Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gmail i Iphone - fungerar det?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-01 13:07

Jag försöker i skrivande stund sätta upp ett konto med Gmail i Mail-programmet som finns på Iphone. Men det går inte. När man startar mail finns ju AOL, Gmail, Mac och Yahoo att välja mellan, samt egeneskapad. Då tycker jag personligen att inställningar för att Gmail skall fungerar borde vara klara. Men när jag har skrivit in lösenord och user får jag upp en ruta om att pop.gmail.com ej går att når.

Någon annan med liknande problem? Hur löser jag det?

Har du aktiverat Pop i Gmail?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-01 13:15
Ursprungligen av wunderbaren:

Har du aktiverat Pop i Gmail?

Haha, jag kom på det. Tack! Synd att Gmail, världens bästa MAIL-tjänst, inte stödjer IMAP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-01 13:14

Har du aktiverat POP3 i inställningarna i Gmail? Om inte, logga in i Gmail, gå till Settings och sedan till fliken Forwarding and POP och välj Enable POP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-01 13:17

Den frågade om jag ville uppdatera kontouppgifter från Mail.app när jag synkade första gången. Sen var allt klart. Använder du inte mail antar jag att du får konfigurera ett pop-mail konto. Glöm inte att kryssa i (eller ur) en inställning för det i dina inställningar på sajten.

Edit: Mitt svar kom sent ser jag...

Jag hade lite kommentarer om att använda Gmail tillsammans med iPhone (om man har eget domännamn kopplat till Gmail):

http://www.99.se/1355146-post21.html

Sen upptäckte jag "recent mode" som hjälpte mig lite:

http://www.99.se/1355166-post22.html

Dock får man fortfarande sina skickade mejl i inkorgen också, men det verkar vara ett generellt problem med Gmail.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-01 16:45
Ursprungligen av Adrian B:

Dock får man fortfarande sina skickade mejl i inkorgen också, men det verkar vara ett generellt problem med Gmail.

Jag har i Mail.app löst det med en regel som tar alla mail från min egen gmailadress och flyttar dem till skickatkorgen. Då slipper man problemet med skickade mail som fyller upp inkorgen och dessutom hamnar även mail man skickat från webmailen i skickatkorgen i Mail.app.

Nu har jag ingen iPhone så jag vet inte om man kan göra regler även där.

Johan

Ursprungligen av chuck:

Nu har jag ingen iPhone så jag vet inte om man kan göra regler även där.

Näe, det går tyvärr inte.

En allvarligare brist är att det inte verkar gå att slå av laddning av bilder i mejl. Det är ju bekant sedan länge att spammare (och även vanliga legala nyhetsutskick) gärna använder "beacon gif" som direkt registrerar när man läser ett mejl om bilderna laddas. Det är som att säga till spammarna: "Min adress fungerar och dessutom läser jag era spammejl, så var vänlig skruva upp frekvensen 10 ggr."

thevil: Såg den där lösningen idag. Verkar vara bra, men kräver en del som sagt (egen server med RoR på) och jag föredrar nog att mejla genom Mail i iPhone än genom Safari.

Dina gmail i Iphone med hjälp av Momail!

Ett bra sätt att komma runt problemet är att komma åt Gmail konton i Iphone via Momail.
Momail funkar fint med Iphone och kan kopplas ihop med vilket mail konto som helst. så du kan lätt komma åt dina gmail via Iphone, eller för den delen alla andra mailkonton också. Det fina med Momail är att den optimerar all mail så att datatrafiken blir så liten som möjlig, förutom att ev datatrafik kostnader blir väldigt låga, så går det snabbt att få upp mailen. Bästa sättet!
(ok, jobbar på Momail, men även om jag inte hade gjort det så skulle jag rekommendera det för har inte jag hittat något bättre, prova själv så ser du. Det är gratis: www.momail.se)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-01 16:29

Det borde ju vara samma för iPod T isf?

Yes!!

Kazuho Okui har tagit fram en gateway till gMail som verkar fin fin.
Kräver förstås tillgång till en egen server.

http://www.naan.net/trac/wiki/igmail

1
Bevaka tråden