Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone - köpa eller inte?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Hej alla glada iPhone fanatiker.

Jag har sedan presentationen av iPhone längtat efter att få min egen. Dagligen så hänger jag på sidor som 99.se, iFun.se och macfeber. Jag kikar ofta in där via min gamla k700i även i skolan för att se om de har kommit något nytt om iPhone.

Det jag funderar på är om man ska köpa en från USA redan nu, vilket många verkar ha gjort som också har det där suget, dock verkar många av er vara lite äldre om man jämför med mig (jag är bara 16 år). Ett annat litet problem är att jag inte kan allt för mycket om "hackning" av produkter.
Min budget är väl också ett problem. Mitt kapital för att köpa en ny telefon ligger runt 3000-4000 kr.

Mina frågor är helt enkelt..

Hur köper jag en iPhone enklast? Jag får antagligen knappast köpa en via Ebay eller International-orders eftersom mina föräldrar förmodligen inte skulle tillåta det.

Sen så skulle det uppstå problem när jag väl har en eftersom jag inte kan med datorer alls på den nivån som att "hacka" telefonen verkar kräva..

Längtar efter en svensk iPhone i handen...

Med vänliga hälsningar
// Viktor

Ps. Tack för alla intressanta inlägg ni skriver som jag kan sitta och läsa om min favorit pryl. Ds.

  • Medlem
  • 2007-10-14 19:44

Jag kan ingenting om hacking, jag följde en youtube film när jag låste upp min telefon. Tog kanske 1 timme att låsa upp första gången eftersom jag var sjukt försiktig. Jag fick dock inte youtube att funka, så jag gjorde om det, då tog det kanske 5 minuter.

Försök att hitta en telefon i Sverige, blir svårt att handla från utlandet om du inte har kreditkort. Kolla t.ex blocket, dock så brukar dom billigaste landa på 5000 kr och dessa försvinner snabbt.

Har du någon länk till den guiden?

Jag funderar på att köpa via blocket eller tradera på något sätt.
Frågan är bara om det är säkert. Har nämligen aldrig handlat där..

Tack för svaret..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-14 20:22

Spaltmeter

Hej

Har läst spaltmeter med reviews om Iphone och är själv en hängiven Apple användare på många fronter, inte minst skriver jag det här från min MacBook Pro och har också varit snudden från att slå till på en iphone. Men mitt tips är nog ändå att hålla dig ifrån iphone (i alla fall utifrån vad man läst, kanske har ni som faktiskt använder telefonen en annan inställning så jag reserverar mig för det). I mina ögon är vad som talar för denna telefon namnet Apple, en snygg design och snyggt gränssnitt annars är funktionerna mediokra på sin höjd och allt annat finns redan i andra telefoner.

Ett tips, ta en titt på LG:s nya KU990, Viewty i stället, en platt touchscreen som påminner om Ihonen; Videoinspelning, 5Megapixel kamera, 3G och framför allt billigare. Designen kanske inte imponerar lika mycket på brudarna (som någon var inne på att Iphone gör i något tidigare inlägg) men de kanske blir mer impade av att du faktiskt kan ta fina bilder på dem och spela in video från festen

Micke

Ursprungligen av mikced:

Hej

Ett tips, ta en titt på LG:s nya KU990, Viewty i stället, en platt touchscreen som påminner om Ihonen; Videoinspelning, 5Megapixel kamera, 3G och framför allt billigare. Designen kanske inte imponerar lika mycket på brudarna (som någon var inne på att Iphone gör i något tidigare inlägg) men de kanske blir mer impade av att du faktiskt kan ta fina bilder på dem och spela in video från festen

Micke

Men den har inte WIFI!

http://www.ifun.se/intresseanmalan/ skulle jag lägga en minut på. Många som fått sina telefoner den vägen

Ursprungligen av Björnström:

http://www.ifun.se/intresseanmalan/ skulle jag lägga en minut på. Många som fått sina telefoner den vägen

Har kikat in denna sida Björnström, men 5200 spänn är tyvärr inte jag närheten av så jag får nog fortsätta drömma, jag är bara en fattig 16 åring som tjänade ihop 3500 på sommarjobbet som önskar att få sitta och surfa över wlan på kvällarna i hemmet.. Mail och Safari är min absoluta favoriter. Jag skulle gärna vilja prova en iPhone på något sätt, men i dagens läge är det nog svårt.

