- Znapie
- Medlem ●
- Sollentuna
Jag har precis konfiguerat mitt ena mail-konto. Det funkade bra och så, men hur byter jag SMTP portarna??
Jag såg ingenstans man kunde göra det. Kan man det över huvudtaget?
När jag loggade in så såg jag alla mina emails, men jag kunde inte skicka nåt.
Settings -> Mail -> Konto -> Outgoing Mail Server (SMTP)
Ange porten efter hostname. Exempel: mail.mac.se:2525
ska man inte alltid ha sin ISP's outgoing smtp??
hur funkar det då om man kör wifi nån annanstans?
Näe, att hålla på att byta SMTP-server är bara dumt, om man har en vettig epostleverantör ska man kunna ansluta till deras SMTP-server varifrån som helst. Frågan var uppe i en annan tråd och jag skrev ett mycket utförligt svar där som kanske ger dig lite klarhet:
hmm..
det funkar att få alla emails. men när jag skickar så går det inte...!
ska man inte alltid ha sin ISP's outgoing smtp??
hur funkar det då om man kör wifi nån annanstans?
Samma sak för mej,få emails inga problem.
Men skicka går inte, märkligt för den importerar ju inst. från macen
under avancerat ,alternativ i mail inst. finns det 2 inst.
(inkommande använder) den är "AV"
(Utgående använder SSL eller SSI svårt att se) den är (AV)
är det rätt inst.
PS. egen domän ( customer-smtp.one.com )
Och till sist vad är ISP,
ISP = Internet Service Provider = Internetleverantör, dvs den som står för din internetanslutning (t.ex. Bredbandsbolaget, Telia, SkyCom, Telenor osv).
Tips: Wikipedia har ofta svar på sådana frågor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/ISP
I am confused!
Tyvärr måste man nog byta SMTP server lite stup i kvart om man inte har tillgång till en server med alternativ port.
Epostleverantören kan inte göra något åt saken om Internetleverantören blockerar port 25.
M.a.o om ni har er epost hos tex. BBB och är på besök hos någon som har Telias Internetuppkoppling så kan ni inte skicka epost via BBB;s SMTP. Detta gäller även andra vägen, om ni är hos någon som har BBB så kan ni inte skicka mail via Telias SMTP.
Med en iPhone så kan detta vara kanska väsentligt. Om man använder WiFi så är man kanske inte alltid på det "egna" nätet.
Och detta har ingenting med Epostleverantören att göra.
I am confused!
Tyvärr måste man nog byta SMTP server lite stup i kvart om man inte har tillgång till en server med alternativ port.
Epostleverantören kan inte göra något åt saken om Internetleverantören blockerar port 25.
Jo jag vet att Telia t.ex. brukar blockera denna port, men som du själv skriver så kan epostleverantören göra något åt det: Erbjuda alternativ port.
Är det en vettig epostleverantör så erbjuder man förstås SSL-anslutning och då går det över port 465 så vitt jag vet, eller så kan man använda "submission port" på port 587.
Har man inte en vettig epostleverantör så bör man byta. Eller så skaffar man t.ex. Gmail som i sin tur kan ställas in på att ansluta via POP till en annan epostleverantör. Och Gmail erbjuder (naturligtvis) SMTP över SSL, så det borde fungera hos sunkiga ISP:er.
Vet att det finns andra trådar om att skicka mail, men dom verkar ingen läsa!
Men jag lyckas inte skicka mail med min iPhone, vad det beror på vet jag ej.
har frågat på supporten på one.com som är mitt webhotel, men dom säger att det skall gå med samma inst. som på macen, och dom förs ju över vid synkning.
Jag kan alltså inte skicka men ta emot mail.:(
Server inkommande: pop.xxxxx.se
Server utgående: customer-smtp.one.com
serverport: 25
Autensiering: lösenord
SSL:inte
Under fliken avancerat i kontoinfo: port 110 SSL:inte
de där såg ju kul ut
Server inkommande : pop.xxxxx.se
Server utgående : customer-smtp.one.com
serverport:25
Autensiering : lösenord
SSL :inte
Under fliken avancerat i kontoinfo : port 110 SSL:inte
varför blir det gubbar?
