Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska jag köpa ATV eller annat?

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-09-30 09:30

Hej alla,
tips och råd önskas! Jag är ute efter något som kan, spela mina dvd filmer, spela upp TS foldrar, IMG filmer mm. Utan allt för mycket meck! Gärna med någon form av nätverk från stationär PC eller Macbook Pro, Kör ut allt på en hederlig bildrörs tv, som kommer så småning om att uppgraderas. Så vad tror ni? ATV eller Tivo eller något annat mediacenter, gärna billigt som fan självklart

G

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-09-30 12:25

Som du listar det så är inte ATV något för dig, en Mac Mini är ett bättre alternativ.

tvix

har en äldre tvix och är kanon nöjd.
den nya har det mesta.
kolla själv
http://www.tvix.co.kr/Eng/products/5100sh.aspx

mvh
jörgen

En Mac mini är att rekomendera på alla punkter . det går utmärkt att fixa så att du får AppleTV GUI på Mac mini plus att du får ett mediacenter med inbyggd DVD läsare ...

Du kan även använda Apples DVI/VGA - > S-Video adapter om du inte har en HD-TV ... när du sedan skaffar en HD TV så är det bara att använda en DVI - > HDMI kabel ...

Mac mini är inte billig som fan men väll värt pengarna på alla punkter specielt som ett mediacenter ...

med mac mini kan du sedan ansluta FireWire / USB diskar för mer lagring eller AirPort Exreme HD om du föredrar en trådlös nätverksdisk ...

Vill du kunna spela in TV till Mini så har du ju Elgato produkterna så som Eye TV och Elgato 410 om du kör Boxer Digital TV ...

eller varför inte även installera X10 system på mini och även använda den som en hem automations system ...

grejen med mac mini är just att du har möjligheter för framtiden .. att spela spel som WoW på en 47" LCD TV är inte att förakta ...

dessutom kommer Leopard snart som faktist har ett AppleTV likt FrontRow ...

en kompis till mig har köpt en Mac mini som dom sedan använder Mediacenter och i källaren har dom en PC där alla rippade DVD filmer ligger på ... dom är skit nöjda ...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-04 13:16
Ursprungligen av Tussen69:

En Mac mini är att rekomendera på alla punkter…

Tussen,

Jo, sånär som på att den endast klarar 802.11g vad gäller trådlöst… Man klarar sig hyffsat på det, men önskvärt vore ju förstås 802.11n…"out-of-the-box":p

Går dock att lösa med 3-e parts tillbehör från ex.v. QuickerTek…

- Torkel

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-04 16:37

Du har säkert rätt på alla punkter, men hur blir totalkostnaden för din lösning? Det borde vara en relevant aspekt för de flesta...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-04 19:10
Ursprungligen av Gonzo:

Hej alla,
tips och råd önskas! Jag är ute efter något som kan, spela mina dvd filmer, spela upp TS foldrar, IMG filmer mm. Utan allt för mycket meck! Gärna med någon form av nätverk från stationär PC eller Macbook Pro, Kör ut allt på en hederlig bildrörs tv, som kommer så småning om att uppgraderas. Så vad tror ni? ATV eller Tivo eller något annat mediacenter, gärna billigt som fan självklart

G

Har varit ute efter ett system som du beskriver i ungefär ett och ett halvt år men inte hittat ett "komplett" system förrån jag kollade upp Playstation 3. Jag kör PS3'an med Ubuntu (Linux) och kan spela upp i princip allt och i slutet på året kommer PlayTV vilket gör att man även kan spela in TV sändningar.
Se länk: http://playstation-3.se/news/2007-08-23/PlayTV.html
Så vill du ha ett komplett system som kan hantera i stort sett samtliga format så kan jag verkligen rekommendera den.

Jag var lite tveksam inledningsvis då jag inte har någon som helst erfarenhet av Linux men installation och konfiguration var väldigt enkelt. Bara att välja att installera annat operativsystem från PS3'ans huvudmeny sätta in skivan och installera när installationen var genomförd så var det klart att använda.

