Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa hårddisken för videoredigering?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-04 13:29

Ska precis till o köpa ny hårddisk för mera videoutrymme till FCP. Har haft lite olika erfarenheter av olika hårddiskar o dess förmåga att hantera video. Nu senast köpte jag en lacie porsche usb 2.0, o den kändes lite för långsam och slö.
Så nu undrar jag helt enkelt vad ni har för erfarenheter, och vilka hårddiskar ni rekomenderar för detta syfte.

Tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-10-12 00:44

Jag hänger på här. Jag är nämligen precis ute efter detsamma.
Mina behov blir alltmera videoredigering, animering och förstås daglig bildredigering.

Ett tips från mig är kanske att se till att man har så många anslutningsmöjligheter som möjligt. FireWire 400 och 800 ställer jag som ett krav i varje fall.
Western Digital har intressanta hårddiskar i MyBook-serien som jag personligen fick ta en närmare titt på häromdagen. Mycket giga för pengarna vad det verkar dessutom.

Vad gör LaCie? Jag har inte sett att de har kommit med något nytt på sistone?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-12 07:29

När jag läser ditt inlägg så antar jag att du är ute efter en extern hårddisk? Eller menar du intern hårddisk? Vilken datormodell har du? Har du Firewire 400 och/eller 800 eller endast USB?

Kolla i denna tråd, där diskuteras några externa hårddiskar. Kolla speciellt på Adrian B:s inlägg i den tråden.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-12 09:13

Ungefär som Adrian skrev, minst FW 400, helst FW 800.
Om du skaffar en FW 800 bör det minst vara en 7200varvare. Mycket cacheminne är bra.
LaCie's d2 diskar brukar vara ett bra riktmärke.

UBS2 tar jag inte i med tång när det gäller video.

Men det beror mycket på vilken kvalite du vill ha.
För tex DV-PAL räcker det med FW 400 och en 5400 varvs disk.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-12 11:01

Under sju års tid har jag jobbat med 8 LaCie D2-diskar både hemma och på jobbet. En del är FW400 och andra är FW400/800 (USB använder ingen seriös videopulare) och mellan 120 till 500 GB. Alla har funkat klockrent och spinner fortfarande som katter - har just beställt fyra nya med FW400/800 och eSATA.

1. Allt under 7200 rpm går bort.
2. USB går bort.
3. 400 räcker oftast bra, men ska man köra många paralella videoströmmar så är 800 - eller ännu hellre eSATA - att föredra.
4. Egentligen spelar märket ingen roll. Innanför dessa varumärken och lådor sitter alla möjliga hårddiskar - det finns inte så många företag som verkligen tillverkar själva hårddisken.
5. Plast går bort. Ju mer metall och ju tyngre den är - desto bättre (det har med kylning att göra).

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-10-12 11:10
Ursprungligen av mjg:

Under sju års tid har jag jobbat med 8 LaCie D2-diskar både hemma och på jobbet. En del är FW400 och andra är FW400/800 (USB använder ingen seriös videopulare) och mellan 120 till 500 GB. Alla har funkat klockrent och spinner fortfarande som katter - har just beställt fyra nya med FW400/800 och eSATA.

1. Allt under 7200 rpm går bort.
2. USB går bort.
3. 400 räcker oftast bra, men ska man köra många paralella videoströmmar så är 800 - eller ännu hellre eSATA - att föredra.
4. Egentligen spelar märket ingen roll. Innanför dessa varumärken och lådor sitter alla möjliga hårddiskar - det finns inte så många företag som verkligen tillverkar själva hårddisken.
5. Plast går bort. Ju mer metall och ju tyngre den är - desto bättre (det har med kylning att göra).

Tack! Det låter som jag är på rätt väg då. Esata är dock något jag inte kände till. Men hastigheten på dataöverföringen ser ju ut att vara ruskigt snabb.
Betyder esata att man måste ha några särskilda kablage?

Har också funnit att det finns ett antal hårddiskar med Raid-konfiguration, men det är kanske lite onödigt då jag nog satsar på en MacPro så småningom? Idag har jag en MacBook 17"

Jag hittade ju fler märken också, bland dessa Freecom och Iomega. Men jag vet inte vilka som för dem här hemma?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-12 12:30
Ursprungligen av oqvist:

Har också funnit att det finns ett antal hårddiskar med Raid-konfiguration, men det är kanske lite onödigt då jag nog satsar på en MacPro så småningom? Idag har jag en MacBook 17"?

Mac Pro är en bra, stationär dator. Som har goda möjligheter att t ex öka lagringsutrymme och minne. Valet mellan bärbart och stationärt beror ju på behovet.

Externa hårddisk-kabinetter med inbyggd RAID-funktion/controlerkort passar bra när man behöver prestanda och/eller säkerhet.

