Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med att återfå kontrollen av min ext. HD.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-10-08 19:13

Hej.
Jag bytte för ca 1mån sedan min PC mot en Macbook Pro. Jag behöll dock min externa HD då jag har mkt bilder filmer etc som jag inte vill förlora. Idag skulle jag ändra om lite i mapparna på HD men fick då meddelande "Årgärden kan inte slutföras eftersom du inte har tillräcklig behörighet för ( filens namn) ". Jag är inloggad som admin. Jag kan se all på hd och kan kopiera till min nya dator, men kan inte slänga, flytta i mappar, skapa nya mappar etc.
Jag skulle vara mkt tacksam för ev hjälp.

Tack för ett kanonforum.
Andreas H.

Skulle gissa det beror på att hårddisken är formaterad med filsystemet NTFS som man bara kan läsa från med Mac OS X, inte skriva till eller ändra i.

För att kunna läsa och skriva till disken måste du formatera om den (kopiera över innehållet till annan disk först) till ett annat filsystem:

- HFS+ är Mac OS filsystem. Kan inte läsas av Windows utan 3:epartsprogram
- Fat32 är ett till Windows-filsystem. Kan läsas och skrivas av både Windows och Mac OS men har nackdelen att filerna kan vara högst 4GB stora.

• Medlem
  • Borås
  • 2007-10-08 19:29

Det du söker är en fix som utvecklats till Linux under en längre tid som tagit steget över till OSX i samband med FUSE implenteringen.

http://www.ntfs-3g.org/index.html#download

Installera macosxpaketet och du är ready to go

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-08 21:00

Om du inte ska använda hårddisken på PC något mer rekommenderar jag istället för FUSE att kopiera över dina saker och formatera om den i HFS+.

• Medlem
  • Borås
  • 2007-10-08 21:14

Självklart är en HFS+ partion att rekomendera, vill dock tillägga att jag har kört över NTFS-3G sen betan dök upp på linuxfronten, och det har fungerat perfekt sen dess.
Kör det även på min mac.

1
Bevaka tråden