Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ökad "räckvidd" med 108 istället för 54 mbit?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

tjena!

Har en trådlös router med 54 mbit men har blivit erbjuden att köpa en på 108 mbit av en polare för mycket överkomligt pris. Där jag oftast använder datorn idag kommer jag upp i 10-16 mbit enligt mätningar med tp-test. Till frågan: Om jag placerar routern på 108 mbit på samma ställe som den gamla, kan jag då förvänta mig att komma upp i högre hastigheter? Har 100 mbit bredband så det finns anledning till att vilja ha bättre hastighet än 10-16 mbit till datorn...

/ht-tower

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-11 20:22

Nej, enda skillnaden mellan en 54M & en 108M router är att 108M routern kan tala 54M i båda riktningarna samtidigt (full duplex) så det är 108M i luften samtidigt.

Det krävs dessutom speciell hårdvara som klarar 108M och det är olika från tillverkare till tillverkare.

Apple har inga kort som stödjer 108M då det endast är ett hack av standarden (ex om man kör ett kort som klarar 108 & ett som inte gör det på samma nät funkar inte något kort i 108)

Och nej, det ger ingen spec skillnad i räckvidd heller.

1
Bevaka tråden