonen att hämta uppgifterna. Jag lät iPhonen ligga ansluten via WiFi typ 10 min. Och nu har det kommit in ip-nr och alla de andra uppgifterna. Så nu funkar det att surfa... Har tydligen haft för bråttom innan. Hehe... Kul att citera sig själv och ge svar på problemet.
Nu funkar det. Tydligen tar det en himla lång tid för iPhonen att hämta uppgifterna. Jag lät iPhonen ligga ansluten via WiFi typ 10 min. Och nu har det kommit in ip-nr och alla de andra uppgifterna. Så nu funkar det att surfa... Har tydligen haft för bråttom innan. Hehe... Kul att citera sig själv och ge svar på problemet.
Låter fortfarande som det är nåt galet. Vad har du för ADSL modem? Har den trådlöst inbyggt eftersom den kan hantera WEP?
Låter fortfarande som det är nåt galet. Vad har du för ADSL modem? Har den trådlöst inbyggt eftersom den kan hantera WEP?
Ja, den har trådlöst inbyggt. ADSL-modemet har inbyggd router och där är en antenn på baksidan.
Ja, den har trådlöst inbyggt. ADSL-modemet har inbyggd router och där är en antenn på baksidan.
Men varför delar du ut internetanslutningen till iPhone via datorn om ADSL modemet kan göra det?
Men varför delar du ut internetanslutningen till iPhone via datorn om ADSL modemet kan göra det?
För att jag inte får det att funka samtidigt som jag har datorn ansluten till modemet via kabel. Det ska ju gå att använda trådlöst nätverk, men vet inte hur jag ska fixa det. Manualen är skriven för PC/Windows. Jag använder Tele2:s ADSL-modem.
Asså, beskriv hur du har kopplat, det där låter ju inte alls optimalt nånstans.
Jag vet att det går alldeles utmärkt att dela ut internet till en iphone via en macs airport, testade det för några dagar sen. Om du en trådlös router är ju det dock att gå över ån efter vatten.
Asså, beskriv hur du har kopplat, det där låter ju inte alls optimalt nånstans.
Jag vet att det går alldeles utmärkt att dela ut internet till en iphone via en macs airport, testade det för några dagar sen. Om du en trådlös router är ju det dock att gå över ån efter vatten.
Jag har Tele2:s ADSL-bredband via telejacket. Min konfiguration är den vanligaste. Jag har kopplat nätverkskabel från modemet till min stationära dators nätverkskort. Jag har sedan delat ut internet via datorns inbyggda airport extreme-kort. Jag har angett WEP-kod i inställningarna för airport-kortet.
Enligt manualen från Tele2, så står det att man ska ha nätverkskabeln urkopplad för att använda trådlöst nätverk. Men jag har inte fått det heller att funka. Prova innan idag. iPhonen hittar ju modemet och det ger full signalstyrka. Men jag kan ändå inte t ex surfa via safari i iPhonen. Kommer hela tiden till modemets inloggningssida. Har provat att ange användarnamn och lösen som jag fick i samband med mitt bredband. Men jag kommer inte vidare.
Nu har jag löst mitt problem. Och behöver inte dela ut internet via datorn. Jag fundera en stund och provade följande:
Tog bort nätverksinställningen i datorn, för min trådbundna anslutning till modemet.
Gjorde en reset/återställning av modemet.
Sen öppna jag webbläsaren och skrev in adressen "www.tele2.se" (detta skulle man göra enligt manualen när man ska första gången ansluta sin dator till bredbandsabonnemanget). Då kom jag till modemets inloggnings- och registreringssida.
Logga in med användarnamn och lösenord som jag fått i samband med bredbandsabonnemanget.
Slutligen fyllde jag i samma användarnamn och lösen i PPPoE-inställningen på datorns inbyggda nätverkskort.
Fotnot: Tidigare när jag fått ett nytt bredbandsabonnemang, har jag endast gjort enligt punkt nr 5 ovan. Har aldrig använt ett modem med inbyggd router/trådlöst nätverk. Har dock använt Airport Express-basenhet. Men det var mindre klyddigt.
Nu kan jag vara ansluten via nätverkssladd och surfa på datorn, samtidigt som jag kan ansluta via WiFi i iPhonen och surfa där med!