Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Övertoningsfärgruta övertrycks. Varför?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-10-08 13:34

En medarbetare skapade en övertoningsfärgruta som kom ut övertryckt som det verkar i stället för ursparad. Hur undviker man att det blir så?

Bilden visar hur InDesignsidan ser ut och en skannad bild av hur det blev i tryck. (Det ser likadant ut när man förhandsvisar övertryck, så inget har blivit "fel".)

Kan man ställa in InDesign att spara ur övertoningsfärgrutor eller finns det andra vägar att gå?

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-10-08 14:23

Det är den svarta linjen som gör det...borde göra det. Men det verkar ha hänt nåt med toningen också?

1. Det finns ju inställningar att göra för 100% svart, dvs tryck över, eller inte tryck över. Finns under "Inställningar"->Utseende för svart.

2. Ytterligare inställningar finns att göra på varje färgruta, under färgpalettens lilla pil har du "tryckfärgshanteraren". Jag har aldrig ändrat nåt där själv, men skulle tro att nåt kan hända om man pillar lite.

3. Tryckeriet kan (oftast) avstyra övertryck i systemet. Kolla upp så att det faktiskt inte är de som gjort nåt galet och lagt på nåt övertryck där det inte ska vara, och ni som gjort rätt - dvs har rätt inställningar i dokumentet för att inte få det. Syns det t ex på pdf:en (om ni skickat sån).
Kolla att förhandsvisa övertryck är ibockad först bara om ni kollar.

4. Kolla så det inte ligger nån genomskinlighet eller ett blandningsläge på fyllningen som kan ställa till det.

Sista grejen som jag kommer på är att alltid köra med "förhandsvisa övertryck" i Indesign, så ser man själv om det blir galet nånstans.

• Medlem
  • 2007-10-08 15:00

Tack! Men...

1. Det programinställningen för övertryck av svart styr om svart ska övertryckas eller sparas ur. Resultatet hade blivit detsamma i det här fallet skulle jag tro.

2. Det verkar vara helt andra inställningar för övertonsingsfärgrutor än för färgrutor.

3. Det ser räligt ut redan när man förhandsvisar övertryck i InDesign, så det lär inte vara tryckeriet.

4. Det var ingen genomskinligthet inblandad. Var kollar man blandsningslägen?

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-10-08 15:27

Äsch också!

På 2:an, vadå andra inställningar? Jag fick samma alternativ i cmyk att välja mellan även för övertoningar. Sitter ni på cs3 kanske?

4. I paletten för genomskinligheten finns en liten rullgardin. Den ska stå på normal.
Där finns för övrigt två kryssrutor också. Mina brukar vara urkryssade men jag vet att vi stött på problem ibland när nån kryssat i "isolera blandning". Den andra heter "ursparningsgrupp" men vad den gör har jag inte tagit rätt på.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-10-08 15:48

Äsch, försöker återskapa problemet här men hittar inga grejer som reagerar förutom just blandningslägena.
Det svarta övertrycket är inga problem att få till, men jag försökte även testa med toningar i RGB och inte ens det blir problem. Fast...det är inte så att det använts PMS-färgrutor i toningen?

Om du har svart text och gör om till banor, så blir den flaggad för övertryck i attributen, det blir kvar även om du ändrar till en annan färg. Ifall den där pilen först såg dagens ljus som en dingbat gissar jag att det var det som hände.

• Medlem
  • 2007-10-08 21:56

Aha, jo det har varit en dingbat.

Jag kollar detaljerna i morgon. Tack underbara 99:or!

1
Bevaka tråden