- elwiz
- Medlem ●
- Ulricehamn
Sådär, jag har inte varit en helhjärtad mac-o-man mer än en knapp vecka förrän intresse visar sig. Min gamle, högst otekniske farsgubbe var på besök häromdagen och ställde genast intrikata frågor om hur mycket en sådan där liten mini kunde kosta. Tystnaden och smidigheten i en sådan liten enhet gjorde honom överväldigad.
Nu har inte farsgubben varit datoriserad i mer än knappa 2 år då jag riggade en övergiven PC åt honom, och hans användande sträcker sig inte längre än till att skriva brev, surfa, maila och vara social på GoogleTalk med oss arvtagare. Således har jag svårt att se att det skulle utgöra ett problem, en eftermiddag med mig så lär han kunna göra det lika bra i OSX som han kan i XP.
MEN .. hur är det med hårdvara till mac? Behöver man googla runt och kolla upp hur stödet är för mac innan man lurar med honom till en machandlare? Vad jag vet idag sitter han med Brother skrivare, Garmin GPS och någon nyinhandlad digitalkamera som jag inte vet märket på?
Skall säga at jag som förste suportör mycket hellre hjälper honom att lösa problem i mac än svarar på frågor varje vecka om skumma dialogrutor som behagar poppa upp i tid och otid, men man vill ju inte behöva stå där med rodnad på halsen och nämna att han kanske behöver köpa en ny ditten & datten efter en migrering ...
Garmin har inget bra stöd i nuläget, man kan göra endel saker men långt ifrån allt (det ska dock vara på gång enligt garmin), sök i forumet och du skall finna mera.
Vissa brother-skrivare ska fungera, kolla på brothers hemsida om de finns drivare, samma med kameran, kolla hos tillverkaren.
Han kommer att kunna göra 10 gånger mer med den programvara som följer med burken (iLife-serien) än vad han nånsin gjort med PC'n.
Möjligen behöver han köpa Pages+Numbers
Vill du göra det skitenkelt, installera en "barn"-finder och låt honom ratta omkring i de program du vill tillåter. Är kunskapsnivån högre kör full finder och göm "skivverktyg" och kanske ngt mer som kan sabba datorn. Låt bli stoppa Office i den...
Försök kolla upp kameran innan, med 90% säkerhet så funkar den att plugga rätt in och iPhoto startas.
Du kan behöva påpeka att i iLifeserien börm låta respektive program sköta sina filer, att gå in och manuellt pilla i iPhotos bildkataloger är att BE om problem...
På PC sorterar man ofta manuellt, och flyttar de filerna mellan mappar..
Betona att skillnaden mellan Mac och PC kan tänkas som automatlåda respektive Manuell (med gnisslande koppling)
Han kan behöva vänjas vid att datorn sköter en del saker bäst... min fru har haft en del inkörningsproblem där - men nu är hon en van användare.
Lycka till.
(Önskar jag kunde switcha min pensionärs-farsa, jag har lagt in Suselinux i hans Dell...)
Jisses va' ni experimenterar med era gamla päron! Min mor köpte sig en Mac Mini (G4) för några år sedan och jag har fortfarande "barnläget" eller föräldrakontrollen påslagen. Egentligen är det ju föräldrarna som ska blockera sina barn, inte tvärtom. Här var det emellertid nödvändigt - på tal om inget. Ursäkta OT.
underbara bra tips, tack så mycket. Jag har en gammal imac G3 på 650MHz i garderoben, men panther kanske har avsevärt sämre stöd för hårdvara? Annars kunde man riggat den för att han skall få känna på den friska fläkten ifrån apple...
Kanske bättre att ta hit hans grejor och plugga dem i min mini?
Största problemet är dock Garmin. De säger att det ska stödja OSX och de skulle ha kommit ut med programvara som fullt ut stödjer OSX, men icket. Några konverteringsprogram å lite ditten och datten bara.
Visst Microsoft bör man undvika, men faktum är att PC-anv har svårt att byta bort det mot Pages osv. Mitt tips är att installera Office iaf och sedan manipulera dem till att använda Pages. Numbers är i dagsläget segt och lite konstigt, men det blir säkert bra om några updates av Apple.
Hur är neooffice? Farsgubben vill inte lägga ut massa pengar på en ordbehandlare, på sin höjd använder han fetstil, men han behöver förstås kunna öppna de usla docx som folk kastar på honom.
OpenOffices OSX port är väl alldeles för unstable änu vad jag förstår? X11 går fetbort!
Hur är neooffice? Farsgubben vill inte lägga ut massa pengar på en ordbehandlare, på sin höjd använder han fetstil, men han behöver förstås kunna öppna de usla docx som folk kastar på honom.