Bara för att du skriver ihop kolon ( : ) och p för då får du:
Som svar på din riktiga fråga; oftast spärrar operatörer port 25 för utgående epost, så testa någon annan port där, ex. 587 (om jag inte minns fel).
Bara för att du skriver ihop kolon ( : ) och p för då får du:
Som svar på din riktiga fråga; oftast spärrar operatörer port 25 för utgående epost, så testa någon annan port där, ex. 587 (om jag inte minns fel).
det funkar inte med 587 då kan jag inte skicka med datorn heller,
jag fattar inte vad f-n det beror på:mad:
men i telenätet måste det väl vara teleoperatören som står för den utgående epostsrevern.
i telenätet?
Nä, det måste det inte.
Och många ISP använder inte auth på SMTP-servern.
Vissa ISPs SMTP kan man använda även om man är på annat nät.
testat mail1.telia.com utan auth?
Jag kollade i min iPhone och jag kör med min egna utgående server (har eget domännamn) och använder port 587. Använder lösenordsautentisering för utgående epost. Har dock inte testat att mejla via telenätet än, men via wifi funkar det fint.
men vart ändrar man port i själva telefonen, ändrade till 587 i datorn men då gick det ej att skicka från den?
Som någon sa, efter hosten, med kolon
ex.
mail1.telia.com:587
Som någon sa, efter hosten, med kolon
ex.
mail1.telia.com:587
Tack!:D
Testat men icke, verkar hopplöst att få till det där med att skicka mail?
Nejnejnej.. Jag skickar mail så att det knakar!!
Dels har jag ett GMail konto konfiguerat i telefonen, det funkar fint vart jag än befinner mig. (Dock skickar den ALLTID en kopia till mig när jag skickar från GMail, hittar ingen inställning för det)
Sen har jag skolans konto aktiverat i telen. Kan skicka mail vart jag än befinner mig.
Ingående: mail1.SKOLA.se
User name/password: Det jag har när jag loggar in på skolan
Utgående: smtp.SKOLA.se:PORT
User name/password: samma som ovan
Funkar kanon!!!
Har nu testat att skicka mail via EDGE då funkar det hur bra som helst,
men så fort den går över på WIFI då skickar den INTE mailet, så kan det vara nåt med min router eller nåt med brandvägg !?!?!?!:D
men så fort den går över på WIFI då skickar den INTE mailet, så kan det vara nåt med min router eller nåt med brandvägg !?!?!?!:D
Det borde inte vara någon skillnad.
Tillåter one.com att du använder SSL för utgående epost? Du skriver att du inte använder det.
Men som det är nu så använder jag inst. för WIFI när jag skickar via telenätet?
Alltså samma inst. som på datorn.
Vet att det finns andra trådar om att skicka mail, men dom verkar ingen läsa!
Eftersom det finns andra trådar om exakt samma fråga är det onödigt med en till, bättre att försöka få folk att svara i den ursprungliga tråden, att ha flera trådar aktiva om samma sak förvirrar bara. Därför slår jag ihop denna med den tidigare.
Hej
Enligt deras inst. guide för "Mac:s Mail" så ska inte SSL vara förbockat, plus att jag provat det men det går inte heller
Hej
Enligt deras inst. guide för "Mac:s Mail" så ska inte SSL vara förbockat, plus att jag provat det men det går inte heller
Ah, jag ser det.
Och du hade alltså testat att göra inställningarna direkt i iPhone för SMTP med rätt lösenord och användarnamn? (Inte genom synkning från datorn). Med customer-smtp.one.com:2525 som SMTP-server?
jaha tack!
men varför fungerar det ej att skicka mail