Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är SSH?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-07 22:11

Vad är SSH?
(jag har använt sökfunktionen men hittar inget svar)

Om man ska förklara enkelt, det möjliggör trådlös överföring till iPhone via WiFi.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 22:15

Ett protokoll samt ett program för krypterad dataöverföring, står för "Secure Shell". Svenska Wikipedia har en bra artikel om SSH: http://sv.wikipedia.org/wiki/SSH

Nja, det har inget med trådlös överföring att göra... utan det är ett protokoll (en standard) för att ansluta till andra datorer över ett nätverk. Med SSH, kan man exempelvis via Terminalprogrammet logga in på en annan dator, och styra den andra datorn som om det vore datorn man sitter vid.

Med SSH kan du styra din iPhone. Öppna Terminalen och skriv "ssh root@(iphonens-ip-nummer)" följt av enter. Telefonen svarar med att fråga efter root-användarens lösenord. Skriv "dottie" följt av enter, vips så är du inloggad på telefonen, och kan nu utföra terminalkommandon för att styra alla möjliga funktioner.

Läs mer hos Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/SSH

/M

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-07 22:28
Ursprungligen av Martin Belak:

Öppna Terminalen och skriv "ssh root@(iphonens-ip-nummer)" följt av enter. Telefonen svarar med att fråga efter root-användarens lösenord. Skriv "dottie" följt av enter, vips så är du inloggad på telefonen, och kan nu utföra terminalkommandon . . .

Tack, men jag tror jag lämnar Terminalen till proffsen
Det låter iallafall som om jag kan kryssa av SSH, det verkar liksom inte behövas

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-07 22:24

Men vad innebär det då om jag bockar av det? Programmet Services ger mig möjligheter att slå på och av olika funktioner för att spara på batteritiden.

Network Services:
Edge
Bluetooth
Wifi och
SSH

Hur påverkar det min telefon om jag slår av SSH, blir det sämre säkerhet?

• Medlem
  • International user
  • 2007-10-07 22:31
Ursprungligen av Eva:

Men vad innebär det då om jag bockar av det? Programmet Services ger mig möjligheter att slå på och av olika funktioner för att spara på batteritiden.

Network Services:
Edge
Bluetooth
Wifi och
SSH

Hur påverkar det min telefon om jag slår av SSH, blir det sämre säkerhet?

Säkerheten blir väl snarare bättre iom att ingen kan logga in på telefonen via SSH längre.

Japp, det är en smart idé att kryssa bort SSH, det förhindrar att andra (läs. hackare) utan din vetskap loggar in på din telefon och ställer till med problem.

/M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 22:31

din telefon blir säkrare om du stänger av ssh i service. Då kommer ingen in i din telefon så enkelt.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-07 22:36

Himmel, vad rädd jag blev. När jag stängde av SSH så klingade min iPhone till och sen bara DOG den. Men när jag startat om den så var den fullt frisk igen

Ursprungligen av Eva:

Himmel, vad rädd jag blev. När jag stängde av SSH så klingade min iPhone till och sen bara DOG den. Men när jag startat om den så var den fullt frisk igen

Programmet Services är inte 100% perfekt men som sagt, rekommenderar att inte ha på några som helst "tjänster" när man inte använder dom.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-08 07:57
Ursprungligen av wunderbaren:

Programmet Services är inte 100% perfekt men som sagt, rekommenderar att inte ha på några som helst "tjänster" när man inte använder dom.

Bra rekommendation. Sparar nog lite batteri också. Det gör ju inget att man får stänga av/på de olika tjänsterna i Services. Då får man ju använda och uppleva de snygga och coola effekterna med touch-navigering/hantering.

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-08 07:45

-> google.se
-> SSH
-> "Jag har tur"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-08 20:35

Finns det någon möjlighet till lokalt shell som man kan använda för att t.ex. kontrollera processer etc. direkt på iPhonen utan att ta omvägen via SSH?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-08 22:09

finns ju en terminal för iphone i installer.app

1
Bevaka tråden