Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av (äldre beg) maskin!?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, är egentligen inte en switcher (eller jo... eller nej... mjao... ) men däremot är det fundering på "a new return" eller sumsing!

Har redan en mini-tråd nyligen, men har trots allt kommit på andra tankar!

För MAX 3000-3500 kr, vad köper jag?:

G4-AGP (/dual) / Cube / MDD (/dual?) / Quicksilver (/dual) / Mini

Alla utom sistnämnda kan ju uppgraderas ganska rejält (mycket pengar (vilket isf inte blir på lääänge)) men är dessutom både ljudligare och klumpigare (vilket iofs inte spelar mig någon större roll)!

• Medlem
  • Kungälv
  • 2007-10-07 07:31

En PM G4 QS med dualprocessor är både hyffsat snabb och går att få tyst på med enkla medel. Sen är ju den ruskigt snygg också.

Jag har själv en QS som jag har uppgraderat med en 1,2 GHz-processor från www.macsales.com. Fläktarna har jag bytt ut mot tystare varianter.

Kuben är fin men kanske lite begränsad. Med rejält med minne går den förstås att använda.

Lite piggare är ju iMac G4, och den bör man kunna få neråt nivån du tänkte.

Fast stationära G4-lådor är nog det mest prisvärda. De är bullriga (de där "enkla medlen" är bara enkla för den som vet vilk fläktar som passar och som verkligen är tysta) men jag inbillar mig att de vräks iväg för väldigt lite pengar.

För drygt 3000 kronor bör du kunna få en dubbel 1,42 GHz G4. Nackdelen med den datorn är ju att den låter rätt mycket. Går att fixa dock, jag har fixat min och skrivit en guide.
Betala inte mer än 2000 för en G4-Mini.

Äldre G4 är nog mer problem är till nytta, pga att de har äldre komponenter och inte kommer stödja Leopard.

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-09 16:12

Skulle inte alla G4 över 800MHz stödja Leopard? Så än håller nog äldre Macar ett tag. Sen att de kan upplevas som långsamma och trötta är en annan sak.

Ursprungligen av tawi:

Skulle inte alla G4 över 800MHz stödja Leopard?

867 MHz är kravet i den senaste beta-versionen.

http://www.99.se/1339825-post639.html

1
Bevaka tråden