Prismässigt är PS3'an svårslagen men ska du köra Linux på den så bör du fundera på en LCD TV.

Senast redigerat 2007-10-05 09:11
  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2012-03-16 14:59

Hakar på en tråd som blivit gammal. Men på ett ämne som åter är aktuellt. (för mig iallafall) Har spenderat en del tid på detta och andra forum men inte hittat vad jag söker.

Jag vill använda min Apple TV till att agera gränssnitt till mitt tv-tittande. Det fina är att jag skall göra alla investeringar nu så det fins inga begränsningar.

I min perfekta värld är det bara ATV som är kopplad till TVn via HDMI.

Jag vill köpa en digitalbox med kortläsare för boxer och hårddisk som jag kan hantera via ATV. Går detta? Har sökt bland elgatos produkter men det verkar som lösningar som funnits tagits bort. Bla möjlighet att ansluta sitt abonemang via kortmodul.

Helst inga hack och rymningsförsök, jag är trogen och renlärig och gillar inte "kludd"

Vad härligt om man kande ha en ATV bredvid sin tv och kasta alla sina fjärrkontroller och köra allt via Apple-remote. Jag tror att det automatiskt skulle bli fred på jorden och solsken varje dag.

Nej, du kan inte styra någon extern enhet från en ATV. I alla fall inte utan Jailbreak. En ATV utan Jailbreak hanterar ditt iTunes-bibliotek och så kan du ansluta till iTunes Store och köpa/hyra film. Sen finns det lite YouTube, Vimeo etc. Men att styra andra grunkor som digitalboxen etc från ATV'n går inte.

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2012-03-16 15:48

Tack för snabbt svar.

Synd.

jag har bara en rekommendation och det är boxee box.

jag har ett par gånger verkligen försökt gilla plex och popcorn t.ex men alltid slutat med att jag fallit tillbaka på min lilla boxee box.
visst den har sina problem som alla andra, men den är i dagsläget (enligt mig) den bästa mediaspelaren.
och framförallt lättast! själv tycker jag det är för mycket knep och knåp för att få t.ex plex eller xbmc att fungera bra och göra det jag vill.

boxee box funkar direkt utan massa jobbiga inställningar eller liknande.
jag kanske bara har haft otur med t.ex plex som många påstår är så helsikes bra men själv vill jag bara åka och sparras med han som skapat plex

Ursprungligen av tqila:

jag kanske bara har haft otur med t.ex plex som många påstår är så helsikes bra men själv vill jag bara åka och sparras med han som skapat plex

Du är inte ensam om att ha haft "otur" då.

Plex är som XBMC.... Fast rena skiten i jämförelse.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag har testat XBMC rätt så grundligt, det hackar ibland, segt att starta upp och lite nu och då så kraschar det..

Plex har varit en dröm från första början, allt jag lägger in på hårddisken får sina omslag och lägger sig där det ska vara.
Förutom det så är det snabbt och integrerar bra med ATV2:s menyer.

Enda nackdelen är att man måste ha en dator igång för att köra Plex, men för mig är det inga problem eftersom min Mac mini är igång dygnet runt (använder den även som min primära dator).

Kanske ska lägga till att jag har två stycken ATV2 som körs trådlöst...

• Medlem
  • International user
  • 2012-03-19 19:08
Ursprungligen av antehill:

Jag har testat XBMC rätt så grundligt, det hackar ibland, segt att starta upp och lite nu och då så kraschar det..

Plex har varit en dröm från första början, allt jag lägger in på hårddisken får sina omslag och lägger sig där det ska vara.
Förutom det så är det snabbt och integrerar bra med ATV2:s menyer.

Enda nackdelen är att man måste ha en dator igång för att köra Plex, men för mig är det inga problem eftersom min Mac mini är igång dygnet runt (använder den även som min primära dator).

Kanske ska lägga till att jag har två stycken ATV2 som körs trådlöst...

Vilken plattform kör du XBMC på? Enda gången jag har lyckats få det att hacka är när jag kört det på hårdvara som inte klarar av det.

Ursprungligen av PeeMaN:

XBMC är helt överlägset Plex.

