Ok, ett par allmänna tips till att börja med då:
Snygga layouter hittar man här: Open Source Web Design (du kan även Googla på free web templates). Med sådana gratis design-templates har jag producerat bland annat dessa två lösningar: Tidrapporter och Lönespecifikationer. De två senare länkarna är bara till för att visa hur en template från en webbsite kan användas i en FileMaker-lösning enkelt. De jag använt heter: Dreamy och Miami Sky.
För att få tips och råd inför ett konverteringsprojekt finns det ett par specifika PDF-filer som är värda att ladda ner och läsa på denna adress: http://www.filemaker.se/support/product/documentation.html
Notera tex dessa:
Under FileMaker Pro 9/Pro 9 Advanced:
* Introduktion
* Handbok
* Utvecklingshandbok
Under FileMaker Pro 8 / Pro 8 Advanced:
* Konvertera
Under English Whitepapers:
* Upgrading to FileMaker 8 (Migration)
* Upgrading to FileMaker 8 (Best practices)
* FileMaker Development Conventions
Dessa PDF-filer innehåller även beskrivningar av hur relationer fungerar (tex handboken) och bra metoder för utvecklare att använda sig av (Development conventions) och en del specifika problem och frågeställningar och hur man löser dem när man konverterar gamla filer.
Relationer
I all korthet när det gäller relationer så gäller följande:
* Har du samma info i två fält i varsina tabeller (eller tom i samma tabell), så kan du relatera dem till varandra.
* Ena sidan i en relation kan vara ett variabelfält, den vänstra sidan. Alltså kan man bygga trevliga användargränssnitt där man petar in ett värde i ett variabelfält för att visa mera information om något på högra sida, tex när man lägger upp en order, kan man välja en artikel och få fram massa information om den och man är kvar i order, eller så kan man göra portalfiltreringsfunktioner på det viset.
* Man kan även använda beräkningar på båda sidor i en relation - det kan dock vara en prestandadödare om inte beräkningarna lagras.
* Om fältet på ena sidan innehåller tex värdet boll och det finns ett fält på andra sidan om innehåller
boll
cykel
.. alltså två värden med radbrytning emellan så kommer FileMaker att betrakta det som en "träff" och den posten kommer att hittas via relationen. Detta är mycket mer användbart än man tror.
* Funktionen Count() kan användas för att räkna hur många poster man hittar på högra sidan i relationen. Kan användas för allt möjligt tex för att se om något hittas.
* Funktionen Sum() kan användas för att tex summera beloppet på orderrader.
Webbpublicering
När det gäller webbpublicering så fungerar det alldeles utmärkt och den funktionen går att integrera i andra webbsiter. Jag har tex byggt ihop en CMS-baserad webbsite (baserad på Joomla) med webbpubliceringsfunktionen i Joomla. Detta öppnar en massa möjligheter, det finns tex till Joomla anmälningsfunktioner för kurser som därmed lätt går att koppla ihop med Filemaker-lösningar.
Men FileMaker kan förstås själv göra webbpublicering via Instant Web Publishing-funktionen i FileMaker Server (max 100 samtidiga användare) eller via en "vanlig" FileMaker Pro-klient (max 5 samtidiga användare). På det viset är det tokenkelt att göra en registeringfunktion helt själv, några kryss i lite rutor ochdin databas är klar att samla in data/anmälningar.
Vad som menas med "onödigt" får du nog förklara mera, FileMaker kommer säkert fungera tokbra för detta, det är betydligt billigare att utveckla sådana här lösningar i FileMaker än att skräddarsy dem med tex Lasso/MySQL eller PHP/MySQL. (Jag vet för jag har jobbat mycket med båda metoderna att göra detta på).