- Asterraster
- Medlem ●
- Kinda
Någon som testat den? Funderar på att ersätta min G5:a. Dock har jag inte sett så mycket av tester.
Sedan undrar jag om det kommit stöd för G9:an i Adobes Camera Raw? Och när det kommer, blir mitt CS2-Photoshop automatiskt uppdaterat genom programuppdateringsfunktionen som jag använder eller måste jag ladda hem något mer aktivt?
Läste någonstans att den med G9:an medföljande raw-konverteraren med tillhörande brusreducering ska vara bra? Någon som vet? Fast det borde vara smidigare att fortsätta med Adobe Bridge och Photoshop som jag är van vid.
Jag har varit spekulant men efter att ha sett testbilder med en massa brus även på låga iso-tal har jag tänkt om. Rätt pissigt med tanke på att jag väntat länge på denna uppdatering. Meningen var att den skulle ersätta systemkameran de gånger jag inte orkar släpa med mig den. Det blir till att leta vidare.
Jag har varit spekulant men efter att ha sett testbilder med en massa brus även på låga iso-tal har jag tänkt om. Rätt pissigt med tanke på att jag väntat länge på denna uppdatering. Meningen var att den skulle ersätta systemkameran de gånger jag inte orkar släpa med mig den. Det blir till att leta vidare.
Ja, det jag sett gör mig också tveksam. Fast vad är alternativet på kompaktmarknaden? Du tycks inte ha hittat någon ännu. Är det avståndet mellan systemkameror och kompakter det handlar om, eller är G9 en dålig kompakt vad gäller bildkvalite? (Jag är mest intressaerad av prestandan på låga iso.)
Har också hoppat ur bokningskön efter att ha läst olika tester och fr a. granskat testbilder. Kolla bara på Cyberphotos test http://www.cyberphoto.se/. I väntan på att bildkvaliten på semiproffs kompakter blir bättre så köpte jag en en liten simpel Fujifilm FinePix Z5fd så länge. Förvånansvärt gott intryck.
Har också hoppat ur bokningskön efter att ha läst olika tester och fr a. granskat testbilder. Kolla bara på Cyberphotos test http://www.cyberphoto.se/. I väntan på att bildkvaliten på semiproffs kompakter blir bättre så köpte jag en en liten simpel Fujifilm FinePix Z5fd så länge. Förvånansvärt gott intryck.
Menar du att Fujin ger bättre bilder (på låga iso) eller att G9:an inte är värd prisskillnaden?
Jag kanske ska titta på en begagnad systemkamera i stället, för tids nog vill jag ha en sådan också. Men jag vill också ha en bra kompakt, helst med raw!
Jag tycker att G9:an inte presterar de bilder man kanske kunde förvänta sig! Ex. dålig skärpa. Hänvisar återigen till Cyberphotos sidor. Jämför gärna mot varandra de testbilder de tagit med Canonen resp. Fujin. Oavsett pris så skulle jag inte köpa G9:an. Varför inte behålla G5:an? Du har ju RAW i den. Köp en systemare istället.
Varför inte behålla G5:an? Du har ju RAW i den. Köp en systemare istället.
Jo, det alternativet har stärkts på sista tiden. Skärmen är trasig så jag känner mig lite handikappad med den, men för vanliga motiv fungerar den bra tack vare sökaren. G9:ans närgräns och bättre video skulle dock vara fint. Fast en systemkamera med makroobjektiv vore förstås ännu bättre.
Tror inte det, men jag har inte sett någon direkt jämförelse. Problemet är väl att den, trots de många inställningsmöjligheterna, bildkvalitetsmässigt inte är just bättre än andra billigare kompaktkameror. Det skulle dock vara intressant med ett mer omfattande test, där den jämförs med andra avancerade kompakter och de enklare systemkamerorna. Positivt dock att den har raw. Har man lärt sig att uppskatta raw och vill ha en kompaktkamera kanske G9:an ändå är bästa valet. Det finns ju inte så många andra att välja på.
Har precis läst testet i Digitalfoto nr 10 2007 av G9 och den får högsta betyg på alla 5 bedömningspunkter.
Har precis läst testet i Digitalfoto nr 10 2007 av G9 och den får högsta betyg på alla 5 bedömningspunkter.
Intressant. Jag ser att Steves Digicams också testat kameran och är positiv. Det handlar väl mycket om vad man har för förväntningar. Testbilderna ser bra ut tycker jag.
Det är väl ingen test den tidningen gör, ser du någon jämförelse med andra kameror?
En test är vad www.dpreview.com gör, dvs jämför resultaten från olika kameror ,bla bilder som är tagna under identiska förhållanden + samma testmotiv.
Mikael
Skulle nog med tipsa om en systemare. Jag menar, om du klarar dig utan objektiv som inte har inbyggt motor (eller kan tänka dig att fokusera manuellt i de lägena) så fixar ju en Nikon D40 jobbet prima....eller en D40X....eller en Pentax 100D....eller någon annan smidig systemare. Sitter på en D50 själv som jag haft i snart två år och jag är just - prima nöjd!
/Fredrik
lite dyr måste jag säga har en G9 sen ngn månad, och det finns en ny recension på www.dpreview.com
jag köpte den för Raw-formatet, och det stöds i betaläge i Lightroom i alla fall (mer att önska där).
... min största besvikelse ligger i att det inte riktigt går att få den tilläckligt snabb, trots helt manuella funktioner utan autofokus, och exponeringsautomatik är det inte direkt respons på avtrycket... men skarpt blir det.
http://katt.iofs.se/content/IMG_0844_large.html
Mycket fina kattbilder! Är alla tagna med G9:an? Och det utan direkt respons på avtryckaren!
Bilden av G9:an börjar klarna tack vare alla inlägg och recensioner på Internet. Jag har i och för sig skjutit fram kameraköpet några månader, men nu är jag i alla fall övertygad om att med en G9:a så blir jag nöjd. Problemet är att jag tycker mig behöva både en ny kompakt och en systemkamera. Men i vilken ordning? Och tänk om det kommer en lågbrusig G10 till nästa höst?
Jag hadde nog tittar på en intro DSLR eller en lite mer udda kompakt, som Ricoh Capilio GR Digital II som lanserades för några dagar sedan. Ricoh verkar ha fiksat en del av problemen med GR Digital. Men jag vet ingen kamera under 10000 som slår Ricoh kompakterna på kvalitetskänska. Den är otrolig att jobba med.
Blev en G9:a till sist i allafall. Hadde spetsat in mig på en för länge sedan. Men vafan. det finns ju inget stöd för RAW i något program jag testa och Canons egna suger hårt. Skall hårdtesta och se om jag behåller den.
Lightroom 1.2 har beta stöd för g9:an.. Lite snurr på färgbalansen som blir lite blå..Men det korrar man ju lätt.. För v 1,3 kanske det funkar bättre..Någon som provat?
Körde g9 i studio med pocket wizard i veckan som test.. Fungerar utmärkt..
En begagnad G6:a skulle jag rekommendera.
Har själv en DSLR, men min gamla trogna G6:a tar jag om jag vill ha en rimligt liten kamera att ta RAW-bilder med. Jag processar i SilkyPix med mycket gott resultat.
G9:ans högre upplösning har enligt mitt sätt att se ingen positiv inverkan på bildkvaliten - en liten sensor är alltid en liten sensor / fler pixlar = mer brus.
Har också en Fuji F31d, som är otrolig på höga ISO- tal - inget RAW-format, dock.