Enkel förklaring:

RAID-0 = Bättre prestanda, men osäkert
RAID-1 = Lite bättre prestanda och mycket säkrare

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-12 11:25

eSATA är nästa grej - kommer att sitta i alla framtida Mac's (tror jag). Man måste även ha eSATA-kort i datorn och - ja, det är ännu en ny kabel så klart
FW duger finemang och är ju standard i alla Macar. Har du 800 så köp en 800-disk. Märket spelar ingen roll...och även om det gjorde det så kommer du att få lika många åsikter och "sanningar" som det finns diskar :-D. RAID behöver du inte om du ska syssla med DV och HDV. RAID för backup kan ju vara bra, men jag kör istället två identiska diskar - den ena jobbar jag mot, den andra backar jag upp till med ett skript som sköter allt på nätterna. Har man RAID-spegling så blir backuppen korrupt om jobbskivan blir korrupt.

Jag känner inte till så många märken, men mina LaCie-diskar somnar fint in om datorn somnar in. Detta uppskattar jag mycket

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-10-12 11:56
Ursprungligen av mjg:

eSATA är nästa grej - kommer att sitta i alla framtida Mac's (tror jag). Man måste även ha eSATA-kort i datorn och - ja, det är ännu en ny kabel så klart
FW duger finemang och är ju standard i alla Macar. Har du 800 så köp en 800-disk. Märket spelar ingen roll...och även om det gjorde det så kommer du att få lika många åsikter och "sanningar" som det finns diskar :-D. RAID behöver du inte om du ska syssla med DV och HDV. RAID för backup kan ju vara bra, men jag kör istället två identiska diskar - den ena jobbar jag mot, den andra backar jag upp till med ett skript som sköter allt på nätterna. Har man RAID-spegling så blir backuppen korrupt om jobbskivan blir korrupt.

Jag känner inte till så många märken, men mina LaCie-diskar somnar fint in om datorn somnar in. Detta uppskattar jag mycket

Tack igen för info!
Då har det genast blivit lättare att bestämma sig!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-12 13:36

RAID-1 = allt dubbleras till två identiska diskar = om en fil blir korrupt så blir den det på båda diskarna.

BACKUP = bästa säkerhet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-12 15:29
Ursprungligen av mjg:

RAID-1 = allt dubbleras till två identiska diskar = om en fil blir korrupt så blir den det på båda diskarna.

BACKUP = bästa säkerhet.

Kombinationen RAID och backup är säkrast. T ex göra backup från datorns interna disk, till en extern hårddiskuppsättning, t ex två hårddiskar i RAID-1.

Om en fil blir korrupt på datorns interna disk, så är ju räddningen om man har gjort backup på en tidigare, fungerande version. Om den filen som ligger på backupen blir korrupt, så är det helkört.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-10-12 14:19

Det där om RAID får ni gör upp om. Hahah.

Det viktigaste är att jag har pålitlig snabb backupp för mina video-projekt och ändå inte spänna över en för stor budget.
Och LaCies diskar är populära och pålitliga vad jag förstår. Därmed borde det vara lätt att hitta bra pris också.

Tackar för hjälpen.

Kolla denna tråd... http://www.99.se/videoproduktion/226186-hdv-med-macbook-pro-extern-scratch-disk.html

Jag har tittat runt massor på vilka alternativ som finns och äntligen bestämt mig. Det blev den relativt nya modellen WD My Book Studio Edition 1TB. Liten, lätt, snygg och snabb med både FW400/FW800/eSATA.

Runt 3000kr kostar den (se prisjakt.nu).

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-12 14:56
Ursprungligen av oqvist:

Det viktigaste är att jag har pålitlig snabb backupp för mina video-projekt och ändå inte spänna över en för stor budget.

Aha - du ska bara backa upp! Jag trodde du skulle redigera från extern. Ska du bara backa upp så kan du köra billig USB-disk.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-10-12 14:59
Ursprungligen av mjg:

Aha - du ska bara backa upp! Jag trodde du skulle redigera från extern. Ska du bara backa upp så kan du köra billig USB-disk.

Nej, jag vill självklart använda den för videoredigering.
Jag skrev fel där faktiskt. :^/

Jag har också kollat i de andra disskutionerna här och nog kommit fram till ungefär samma resultat. Antingen LaCie eller WD MyBook.

Och jag ser nu att t.o.m 1 terabyte finns för rimliga pengar.
Men då kan man kanske partitionera disken?

Är det dumt med tanke på videoredigering ”mjg”?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-12 15:39
Ursprungligen av oqvist:

Är det dumt med tanke på videoredigering ”mjg”?

Ingen aning. Jag partionerar aldrig diskar. Däremot sätter jag 500 kr. på att om du har 100 icke partionerade diskar och 100 partionerade diskar så kommer dom som får problem att tillhöra den senare gruppen i betydligt större utsträckning än den första gruppen.