Längtan efter inlägget på iFun.se eller Macfeber om att en Sverige lansering är aktuell innan jul är det jag går och tänker på ofta..

Jag funderar så klart på andra alternativ än iPhone också, men jag vill så gärna ha en för jag tycker att användar vänligheten verkar helt underbar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-14 20:46
Ursprungligen av Powerslave91:

Har kikat in denna sida Björnström, men 5200 spänn är tyvärr inte jag närheten av så jag får nog fortsätta drömma, jag är bara en fattig 16 åring som tjänade ihop 3500 på sommarjobbet som önskar att få sitta och surfa över wlan på kvällarna i hemmet.. Mail och Safari är min absoluta favoriter. Jag skulle gärna vilja prova en iPhone på något sätt, men i dagens läge är det nog svårt.

Längtan efter inlägget på iFun.se eller Macfeber om att en Sverige lansering är aktuell innan jul är det jag går och tänker på ofta..

Jag funderar så klart på andra alternativ än iPhone också, men jag vill så gärna ha en för jag tycker att användar vänligheten verkar helt underbar...

Du kan ju välja 1.1.1 versionen för 4.295:-
De har ju trots allt lyckats med att nedgradera till 1.0.2 och gratisversioner verkar ju vara på G!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-15 00:08
Ursprungligen av Powerslave91:

Jag skulle gärna vilja prova en iPhone på något sätt, men i dagens läge är det nog svårt.

Du får kanske chans att prova en iPhone inom snar framtid och sen kan du välja om du ska spara ett tag till eller sikta på något annat. Om det ordnas någon MacPub i din stad, så kanske någon som har iPhone kan ta med sig den så att du får prova den. Även om du är 16 år, så kan du ju dricka läsk och umgås med medlemmarna i din stad.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-14 20:51

Jag köpte min på ebay för typ 3800 kr med frakt, och om du pröjsar med PayPal så är du helt skyddad mot bedrägerier osv. De försäkrar objekt köpta på ebay upp till 2000 USD (har jag för mig), så om det försvinner på vägen eller inte skickas får du pengarna tillbaka. Det kostar inte något heller, utan det är mottagaren som får ta avgiften för transaktionen. Den skickades den 9:e, och jag bör ha den imorgon den 14:e, så det gick hyfsat snabbt också. Däremot lär det ju bli en 1.1.1, så jag är inte helt säker på hur jag löser krackningen..

Jag tror att det mitt enda val är att vänta på svensk lansering..

Hur många här på forumet är under 18 år och har en iPhone?

Finns intresset och kunskapen om vad en iPhone är eller är jag ensam 16-åring i Sverige som vill ha en...

Ursprungligen av Powerslave91:

Jag tror att det mitt enda val är att vänta på svensk lansering..

Hur många här på forumet är under 18 år och har en iPhone?

Finns intresset och kunskapen om vad en iPhone är eller är jag ensam 16-åring i Sverige som vill ha en...

Jag är 17, så ensam är du inte.

Längtade efter iPhone sedan 2005.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-14 23:28
Ursprungligen av Powerslave91:

Jag tror att det mitt enda val är att vänta på svensk lansering..

Hur många här på forumet är under 18 år och har en iPhone?

Finns intresset och kunskapen om vad en iPhone är eller är jag ensam 16-åring i Sverige som vill ha en...

Undertecknad är också 17, vilket har en viss betydande roll för föräldrarna INNAN du har köpt den. Men jag har spenderat en hel del cash på på teknologi genom åren. Då jag visade Iphonen för min farsa så ville han också ha en. Problemet är att jag inte orkar berätta hur jag fick tag på den, och vilka risker det finns när man köper en.

