Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IMAP-problem med f.d Gmail!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-10 10:20

Grabbar, jag upplever i skrivande stund är ett mycket tråkigt problem. Jag har en egen domän, där jag har en IMAP-server som jag har full tillgång till. Tidigare hade jag lagt in ett Gmail-konto på Iphonen först och testa mailtjänsten, vilket jag tycker fungerande bra då. Men givetvis tog jag bort Gmail-adressen och ersatte den med min nya, prydiga mailadress som jag är så stolt över. Nu kan jag ta emot mail osv på den nya mailadressen, men när jag skickar ifrån Iphonen blir det den gamla @gmail.com-adressen, trots att jag har skrivit in den nya under inställningar.

Vad är felet, hur fixar jag detta?

Tog du bort Gmail-kontot helt och hållet?
Och ändrade du bara inställningarna?
Det kan nämligen vara som så att du har kvar Gmail-adressen på "my email"...
det brukar ju alltid finnas ett sådant fält där man får skriva in sin egen mailadress...

Finns det inte två inställningar som måste peka mot samma ställe - inkommande server och utgående server? Mail minns vilka utgående servrar som kan användas, och för att få in och ut att peka rätt. måste båda korrigeras, det räcker inte med att bara slakta kontot för Gmail.

Inkommande och utgående måste inte peka mot samma ställe nej.
Det är två olika funktioner och vanligtvis (iaf inte helt ovanligt) två olika servrar.
Kan inte tänka mig att de gjort det så att det måste vara samma server.

OK - taskigt formulerat - gör om;

Finns det inte två inställningar som måste peka mot ( Edit; samma = bort - rätt = in ) ställe - inkommande server och utgående server? Mail minns vilka utgående servrar som kan användas, och för att få in och ut att peka rätt. måste båda korrigeras, det räcker inte med att bara slakta kontot för Gmail.

Förtydligande: Utgående Gmail måste avlägsnas som inställningsmöjlighet.

Nu formulerade du dig ännu sämre =P

Mitt tips är att slänga bort allt som har med gmail att göra och lägga in ett NYTT konto med rätt inställningar bara...
Inte ersätta gamla, utan ta bort och göra om från scratch.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-10 16:52
Ursprungligen av RockyMontana:

Nu formulerade du dig ännu sämre =P

Mitt tips är att slänga bort allt som har med gmail att göra och lägga in ett NYTT konto med rätt inställningar bara...
Inte ersätta gamla, utan ta bort och göra om från scratch.

Och det tror du jag inte har gjort?

Finns inget med namnet Gmail kvar i mailprogrammet. Skumt. Ingående IMAP är min egna server, och utgående är ju Telias. Jag förstår inte varför Gmail ligger kvar.

Du SKREV att du ersatte den gamla, hur i hela friden ska man annars tolka det än som att du ersatt uppgifterna i den existerande konfiggen? =P

det låter mystiskt måste jag säga.
kollat apple-docsen?

1
Bevaka tråden