Jag partionerade inte floppys, ZIP-diskar eller JAZZ-diskar - så jag partionerar inte heller HDD's. HDD's är inte större än 500GB, däremot RAID'ar man dom och får dessa TB. Att partionera RAID låter som problem på posten

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-10-12 15:53

Ja då är inte det aktuellt.

Allt har blivit mycket tydligare för mig nu i varje fall.
Dags att stänga butiken för idag.

Tack skall ni ha allihop!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-10-13 13:19

Det blir WD MyBook Studio Edition 500 GB - FireWire / FireWire 800 / Hi-Speed USB / eSATA-300. Alla anslutningsmöjligheter gör också att det blir ganska flexibelt.

Någon av er som redan jobbar med just den modellen? (Ganska ny på marknaden vad jag förstår?)

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-10-16 01:06

Vadfalls?

Vad meanas med det här? Vad har Norge med min Hårddisk att göra? (Enligt Posten.se)

”15 okt kl 16:04 TollPost A/S Norge, Posten har mottagit elektronisk förhandsinformation från avsändaren”.

Nåväl, ser ut att få den redan i morgon.

Tilläggas kan att jag beställt hem den via komplett.se
De verkar vara de enda som hade den i lager. Bästa pris dessutom!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-16 09:29
Ursprungligen av oqvist:

Vad meanas med det här? Vad har Norge med min Hårddisk att göra? (Enligt Posten.se)

Komplett.se ägs av norska Komplett ASA och har sitt lager i Norge...

http://www.komplett.se/k/k.asp?action=custserv&topic=info
"Information om företaget
Komplett.se är en del av Komplett ASA - Nordens största e-handelssällskap."

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-10-16 09:41
Ursprungligen av mikaelf:

Komplett.se ägs av norska Komplett ASA och har sitt lager i Norge...

http://www.komplett.se/k/k.asp?action=custserv&topic=info
"Information om företaget
Komplett.se är en del av Komplett ASA - Nordens största e-handelssällskap."

Aha, tack.
Jag glömde att världen krymper för ett ögonblick. :^)
Jag trodde ju något var på tok när ordern hamnade i Norge.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-10-16 14:47

Jaha. Nu har jag den redan!

Men så klart kommer den inte upp i finder!?
Och enda förklaringen jag hitttar gäller USB?
Min gamla pytte-disk kommer upp ju utan vidare?

”Question
Newly connected USB 2.0 drive not recognized on Mac system.

Answer
Problem:
A USB 2.0 drive connected to the system for a Mac is not recognized the first time.

Cause:
WD USB 2.0 drives are currently shipped with one formatted FAT32 PC volume on them. The Mac has to evaluate this volume and determine how to interact with it upon initial installation, which takes considerable time.

Resolution:
If you wish you may wait for the drive to be recognized, at which time the drive will function correctly in the Mac. However, the recommended solution is that you immediately initialize (partition and format) the drive with the Mac OS using the OS disk utility. Following the initialization, the drive will be identified almost immediately upon being connected to the system.

For directions on how to initialize the drive in Mac OS X, please see Answer ID 287 = vilket egentligen innebär att man skall testa skivkontroll.

Men där ser jag den inte heller. Firewirekabeln ger ingen kontakt heller?
Självklart var jag noga med att följa bruksanvisningen. Omstarter av respektive hårdvara funkar inte heller.

Typiskt.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-10-16 17:37
Ursprungligen av oqvist:

Jaha. Nu har jag den redan!

Men så klart kommer den inte upp i finder!?
Och enda förklaringen jag hitttar gäller USB?
Min gamla pytte-disk kommer upp ju utan vidare?

”Question
Newly connected USB 2.0 drive not recognized on Mac system.

Answer
Problem:
A USB 2.0 drive connected to the system for a Mac is not recognized the first time.

Cause:
WD USB 2.0 drives are currently shipped with one formatted FAT32 PC volume on them. The Mac has to evaluate this volume and determine how to interact with it upon initial installation, which takes considerable time.

Resolution:
If you wish you may wait for the drive to be recognized, at which time the drive will function correctly in the Mac. However, the recommended solution is that you immediately initialize (partition and format) the drive with the Mac OS using the OS disk utility. Following the initialization, the drive will be identified almost immediately upon being connected to the system.

For directions on how to initialize the drive in Mac OS X, please see Answer ID 287 = vilket egentligen innebär att man skall testa skivkontroll.

Men där ser jag den inte heller. Firewirekabeln ger ingen kontakt heller?
Självklart var jag noga med att följa bruksanvisningen. Omstarter av respektive hårdvara funkar inte heller.

Typiskt.

Tack vare bussiga MacSupport fick vi igång den igen.
Ett tillfälligt fel? Ingen aning. Nu är den som jag förväntat mig också. Mycket tyst och diskret.

1
Bevaka tråden