Men om du fortfarande är SÅ intresserad av en Iphone om några veckor eller så tycker jag du skall anmäla ditt intresse hos Björnström, på sidan han skrev om ovan. En pålitlig och schysst kille, vad jag har hört. Bor du i Stockholm kan du träffa han (tror jag?) face-to-face, vilket är en stor fördel då man gör affärer med "främlingar". Jag gjorde dock inte detta då jag hade en kompis i USA som köpte med sig en till mig, men det är nog det säkraste alternativet. I-ORDERS, som du nämnde, är också ett sjukt säkert alternativ. Flera på forumet har ju bl.a. köpt via den sajten, och priset är inte speciellt högt heller. Det finns även en person representerad på forumet som säkerligen hjälper dig till rätta vid ev. problem.

Trots att jag har en Iphonen besöker jag Ifun.se och forumet här varje dag för och se om något nytt har inträffat. Ibland går jag ut med ett leende ur klassrummet, ibland går jag ut med en sorgsen min. Iphone är en drog, en farlig sådan.

En lansering i Sverige lär dröja, tyvärr. Och ärligt talat så skulle jag aldrig orka vänta så länge som det ser ut att ta i dagsläget. 3G bryr jag mig inte ett skit om, och jag tvivlar att det dyker i en version som lanseras för första gången i det pyttenuttelilla landet Sverige. England fick ingen sådan telefon, inte Tyskland heller... så det lär dröja ett bra tag innan en sådan modell dyker upp. Gällande garantin så kan man alltid uppgradera (i mitt fall) till 1.1.1 och sedan be polaren ta med den till USA då han är där för utbytte. Snabbt och effektivt. Sedan har det skrivits om att Apple kommer lansera världsgaranti den 11 NOV, en månad typ, vilket bådar gott för framtiden för oss Iphoneanvändare i Sverige.

Summa av summarum: KÖP- du kommer inte bli besviken. Och får du några problem så finns alltid 99 till din hjälp. Sju dagar i veckan, 24 timmar om dygnet.

Ursprungligen av Powerslave91:

Jag tror att det mitt enda val är att vänta på svensk lansering..

Hur många här på forumet är under 18 år och har en iPhone?

Finns intresset och kunskapen om vad en iPhone är eller är jag ensam 16-åring i Sverige som vill ha en...

Jag är precis som du 16 år gammal och grymt sugen på att försöka gräva fram en iPhone. Jag har läst runt på massor av guider för upplåsning osvosvosv.. En fråga som jag har är om det finns något/några program anpassade för upplåsning i windows, då jag hittat mycket lite information om detta.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-14 21:43

Om du vill ha en så ska du ju skaffa en, men räkna med att det inte blir 100% i Sverige funktionsmässigt. Det är ju lite mer pill att få det att lira..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-15 01:17

Om jag får säga vad jag tycker så:

En importerad fulhackad iphone har egentligen bara en fördel och det är att den är "Billig".

Med det menar jag att du antagligen alltid kommer ha en iphone som inte har senaste mjukvaran då det säkerligen kommer bli svårare och svårare för våra ställa hackers att ta sig in i den. Jailbreak i all ära men simupplåsning måste ju vi svenskar ha.

Du har ingen garanti att tala om. Att be en polare dra med den till USA har ju knappast nån betydelse då det antaligen itne är något större problem för apple att se att den varit simupplåst och du säkerligen inte kommer få någon garanti på den.

Vill du ha en billig iphone är ju USA import det bästa. När iphonen kommer kosta 399€ i EU och du måste köpa ett abonnemang till. I England kostar det billigaste abonnemanget du kan köpa till 457:-/mån, räkna med nått liknande i sverige och minst 18mån bindning.

-Men det är väl bara att låsa upp den?

Vi kan nog lungt anta att det kommer bli svårare och svårare att göra det för varje ny mjukvaruversion som släpps. När iPhonen väl kommer till sverige så... ja vem vet om det ens går då.

- När kommer den då?

Antingen så kommer precis den versionen som säljs nu till sverige. Detta lär ske i vår isf. Och operatören kommer att vara Telia eftersom dom är de enda som har EDGE.

eller...

