Har köpt en iomega ultramax på 1 TB, dvs den har 2 x 500gig. Har ställt switcharna så att den dyker upp som två fysiska enheter. Har via systemverktyg formaterat den till speglad raid. Min tanke är att lagra bilder på den (de 500 gig som den nu består av). Om den ena disken går sönder så ska filerna finnas lagrade på den andra delen. När disken är full lägger jag den i en låda och köper en ny. Har jag tänkt rätt ur säkerhetssynpunkt?
Ur säkerhetsaspekten, så har du ökat säkerheten ett steg genom att köra speglad data, dvs RAID-1. Dock är det nog ingen mening med att ställa in switcharna så att de syns som individuella diskar, när du ändå speglar dem och de då syns som en enhet.
Vill du skydda dig mot mänsklig faktor, t ex att råka skriva över en fil av misstag, så är ju en del backupprogram funktioner som t ex SuperDuper, tillvalet "smart backup" som endast backar upp ändrade filer.
Vill man skydda sig mot brand och stöld, så finns det ju externa hårddiskar (med 2 eller fler hårddiskar) som har hårddisk-slädar (HotPlug/HotSwap), som gör det enkelt att byta ut hårddiskar vid fel eller om man tar en av hårddiskarna och förvarar på annan plats. Dessa externa hårddiskar är gjorda för backup och en del har RAID-controlerkort inbyggt (hårdvaru-RAID).