Ang. ATV så tycker jag den ger för lite frihet och kör hellre en HTPC (i dagsläget EEEBox). BoxeeBox rör jag inte av principskäl sedan de sket i sina användare...

Ursprungligen av zappee:

Vilken plattform kör du XBMC på? Enda gången jag har lyckats få det att hacka är när jag kört det på hårdvara som inte klarar av det.

XBMC är helt överlägset Plex.

Ang. ATV så tycker jag den ger för lite frihet och kör hellre en HTPC (i dagsläget EEEBox). BoxeeBox rör jag inte av principskäl sedan de sket i sina användare...

Trodde att det framgick av mitt inlägg vilken hårdvara jag använder..
Plex flyter på jättebra, XBMC gör det inte.

• Medlem
  • International user
  • 2012-03-19 22:44
Ursprungligen av antehill:

Trodde att det framgick av mitt inlägg vilken hårdvara jag använder..
Plex flyter på jättebra, XBMC gör det inte.

Jaha, ATV... inte så konstigt då.

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-20 08:59
Ursprungligen av zappee:

Jaha, ATV... inte så konstigt då.

Hence, Plex är helt överlägset XBMC.

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2012-03-19 09:51

Grabben fick mini'n som jag hade placerat vid tv'n efter att jag tröttnat på denna tanke. Mitt problem är att jag vill inte kompromissa. Jag gillade plex men det blev problem när "mina" lösningar skulle hanteras av familjen. De är nog inte unika och jag tror inte att jag är det heller. Men jag får rysningar när jag ser ett par fjärrkontroller stora som mjölkpaket ligga och drälla.

Jag ser på deras amerikanska hemsida att det går att koppla in en tuner. Funkar detta i Sverige?

Någon som har kopplat in tuner till sin Boxee?

En till i raden av aTV2 användare som kör XBMC.

Tyvärr så måste jag erkänna att det finns en väldigt bra anledning till att Apple kör på sina filformat och iTunes-integreringen. Det är för att det funkar. XBMC är helt OK men sedan Lion och Samba-protokollets uppdatering är det en mardröm att använda. Jag har personligen gett upp och konverterar alla mina filmer till .mp4 eller .m4v om jag behöver.

Plex har jag inte testat och det kanske är värt det jag vet inte. Personligen känner jag för att återställa min aTV2 till standard och skita i alla dessa tilläggstjänster OS-hack osv.

• Medlem
  • International user
  • 2012-03-20 21:58
Ursprungligen av zinned:

Hence, Plex är helt överlägset XBMC.

För att någon inte får det att fungera på en ATV?
Förmodligen har väl personen ifråga inte följt instruktionerna, XBMC är ganska beta på ATV.

Ursprungligen av zinned:

Du förnekar dig aldrig, du är alltid hur dryg som helst och kommer med nedlåtande kommentarer. Därefter gnäller du på när du får mothugg som du då kallar personangrepp.

Skärp dig, för fasen.

1) Varför skulle det vara användarfel? Man kan inte göra mycket annat än lägga in det. Jag har testat det och gränssnitten laggar, that's it.

2) Pga punkt 1 så anser jag, och många andra, att Plex fungerar bättre. Tyvärr.

3) Att kalla Plex-users för okunniga och oinsatta säger mer om dig själv än dessa.

Pajas.

1) se ovan, man kan göra mkt mer än att bara lägga in det.

Ursprungligen av grenhall:

En till i raden av aTV2 användare som kör XBMC.

Tyvärr så måste jag erkänna att det finns en väldigt bra anledning till att Apple kör på sina filformat och iTunes-integreringen. Det är för att det funkar. XBMC är helt OK men sedan Lion och Samba-protokollets uppdatering är det en mardröm att använda. Jag har personligen gett upp och konverterar alla mina filmer till .mp4 eller .m4v om jag behöver.

Plex har jag inte testat och det kanske är värt det jag vet inte. Personligen känner jag för att återställa min aTV2 till standard och skita i alla dessa tilläggstjänster OS-hack osv.