OpenOffices OSX port är väl alldeles för unstable änu vad jag förstår? X11 går fetbort!
Jag tror NeoOffice är mer än tillräckligt för din far. Jag är ingen storanvändare av sådana kontorsprogram men har NeoOffice för sådana saker. Till 99% funkar det att öppna MS-Office-filer (i nödfall om det inte skulle fungera kan man ju be motparten konvertera till till exempel RTF-format). Men som sagt, för brev, bokföring osv fungerar det utmärkt. Jag tycker absolut du ska installera det åt honom så han får prova!
Använder han office idag ? (Till PCn?). Jag skulle stark rekommendera office, inte kanske för användargränssnittet (Det skiljer sig ju från vad man är van vid på en pc), utan mest för kompaitbiliteten. Han kanske inte får så mycket dokument, eller skickar så mycket dokument med mail, då är det kanske inget större problem, men är han typ företagare eller nått så vet man att dokumenten iaf. går att öppna.
Kan dela med mig av mina erfarenheter, jag switchade min far för två år sen (Han fick en mini i julklapp o då kunde han ju inte säga nej när jag köpt en åt honom *mohahah). Hans första dator var en mac (LCII) som han köpt billigt från den lokala tidiningen tror jag, men det är typ 15 år sen. Sen när jag flyttade hemifrån lurade syrrans pojkvänn i honom att han skulle ha en pc (Jävla ¤%¤%%).
Han har scanner, laserskrivare, 17" tft, digitalkamera, apple usb tangentbord, pc mus, mini ppc (512M ram).
Han använder safari/firefox för att surfa (Bor på Ebay), mail för mail (Skickar faan mer mail än jag), och Olympus eget kameraprogram (Tycker det är skräp men hade samma program på PCn med samma GUI). Officepaketet (Använder mest word). Läser ganska mycket PDF'er. Jag blev förvånad hur snabbt han lärde sig. Har ju haft mac men det var ju på OS 7.5 tiden. Han har ändå fyllt 60.
Kameran funkar säkert. Sen kan man ju alltid använda kortläasare, om inte annat för att få upp hastigheten. (Det är väl bara en del skumma noname/leksakskameror som behöver specialdrivrutiner? Alla andra bör funka rakt av.)
Vad gäller GPS passar jag.
Apples vanliga Textredigerare kan öppna .doc men ej .docx. Kanske i Leopard? Annars har MS en konvreterare (visserligen beta) att ladda ner. Tror att den är fristående dvs inte kräver att Office skall vara installerat. Textredigeraren klara f.ö. lite enklare formatering som fetstil och olika typsnitt/storlekar.
Angående docx och mac.
http://surftips.blogspot.com/2007/03/konvertera-docx-filer-frn-word-2007.html
http://docx-converter.com/widget/
Sen förstår inte jag heller vad det är för format egentligen, det kallas Microsoft Open Office XML Format, men dess syfte är oklart.
Nja, Microsoft Office open heter formatet wikipedia
Tyvärr är detta formatet standard i MS office 2007 vilket gör att det är vad man får ifrån folk som sitter med det. Ingen gör sig ju bekymret att spara om till ett annat format
Tycker inte att du behöver skämmas om du inte har MS Office. Be dem skicka igen - det gjorde jag en gång när jag fick en excel-fil som jag förstod inte såg riktigt korrekt ut i NeoOffice. Det var inga sura miner för det och dessutom fick den personen lära sig att kanske inte alla använder MS office.
Tycker inte att du behöver skämmas om du inte har MS Office. Be dem skicka igen - det gjorde jag en gång när jag fick en excel-fil som jag förstod inte såg riktigt korrekt ut i NeoOffice. Det var inga sura miner för det och dessutom fick den personen lära sig att kanske inte alla använder MS office.
Jag gör tvärtom. Säger att jag har Mac och att de kan skicka vafasen de vill till mig, jag läser allt... Påtalar också att jag använder MS prylar så lite som bara är möjligt...
"Jamen en mac klarar väl inte formatet xxxyyy?" -Jodå.
* Apple Inc's iWork '08 suite has read only support for Office Open XML word processing, spreadsheet and presentation file formats in Pages, Numbers and Keynote (respectively).
* Apple Inc.'s TextEdit will support Office Open XML in the next version of OS X, Leopard.
* Apple Inc.'s iPhone has read only support for Office Open XML attachments in emails [50]
Låter väl som om det är vettigare att skaffa lille pappa iWork kanske ?
(Källa Wikipedia-lämken tidigare i tråden)