- Sundevall
- Medlem ●
- Uppsala
Hej,
Jag pluggar vid UU, som har en eposttjänst (http://webmail.uu.se/). Jag har kopplat denna till mail.app, och det går utmärkt att ta emot mail - men att skicka mail har aldrig fungerat för mig. Vare sig tidigare på mail under Panther, eller nu under Tiger.
Någon annan vid Uppsala universitet som har haft samma problem? När jag talar med support hävdar de bestämt att mina uppgifter för utgående post är korrekta. Jag har heller inte på någon brandvägg eller dyl.
I nyckelhanterare har jag lagt till de nödvändiga lösenorden, jag har dock inget certifikat, behövs det?
Min info ser ut så här:
In:
pop.uu.se
PW: ******
Ut:
imap.uu.se
port: 25
PW: ******
Du har nog rätt ntity. imap.uu.se och smtp.uu.se har olika ip-adresser:
[CODE]mymac:~ waehlby$ host smtp.uu.se
smtp.uu.se has address 130.238.7.60
mymac:~ waehlby$ host imap.uu.se
imap.uu.se has address 130.238.7.49
/CODE]
Testa smtp.uu.se i stället!
Ingen framgång med smtp tyvärr. Kanske är en annan utgående port då? Jag har läst lite mer på supportsidorna, och där pratar de om certifikat, det har jag dock installerat utan några synbara problem.. ändå fungerar det inte.
Innan vi går en millimeter längre, svara på frågorna nedan:
#1 villket internet leverantör har du?
#2 har det någonsin funkat, med någon annan klient eller dator, inkl windows?
#3 Vad exakt får du för felmedelande? skriv ner det ordagrant.
du hade svarat på en del redan
testa med anslutningsgranskaren i Mail.app, den finns under menyn "Fönster" och se vad den säger om anslutningen.
UpUnet (d.v.s. UU). Det har aldrig fungerat att skicka e-post, oavsett vilken version av mail.app jag har provat, Windows använder jag inte. Felmedelandet jag får lyder:
"Använd popupmenyn nedan och försök med en annan server för utgående post. Alla brev kommer att använda denna server tills du avslutar Mail eller ändra nätverksinställningarna."
.. Detta med smtp som utgående (får samma med imap).
Anslutningsgranskaren säger att det inte går att logga in på SMTP-kontot.
UpUnet (d.v.s. UU). Det har aldrig fungerat att skicka e-post, oavsett vilken version av mail.app jag har provat, Windows använder jag inte. Felmedelandet jag får lyder:
"Använd popupmenyn nedan och försök med en annan server för utgående post. Alla brev kommer att använda denna server tills du avslutar Mail eller ändra nätverksinställningarna."
.. Detta med smtp som utgående (får samma med imap).
Anslutningsgranskaren säger att det inte går att logga in på SMTP-kontot.
Låter som om du i så fall har fel användarnamn och/eller lösen, Det går att använda kryptering till UUs mailservrar men man behöver inte om man inte vill så skippa eventuella funderingar på certifikat och liknande tills du fått det att funka utan.
Tack! Du har lite annorlunda inställningar än mig, kanske kan fungera om jag ändrar. Hur får du i Outgoing Mail Server så att det står smtp.uu.se:ditt_användarnamn[b]@[/b]smtp.uu.se? För mig står det bara smtp.uu.se:ossu3879 - inget @ efteråt.
Tack! Du har lite annorlunda inställningar än mig, kanske kan fungera om jag ändrar. Hur får du i Outgoing Mail Server så att det står smtp.uu.se:ditt_användarnamn[B]@[/B]smtp.uu.se? För mig står det bara smtp.uu.se:ossu3879 - inget @ efteråt.
Du byter i autentiseringen från "Ingen" till "lösenord", för inställningen av smtp
Vill bara förtydliga en detalj med användarnamnet under "Server Settings" som jag själv missade. Det är @SMTP.uu.se inte @STUDENT.uu.se. Sen är det viktigt att du använder den kortavarianten av din epostadress, ex anpa0101 inte anna.panna.0101 som ditt användarnamn.
Bara en koll till; du har inte littlesnitch? kolla i så fall om den blockerar någon olämplig port.
Jag kör med kortnamnet som user-ID men det fungerar inte ändå. Little Snitch säger att TCP / UDP tillåts på alla portar. Jag har även provat att explicit tillåta port 25 i en ny "preferens", men anslutningsgranskaren säger fortfarande att den inte kan ansluta till IMAP/SMTP-servern.
När jag provar det får jag "no address associated with nodename", både med port 587 & 25. Jag provade samma sak med imap istället, då får jag "uable to connect to remote host".
??? :s
det är "telnet smtp.uu.se 25" inte smpt.uu.se som lobstar skrev av misstag.
Ah, ok! Då får jag detta:
MBP:~ Oscar$ telnet smtp.uu.se 25
Trying 130.238.7.60...
Connected to smtp.uu.se.
Escape character is '^]'.
220 klais.its.uu.se ESMTP Postfix
Då kan du ansluta OK iaf, "220 klais.its.uu.se ESMTP Postfix" är headern som e-post servern uppger "220" betyder att den är redo att motta e-post