- Sundevall
- Medlem ●
- Uppsala
Hej,
Jag pluggar vid UU, som har en eposttjänst (http://webmail.uu.se/). Jag har kopplat denna till mail.app, och det går utmärkt att ta emot mail - men att skicka mail har aldrig fungerat för mig. Vare sig tidigare på mail under Panther, eller nu under Tiger.
Någon annan vid Uppsala universitet som har haft samma problem? När jag talar med support hävdar de bestämt att mina uppgifter för utgående post är korrekta. Jag har heller inte på någon brandvägg eller dyl.
I nyckelhanterare har jag lagt till de nödvändiga lösenorden, jag har dock inget certifikat, behövs det?
Min info ser ut så här:
In:
pop.uu.se
PW: ******
Ut:
imap.uu.se
port: 25
PW: ******
Du har nog rätt ntity. imap.uu.se och smtp.uu.se har olika ip-adresser:
[CODE]mymac:~ waehlby$ host smtp.uu.se
smtp.uu.se has address 130.238.7.60
mymac:~ waehlby$ host imap.uu.se
imap.uu.se has address 130.238.7.49
/CODE]
Testa smtp.uu.se i stället!
Ingen framgång med smtp tyvärr. Kanske är en annan utgående port då? Jag har läst lite mer på supportsidorna, och där pratar de om certifikat, det har jag dock installerat utan några synbara problem.. ändå fungerar det inte.
Innan vi går en millimeter längre, svara på frågorna nedan:
#1 villket internet leverantör har du?
#2 har det någonsin funkat, med någon annan klient eller dator, inkl windows?
#3 Vad exakt får du för felmedelande? skriv ner det ordagrant.
du hade svarat på en del redan
testa med anslutningsgranskaren i Mail.app, den finns under menyn "Fönster" och se vad den säger om anslutningen.
UpUnet (d.v.s. UU). Det har aldrig fungerat att skicka e-post, oavsett vilken version av mail.app jag har provat, Windows använder jag inte. Felmedelandet jag får lyder:
"Använd popupmenyn nedan och försök med en annan server för utgående post. Alla brev kommer att använda denna server tills du avslutar Mail eller ändra nätverksinställningarna."
.. Detta med smtp som utgående (får samma med imap).