Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa uppdatering efter 1.1.1

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När iPhone lanserades så gjorde Apple en stor grej av att de kommer att komma med nya finesser och funktioner under en lång tid (2 år rent bokföringstekniskt) efter man köper den.

Efter tre månader kom 1.1.1-uppdateringen som gav några mindre förbättringar (iTunes WiFi Store, video ut, mm) men inget revolutionerande direkt. Allting överskuggades dessutom av det faktum att 1.1.1 låste alla telefoner igen och hittills är det oknäckt.

Man skulle nästan kunna tråd att den hårdare stängningen av telefonen var det viktiga för Apple (tillsammans med WiFi Store). Så nu när dom [hittills] framgångsrikt försvårat hackandet kan man spekulera i att en "riktig" uppdatering är pågång. Jag läste nyligen en kommentar någonstans som spekulerade i att 1.2 kommer att lanseras när Leopard släppts för att ge tillgång till nya funktioner. T.ex. har ju Notes-programmet lämnat en hel del att önska och det ryktas vara en helt annan integration mellan Notes och Leopard.

En annan spekulation jag läste var att TIFF-buggen i Mobile Safari antagligen kommer att täppas till i en snabb 1.1.2-uppdatering, men det var bara nån på något forum som skrev, så lägg ingen större vikt vid det.

Hursomhelst, här är en tråd för att spekulera i när nästa större uppdatering av iPhone-mjukvaran kommer och vad den innehåller. Apple har som sagt lovat nya funktioner och förbättringar och hittills har det varit lite klent med det.

Tror ni att 1.1.1 bara var där för att låsa telefonerna och sen kommer 1.2 med massa häftiga finesser som alla vill ha? (Och därmed gör 1.0.2-telefonerna mer oattraktiva.)

Troligt är väl att Apple kommer börja sälja applikationer, både egna, men också tredjepartsprogram via nya iTunes WiFi Store. Förmodligen är det därför de förhindrat tredjepartsapplikationer i 1.1.1. De vill själva sälja applikationerna, och ha fullständig kontroll över att applikationerna är välskrivna, och anpassade för telefonen. Kommer förmodligen lanseras kring MWSF -08.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Troligt är väl att Apple kommer börja sälja applikationer, både egna, men också tredjepartsprogram via nya iTunes WiFi Store. Förmodligen är det därför de förhindrat tredjepartsapplikationer i 1.1.1. De vill själva sälja applikationerna, och ha fullständig kontroll över att applikationerna är välskrivna, och anpassade för telefonen. Kommer förmodligen lanseras kring MWSF -08.

Ja, det var vad 9to5mac sa häromdagen: Apple's 3rd Party iPhone Application Plan?

Det låter som ett troligt scenario och jag har inte problem att betala om programmen är bra, men jag hoppas de också släpper på fria program också.

Dock tror jag de också måste komma med egna förbättringar som inte kostar pengar, som jag förstod det så var det vad som sas vid lanseringen.

Jag tycker nog att 1.1.1 uppdateringen samlade ihop så många småsaker så det till slut blev en helt okej uppdatering och inte alls bara för att låsa dörren för hackare och utlänningar.

(Den trådlösa butiken är en grej, kortkommando på hemknappen en annan. Småsaker som automatisk punkt vid dubbla mellanslag en tredje och jag är säker på att det finns fler saker som man märker först när man har installerat uppdateringen. Vilket jag förstås inte har gjort än.)

Jag tror, eller hoppas, att Apple ser på iPhone på ett annat sätt än på iPod och Mac.

Kanske något i stil med:

En gång i kvartalet får vi 0.1 uppdateringar som ger många mindre uppdateringar med funktioner och finurligheter - men inte nödvändigtvis jättegrejer.

Så snart det behövs får vi 0.0.1 uppdateringar som täcker till säkerhetsluckor. (Som bufferoverflow-tiffen.) Tyvärr lär väl även möjligheter att hacka, modda och fixa mobilen förstöras vid varje sådan uppdatering.

Utspritt över året, anpassat till Apples övriga press och marknadsplaner får vi stora (i Apples ögon) komersiella tredjeparts-lösningar. Det kan vara en funktion för att integrera iPhone med MS Exchange eller liknande program, men också spel eller helt vanliga program som förtjänar en större lansering.

Mindre program och småspel (typ de som idag finns till iPod) kommer man att kunna handla via iTunes WiFi.

Var 16 månad kommer det också att gå att köpa en 1.0 uppgradering av operativsystemet för att få riktigt stora förändringar och nya funktioner.

Ursprungligen av thevil:

Var 16 månad kommer det också att gå att köpa en 1.0 uppgradering av operativsystemet för att få riktigt stora förändringar och nya funktioner.

Apple skulle väl aldrig ta betalt för en uppdatering. Visst dom gjorde det med Macarna så man fick snabbare trådlöst nät, men det var enligt lag.

Det skrivs ju att Apple eventuellt kommer ta över en modell som T-Mobile har, vad gäller program. Man kommer få köpa program som sedan läggs på mobilabbonemanget, alltså avgiften, vilket stänger ute hackarna helt, eftersom det troligtvis endast kommer att funka med de officiella operatörerna (även kallad katt & råtta leken).

iPhonen kommer inte att uppdateras i två år, jag tror på att den kommer att uppdateras tills den nya iPhonen släpps, vilket säkerligen blir i vår, sen skiter Apple i den första iPhonen som dom har gjort med iPodarna.

