- TheQuo
- Medlem ●
Jag har ett problem med min Yamaha EX5. Felet är att den inte vill ta emot information (ljud) från disketter, när man ska tanka över ljud yill synten kommer det upp en skylt där det står illegal disk. Jag har testat alla disketer som hör till synten så felet ligger inte där och synten känner av disken så jag tror inte att det är något fel med disketstation heller.
Någon som tror sig veta vad felet är?
Min kan också vara en smula kinkig med vilka disketter den vill ta emot. Ibland funkar det att formatera om disketten och lägga dit filerna igen, sen funkar det i synthen, men en del disketter vill den inte veta av alls, funkar inte hur jag än gör.
Ibland dissar den disketter som den tidigare tyckt om också. Finns ingen större logik i det där och det är bara att prova sig fram, iallafall på min. Hoppas det är lika enkelt (om än irriterande) på din.
Det krävs originaldiskarna ... Men kanske EX5tech har zip-filer med vad du behöver. Från Owners manual s 27:
Restoring the Factory Set Data
In addition to the preset voices (which cannot be erased or overwritten), the EX5, EX5R, and EX7 come with a range of pre-programmed voices, performance setups, and other data in memory. If you perform any operations that overwrite the data in memory (including system initialization, below), the factory preset data will be lost. If at any time you want to restore the original factory preset data, simply load the Factory Set file — file name: “FACTSET1/2/3/4.S1Y” — from the appropriate Demonstration Disk via the Disk mode Load Synth All function (the same procedure described above except for the file type selection [2. SYN, in this case] for loading the demo song files).
Det krävs originaldiskarna ... Men kanske EX5tech har zip-filer med vad du behöver. Från Owners manual s 27:
Restoring the Factory Set Data
In addition to the preset voices (which cannot be erased or overwritten), the EX5, EX5R, and EX7 come with a range of pre-programmed voices, performance setups, and other data in memory. If you perform any operations that overwrite the data in memory (including system initialization, below), the factory preset data will be lost. If at any time you want to restore the original factory preset data, simply load the Factory Set file — file name: “FACTSET1/2/3/4.S1Y” — from the appropriate Demonstration Disk via the Disk mode Load Synth All function (the same procedure described above except for the file type selection [2. SYN, in this case] for loading the demo song files).
Jag har den disken men EX5 säger bara illegal disk. Jag har prövat med att sätt in den i datorn för att kolla om den fungerar och det gör den.
Hmm ... Skumt så det räcker. Prova att lägg över materialet på datorn, formatera en ny disk i EX5:an och släng sedan över filerna på densamma.
Man behöver inte disketterna för att göra en factory reset (däremot behöver man disketterna om man vill lägga in fabriks- voices i de interna bankerna eller performances igen).
Med synthen påslagen, tryck på VOICE + 8 + H samtidigt så kommer du in i en meny där du kan välja att utföra en factory reset. Det finns även lite verktyg för att diagnosticera synthen och där kan du ju kolla om du får något felmeddelande.
"Den hänger sig alla grundljud har försvunnit m.m."
- Med grundljud antar jag att du menar voices och performances? För själva AWM-samplingarna är väl inte borta? Om så är fallet så låter det nästan som att det är något fel på dina TG-ROMS eftersom det är där de ligger.
Har det försvunnit voices från presetbankerna också?
Man behöver inte disketterna för att göra en factory reset (däremot behöver man disketterna om man vill lägga in fabriks- voices i de interna bankerna eller performances igen).
Med synthen påslagen, tryck på VOICE + 8 + H samtidigt så kommer du in i en meny där du kan välja att utföra en factory reset. Det finns även lite verktyg för att diagnosticera synthen och där kan du ju kolla om du får något felmeddelande.
- Med grundljud antar jag att du menar voices och performances? För själva AWM-samplingarna är väl inte borta? Om så är fallet så låter det nästan som att det är något fel på dina TG-ROMS eftersom det är där de ligger.
Ja alla ljud har förvunnit Visserligen i performence mode finns det namn på några ljud men inget ljud kommer när man spelar på EX5 och 90 % av ljuden har nonsensnamn som typ: &jwqf7o8r2 till exempel.
Ja alla ljud har förvunnit Visserligen i performence mode finns det namn på några ljud men inget ljud kommer när man spelar på EX5 och 90 % av ljuden har nonsensnamn som typ: &jwqf7o8r2 till exempel.
Jag testade att sätta in disketterna igen i EX5 och den säger fortfarande illegal disk men ibland börjar den ladda från disketen men då kommer det upp medelandet bad disk i rutan
Halleluja moment gjorde som du sa (factory reset) och nu är alla ljud som Voice delen tillbaka. Synten verkar fortfarande ha problem med disketterna :(. Den börjar ladda (Executing skylten kommer up) men efter ett tag kommer skylten Bad disk up. Jag har testat 3-4 disketter så jag tror inte felet ligger där. Jag funderar också på om det kan vara disketstationen som det är något fel med (men då så skulle den ju inte lysa från den när man "laddar":confused: ).
En sak som kan vara intressant var när jag gjorde som du sa (Voice+H+8) såg jag att det stod
Main rom version 1.11
TG Rom version 1.14
Kan det bero på det här....eller?
Main rom version 1.11 är operativsystemet i synthen och 1.11 är det senaste och bästa så det är bra, likaså med TG Rom (för tongeneratorn), 1.14 är det nyaste och det är finnemang.
Men jag tycker ändå det låter som att diskettstationen lagt av. Tror jag. Eller? Låter ju som att den inte kan läsa ordentligt i vilket fall. Vet inte om jag drömt eller ej men jag har för mig att det är ett relativt vanligt problem med den, att diskettstationerna lägger av.