Smart gjort av Apple där, tar bort stödet för ett fullt fungerande SMB och får på köpet användarna att skylla på tredjepartsprogram och gå tillbaka till Apples egna program.

Cred till Apple

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-20 22:07
Ursprungligen av zappee:

För att någon inte får det att fungera på en ATV?
Förmodligen har väl personen ifråga inte följt instruktionerna, XBMC är ganska beta på ATV.

För egen del så fungerade det, inga bekymmer med att lägga in det. Dock var inte det problemet utan det faktum att det laggade i gränssnittet.

• Medlem
  • International user
  • 2012-03-20 23:21
Ursprungligen av zinned:

För egen del så fungerade det, inga bekymmer med att lägga in det. Dock var inte det problemet utan det faktum att det laggade i gränssnittet.

Antar att du la in Crystalbuntu då?

Ursprungligen av Christer Holm:

Ursäkta men nu fattar jag ingenting måste du konvertera alla dina filmer till mp4 eller m4v format bara för att Samba-protokollet uppdaterats i Lion? Hoppas dom inte updaterar det något mera då, för då kanske kompabiliteten med mp4 eller m4v försvinner också.

Det är ju som att säga att sedan dom uppgraderade telestationen måste jag prata Turkiska för Svenska bara hackar och funkar inte.

Måste kanske tillägga att det är absolut inget fel i att prata Turkiska för de som behärskar detta språk. (var bara ett exempel)

Jag ska förklara så du förstår.

Körde XBMC. Samba-protokollet uppdaterades i OSX Lion och det är inte kompatibelt med XBMC. Så istället för SMB körde jag AFP och till och med MediaServer.

Istället för att sitta och hålla på med fullösningar, som jag kallar allt som inte Apple själva gör men som implementeras i deras produkter, så konverterade jag mina filer till m4v/mp4-format för att sedan lägga in i iTunes och kolla på dom problemfritt via aTV2.

Tredjepartslösningar för Apple-produkter är helt enkelt inte för mig. Funkar det för alla andra så är det finemang.

Ursprungligen av grenhall:

Tyvärr så måste jag erkänna att det finns en väldigt bra anledning till att Apple kör på sina filformat och iTunes-integreringen. Det är för att det funkar. XBMC är helt OK men sedan Lion och Samba-protokollets uppdatering är det en mardröm att använda.

Du vet att du kan komma åt din filer via afp nu va?

Ursprungligen av PeeMaN:

Du vet att du kan komma åt din filer via afp nu va?

Du vet att afp antingen kraschar hela tiden eller fungerar bra va?

Jag hade den första varianten.

Standard-ATV2 är inte fy skam om man kompletterar med iFlicks. Med det får man en hoper folder actions, bland annat en som kan bevaka en mapp så allt som ramlar in sparas om till vanlig .m4v och förses med tvdb-metadata.

Byta från htpc-Mac med Plex till en vanlig hederlig ATV2 + iFlicks var bland det bästa jag gjort för tv-tittandet hemma. Nu funkar allting, jämt.

Ursprungligen av Samuel K:

Standard-ATV2 är inte fy skam om man kompletterar med iFlicks. Med det får man en hoper folder actions, bland annat en som kan bevaka en mapp så allt som ramlar in sparas om till vanlig .m4v och förses med tvdb-metadata.

Byta från htpc-Mac med Plex till en vanlig hederlig ATV2 + iFlicks var bland det bästa jag gjort för tv-tittandet hemma. Nu funkar allting, jämt.

Det är ingen som påstått annat heller. har själv kört iFlicks litegrann och sådär, men alltså det blir inte lika fint som med XBMC.
Fördelar med jailbreak och XBMC:
- Man får Play-kanalerna smidigt
- Man slipper konvertera och grejja
- Man kan ladda hem subs direkt i XBMC och slipper (oftast) sitta och googla fram rätt
- Man kan själv välja hur man vill ha subsen, storlek, stil, typsnitt

Gjorde en restore på min aTV2 igår. Känns skönt. Konverterar hellre alla filmer till .mp4 eller .m4v än håller på med XBMC eller jailbreak rent allmänt för den delen.

Bevaka tråden