Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

JX8P (& andra Subtractors!) - programmeringstips

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-09 15:02

För att ni inte ska tröttna på era syntar så kommer här lite sköna tips.

1. Kraftwerk-liknande kult ljud:

Ställ in LFO't till en rätt långsam hastighet, t ex 30. Assigna LFO till VCF sådär lite lagom, t ex 50% (runt 63 då alltså).

Ställ envelopes så att det blir ett kort och stunsigt ljud.

Lek med oscillatorsynk, sätt eventuellt lite LFO till en av oscillatorerna också (superlite, så att tonen inte blir helt lost). Kan med fördel användas som modulation på oscillatorsoundet om man har korsmodulationen påslagen.

Spela basslingan till We Are The Robots, do-do-do-do-do-do-do-do-do-do-ba-ba. LFO't ska se till att ljudet liksom rör sig så som om någon skruvade på cutoff-ratten samtidigt som du spelade.

2. Super-användbart padljud.

Utgå t ex från fabriksljudet Soundtrack, ställ attacken på envelope väldigt kort så att ljudet börjar "på en gång", men ändå startar hyfsat mjukt. Lite release men inte jättemycket. Tweaka till din egen smak, blir oftast kanonbra padljud till låtarna.

3. Be att få mina JX8P-ljud. Finns som sysexdata, kan maila över. Tror de är som en cubase-låt, man får spara ljud för ljud manuellt.

• Medlem
  • 2007-10-09 15:15

Alternativ på tvåan, ingen attack alls på volymenvelopen. Däremot så har man attack på filterenvelopen vilket ger liknande effekt, men lite annorlunda. Dra på lagom med resonans så blir det finfint!

Generellt tips, vill man ha lite mer levande ljud så använd LFO:er där det går. Bara pyttelite på t.ex. oscillatorfrekvens gör mycket för ljudet i sig, det börjar leva då. Har märkt det här när jag suttit och rattat SH-101, vilken har i stort sett samma ljudarkitektur som många av de enklare hård/mjuk-varusyntarna.

LFO för bövelen, hör ni det?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-09 15:25

Och multitracka! En JX8P kan göra alla trummor, alla nödvändiga ljud och sen är det bara att bränna ut på trig.com så vi andra får höra.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-09 16:32

Tips för JX8p - Fusk PWM:
Synka oscillatorerna och låt den oscillator som slavar svepa sin pitch mot en lfo.
Ställ slavens vågform på square, låt dom ligga i samma oktav, men stäm ned slaven lite så kommer synken att reseta squwave efter oscillator 2 och därigenom skapa någonting som i mångt och mycket liknar PWM.
vassego!

Jag är absolut inte trött på JX8P men jag säljer av den för allt som JX8P kan göra kan Bit99 göra bättre (och har ett mycket finare ljud i mitt tycke!)

Ursprungligen av agoraph0bia:

Jag är absolut inte trött på JX8P men jag säljer av den för allt som JX8P kan göra kan Bit99 göra bättre (och har ett mycket finare ljud i mitt tycke!)

Okej, då vill jag höra ett synclead från din BIT.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-09 18:13

Njääääeäeeeäää. De är bra bägge två men har ganska olik karaktär. Bit har helt annorlunda resonans t ex, sedan är den mkt mer smutsig och rå. Få subtraktiva syntar låter så tämjt och musikaliskt bra som JX8P, den är likt en tysk bil strypt på hastigheter som bara är onödiga.

Parakeet: Jag har faktiskt inte kollat in det och synclead finns det gott om i Nova:n och dom ljuden jag är ute efter gör Bit99an bättre än JX8P:n

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-10 11:59

Bit 99 låter skramligare om man släpper den från 1 meters höjd i alla fall.

Men en fördel har den förvisso; den kan ljuda duotimbralt.

Men sånt är bara larv i hårddiskinspelningens tidevarv.

Inte larv för mig som inte kör med hårddiskinspelning

Jag hade en BIT01 som är en BIT99 i rack. Jag tyckte aldrig om den eftersom den var så inåttahelvettes tråkig att göra ljud på. Dessutom tyckte jag at den lät stelt och trist. Men jag var ju sedan tidigare van vid en Roland Juno-106 och dess underbara (men brusiga) chorus. Filtrena på min BIT01:a "läckte". Det var alltid lite fisslande i de högre registrena. Det hördes väldigt tydligt när man till exempel hade ett basljud med filtret neddraget. Då fanns alltid det där fisslande ljudet med. Siste spiken i kistan är det faktum att den har två oscillatorer men att man inte kan göra någo kul ihop med dem. Ingen korsmodulation, ingen synk, ingenting sånt alls. Det enda man kunde göra var att snedstämma dem lite för att få ljudet lite "bredare". Näe, jag var inte rätt person för en BIT.

• Medlem
  • 2007-10-10 13:58

Hmmm

Har en LEM BIT99 liggandes på en hylla ute i förådet / "studion" (ligger en gummibåt och inlines över den)

Nu blir man ju nyfiken, får damma av den ikväll.

Har ett sjukt nostalgiskt minne av BitOne. Fick med mig farsgubben in på Boogie (musikbörsen) i Jönköping när den kom ut (84?). De hade precis fått in den i butiken och stod och lattjade med den. Där befann man sig i himelen en stund, lät bättre än min Yamaha porta sound 200 som väsnades hemma i pojkrummet (genom en gammal Hagström rörhäck) Det var tider det:D

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-11 14:52
Ursprungligen av Steve:

Hmmm
Där befann man sig i himelen en stund, lät bättre än min Yamaha porta sound 200 som väsnades hemma i pojkrummet (genom en gammal Hagström rörhäck) Det var tider det:D

Ahhh, Yamaha PS-200 hade jag oxå en. Köpte den 82-83 på Camp's musik (låg vid Triangeln då) i Malmö. På den tiden trodde jag att det var en synth, enda tills min polare 1985 visade sin Casio CZ-1000. Vilket fick mig att direkt köpa en CZ-101, den känslan när jag öppnade den kartongen glömmer jag aldrig - det är den man strävar efter fortfarande idag. Man hade liksom hela framtiden i sina nävar och trodde att den kunde framställa ALLA sorters ljud. Sen bröts givetvis den illusionen, men det är ändock en kul synth. Synd att man inte har den kvar...

PS-200 hade f.ö. ett väldigt mysigt string-ljud vill jag minnas.

Ursäkta den lilla off topic-utsvävningen:)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-11 15:08

Mer OT: Jag hade också en PS200 som första synt, tror jag har samplingar av stråkarna någonstans...ska leta.

• Medlem
  • 2007-10-11 16:10

Min ps200 har gett upp. va tredje tangent dubbeltriggar? Fick en ps300 av en granne för 2 veckor sedan. Men där fanns bara ett sustainläge, i stället för ps200an 2st.

Nu ska jag hämta en kebabrulle!

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-12 16:40
Ursprungligen av Steve:

Men där fanns bara ett sustainläge, i stället för ps200an 2st.

Joru, PS200 var riktigt highly advanced;)

1
Bevaka tråden