Det blir nog till att ge sig på jakt efter en ny är jag rädd.
Nu ligger tydligen mina papper i en av högarna som jag inte orkat ta itu med efter flytten, men kolla i servicemanualen om du har den ifall att det står rätt produktnamn där för diskettstationen (det går inte bara att stoppa i vilken som helst om jag fattat det rätt) eller så ringer du Yamaha Skandinavien. Ska se om jag hittar telefonnumret här någonstans, återkommer!
Main rom version 1.11 är operativsystemet i synthen och 1.11 är det senaste och bästa så det är bra, likaså med TG Rom (för tongeneratorn), 1.14 är det nyaste och det är finnemang.
Men jag tycker ändå det låter som att diskettstationen lagt av. Tror jag. Eller? Låter ju som att den inte kan läsa ordentligt i vilket fall. Vet inte om jag drömt eller ej men jag har för mig att det är ett relativt vanligt problem med den, att diskettstationerna lägger av.
Det blir nog till att ge sig på jakt efter en ny är jag rädd.
Nu ligger tydligen mina papper i en av högarna som jag inte orkat ta itu med efter flytten, men kolla i servicemanualen om du har den ifall att det står rätt produktnamn där för diskettstationen (det går inte bara att stoppa i vilken som helst om jag fattat det rätt) eller så ringer du Yamaha Skandinavien. Ska se om jag hittar telefonnumret här någonstans, återkommer!
Ja det kanske är diskettstationen. Lirkade ut en diskett som hade fastnat i den för ca 1-2 veckor sedan, så den kan ju ha blivit skadad där. Men vi var så försiktiga, vi rörde bara disketten inte något annat...
Men du! om du trycker Voice + 8 + H så kan du ju prova om saker fungerar. Däribland Floppyn. Gå in i den menyn, tryck F2 för manuellt test, scrolla med hjulet tills du kommer till nummer 24, FDD.
Vad säger testet?
En sak som kanske inte visas är om själva läshuvudet (eller vad det nu heter) i floppyn helt enkelt är lortigt. Leta upp en sån där rengöringsdiskett med någon form av filt i och kör den en vända.
Nu läste jag också motsatsen, floppyn ÄR en standardfloppy. Du kan tydligen stoppa i vad som helst i den. Jag köpte en ny till datorn häromveckan, 50 kronor sprillans ny.
Yamaha har tydligen egna speciella floppys som man kan beställa om man vill men de lär kosta betydligt mer än en femtiolapp.
Jag har tre liggande. Vita förvisso ... Men de går väl på 200 spänn nya, typ.
Kommer ihåg den där specialmenyn nu. Men jag har inget H på min EX5R. Försöker minnas vad jag skulle trycka istället. Eller fattar jag H:et fel?
Saknar element-knapparna på R:en. Det är i stort vad som skiljer dem vad gäller gränssnittet. Alltså måste det vara nåt annat. Ska kolla i manualen. Kan vara en funktionsknapp.
Oberfunker: Du ska tydligen trycka Voice + 6 + 9
TheQuo: Kör testet så märker du!
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=114711
Vet inte hur den är storleksmässigt och så. Minns inte riktigt hur den i EX5 ser ut nu men för 79:- har man råd att chansa. Om inte annat kan man ta avbetalning på 3:- i månaden i tre år
Oberfunker: Du ska tydligen trycka Voice + 6 + 9
TheQuo: Kör testet så märker du!
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=114711
Vet inte hur den är storleksmässigt och så. Minns inte riktigt hur den i EX5 ser ut nu men för 79:- har man råd att chansa. Om inte annat kan man ta avbetalning på 3:- i månaden i tre år
Jag har nu gjort testet och den säger bara OK.
Ah! Nu så! Tackar!
Version 1.03 gäller för mig här ... Urk! Det stämmer ja. Hade nästan glömt. Men det lät inte hamna några updates här. De nyaste är både felaktiga och slut och nya ser ut att dröja till världens ände ...
Ah! Nu så! Tackar!
Version 1.03 gäller för mig här ... Urk! Det stämmer ja. Hade nästan glömt. Men det lät inte hamna några updates här. De nyaste är både felaktiga och slut och nya ser ut att dröja till världens ände ...
Men det är lite skumt att de kunde fixa fram nya trots att det egentligen inte fanns några nya till mig men inte till alla andra som ville ha. Lät ju på honom i telefon som att det bara var en japan som satt och programmerade ihop de där på beställning och att de gjorde det hur lätt som helst
Ja, jag fattar ingenting. Jag måste kolla igen. Skulle vara kul med nya. Har dock inte haft några överhängande problem med min.
Kan använda en extern disketstation utan att ta ut EX5 egens? Då kan jag kolla om det är där felet ligger.
Om kablarna räcker så går det nog skulle jag tro, men du måste ju ändå ta dig förbi ett 40-tal skruvar eller så för att komma åt att koppla in den och då har du tagit dig så långt att du lika gärna kan rycka ur den gamla, om jag inte minns fel. Det där är inget man skruvar upp för skojs skull direkt, huga. Hoppas för din skull att du har en skruvdragare
Jag har nu testat med en helt ny disket och EX5 säger Bad disk så det verkar som att disketstationen inte fungerar som den ska. Sedan när jag gick till performence så står det något i stil med DSP full....kan det ha att göra med detta?
"DSP full" betyder att du har en ljudkombination som EX-5:an inte kan spela eftersom den skulle belasta signalprocessorn för mycket. Det har inget med diskettstationen att göra.
"DSP full" betyder att du har en ljudkombination som EX-5:an inte kan spela eftersom den skulle belasta signalprocessorn för mycket. Det har inget med diskettstationen att göra.
Så det har ingenting med Bad disk meddelandet?