• Medlem
  • International user
  • 2007-10-05 12:31
Ursprungligen av wunderbaren:

Apple skulle väl aldrig ta betalt för en uppdatering. Visst dom gjorde det med Macarna så man fick snabbare trådlöst nät, men det var enligt lag.

Leopard får du ju betala för.

Ursprungligen av rhesus:

Leopard får du ju betala för.

Så du jämför Leopard med en telefonuppdatering? Jaha, okej ja men det är ju precis samma sak.

Så du jämför Leopard med en telefonuppdatering? Jaha, okej ja men det är ju precis samma sak.

Han jämför en stor uppdatering av Mac OS X med en stor uppdatering av OS X, det tycker jag inte är helt konstigt.

Överhuvudtaget är det väl inget konstigt att ta betalt för uppdateringar? iLife-programmen har kostat pengar varje gång det kommit ut större uppdatering (dvs 4.0, 5.0, 6.0 osv)

Däremot tror jag inte Apple kommer att börja ta betalt för uppdateringar av programmen på iPhone. Kanske helt nya program, men inte de existerande. Jag tror inte en förbättring av Mail kommer att kosta något.

iPhonen kommer inte att uppdateras i två år, jag tror på att den kommer att uppdateras tills den nya iPhonen släpps, vilket säkerligen blir i vår, sen skiter Apple i den första iPhonen som dom har gjort med iPodarna.

Det tror jag inte alls Apple kommer att göra. iPhone är annorlunda, både hur Apple lagt upp det bokföringsmässigt och hur de lovat uppdateringar. Med iPod har det aldrig varit så, där kan man bara förvänta sig buggfixar på sin höjd.

Ursprungligen av thevil:

Jag tycker nog att 1.1.1 uppdateringen samlade ihop så många småsaker så det till slut blev en helt okej uppdatering och inte alls bara för att låsa dörren för hackare och utlänningar.

Jo, det var en del bra småsaker, men om man tänker på den otroliga mängd feedback Apple borde ha fått på alla delar av telefonen, från SMS-programmet till Mail och Adressbok osv, så borde det ha funnits med att göra, fler buggar att fixa. Allt internt testande i världen kan inte ha varit i närheten av den äkta hårdtestning som den framgångsrika lanseringen borde ha inneburit.

Så för att vara tre månaders intensivt utvecklingsarbete (antagligen mer eftersom de säkert jobbade på saker redan innan de låst mjukvaran för lanseringen) och med alla förväntningar och blickar på sig (första riktiga uppdateringen) tycker jag ändå att den var klen.

Eftersom jag har en iPod touch hemma och kan jämföra med min iPhone så kan av egen erfarenhet säga att många av de små detaljerna som kom i 1.1.1 verkligen är bra saker, som du tog upp. Men på det hela taget är det ändå en liten uppdatering.

Se gärna skillnaden mellan uppdatering och uppgradering.
Leopard är en uppgradering av OS X Tiger, medan 10.4.10 är en uppdatering av föregående 10.4.9 exempelvis...
Att ta betalt för en uppdatering har de väl ändå aldrig gjort?
Och gör de en iPhone OS X 2.0, så är det väl inget konstigt med att de tar betalt kanske, i den jämförelsen, även om jag inte tror det själv.

Någon som är med på mitt resonemang?

Ursprungligen av RockyMontana:

Se gärna skillnaden mellan uppdatering och uppgradering.
Leopard är en uppgradering av OS X Tiger, medan 10.4.10 är en uppdatering av föregående 10.4.9 exempelvis...
Att ta betalt för en uppdatering har de väl ändå aldrig gjort?
Och gör de en iPhone OS X 2.0, så är det väl inget konstigt med att de tar betalt kanske, i den jämförelsen, även om jag inte tror det själv.

Det var detta som jag menade, men det kom ut fel som vanligt Jag tror att när nya iPhone kommer så kommer det på sin höjd komma lite buggfixar till iPhone 1.0, några större uppdateringar kan vi nog inte vänta oss.

Jag kan inte tänka mig att Apple kommer ta betalt för uppdateringar/uppgraderingar som är för iPhone, att ta betalt för program är en annan sak så ingen missuppfattar.

Jag tror att när nya iPhone kommer så kommer det på sin höjd komma lite buggfixar till iPhone 1.0, några större uppdateringar kan vi nog inte vänta oss.

Jag sätter emot!

Ursprungligen av Adrian B:

Jag sätter emot!

Historien visar ju inte till din fördel precis Det är ju så med alla operativsystem och uppdateringar, när en ny produkt släpps så glömmer man den gamla, det är ju helt naturligt, Apple är väl inget företag från himmelriket precis som skulle göra annorlunda.

Hur ofta uppdateras Apples gamla produkter tex? Förutom bugg- och säkerhetsfixar? Och då menar jag inte Leopard som stod klart att det skulle funka på äldre macar.

Historien visar ju inte till din fördel precis

Historien har inte sett iPhone förut

Ursprungligen av RockyMontana:

Mm, jag är med, även om jag inte alltid gör den distinktionen mellan uppdatering/uppgradering (jag brukar bara vara inkonsekvent istället ).

Och som sagt, jag tror inte Apple tar betalt ens för OS X 2.0 heller, om det ens kommer en sådan uppdatering (kan tänka mig att den utvecklingen inte alls är speciellt intressant, det är mer vilka program som finns och vad dom kan göra.

Word!

1
Bevaka tråden