Så kommer den inte förrän en 3G variant släpps och det kommer enligt mig tidigast 1 år efter att den befintliga släpptes. Att släppa en ny iPhone tidigare än 1 år efter den första blir lite som att skita de som köpte den förra i ögat eftersom de sitter med 2 års AT&T abonnemang på halsen.

Så jag skulle säga: Om du har nån polare som ska åka till usa och kan köpa en åt dig så landar det antagligen på ca 2800:- (förutsatt att den "smugglas" då) och har du så mycket pengar att köpa skojjig teknik för så, absolut det är att klart prisvärt köp. Men tänk på att det mycket väl kan vara pengar i sjön, om den tex går sönder.

Och ärligt talat, visst browsern är bra men asså en vanlig dator är sjukt mycket bättre att surfa på. Det är mest rolig teknik vi pratar om, inte en "jesusphone" som frälser världen.

Glöm inte bort iPod touchen som alternativ med, det är ju "samma maskin" men du behöver inte ta några risker.

Nu när jailbreak finns för touch så är det ju bara kameran och telefonen som behöver vara skillnaden.

...missförstå mig rätt, jag är kär i min iphone, men ändå...

  • Medlem
  • 2007-10-15 09:08

När man köper en Iphone i England eller Tyskland tror ni man kommer vara tvungen att tecka abonemang vid kassan?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-15 09:47

Antagligen inte, ideen med den processen är nog att apple själva ska kunna sälja sin iphone utan att för den skull ha tillgång till mobiloperatörernas system för abonnemang. Så det kommer säkerligen funka på precis samma sätt som i USA.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-16 16:25

Nu får dom fan få tummen ur röven och lansera telefonjäveln i Sverige! Hur länge ska man behöva ha 99.se/iphone som förstasida i förhoppningen om en liten hint om att det kanske om 4 månader kommer ett datum på när man tänker presentera idén om ett leveransdatum för iPhone i Sverige.

Jag ska tillägga att min K610i har börjat trillskas, stängs av av sig själv oftare och oftare och jag kan inte se att den överlever vintern.

  • Medlem
  • 2007-10-16 17:55
Ursprungligen av Stenelo:

Nu får dom fan få tummen ur röven och lansera telefonjäveln i Sverige! Hur länge ska man behöva ha 99.se/iphone som förstasida i förhoppningen om en liten hint om att det kanske om 4 månader kommer ett datum på när man tänker presentera idén om ett leveransdatum för iPhone i Sverige.

Jag ska tillägga att min K610i har börjat trillskas, stängs av av sig själv oftare och oftare och jag kan inte se att den överlever vintern.

Men köp bara en jävel från USA då? Jag vill inte att iPhone ska lanseras på ett tag i sverige, för varenda jävel kommer då ha en

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-16 18:38
Ursprungligen av JGG:

Men köp bara en jävel från USA då? Jag vill inte att iPhone ska lanseras på ett tag i sverige, för varenda jävel kommer då ha en

Helt sant, så borde jag nog göra. Men något tar emot, typ detta att vissa personers telefoner verkar fallera, samt min rädsla för sådana här lösningar. Dock ska min kära far innom en snar framtid till Amerikas Förenta Stater och då blir det nog svårt att hålla sig...

Ursprungligen av Stenelo:

Helt sant, så borde jag nog göra. Men något tar emot, typ detta att vissa personers telefoner verkar fallera, samt min rädsla för sådana här lösningar. Dock ska min kära far innom en snar framtid till Amerikas Förenta Stater och då blir det nog svårt att hålla sig...

Vänta en dryg månad tills den släpps i Frankrike annars. Då släpps ju en upplåst version där som aldrig kommer behöva hackas för att fungera.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-16 19:55
Ursprungligen av JGG:

Men köp bara en jävel från USA då? Jag vill inte att iPhone ska lanseras på ett tag i sverige, för varenda jävel kommer då ha en

OMG, vill du inte det? För att du vill kunna flasha med din telefon och säga "Du kan inte få nån, nananananaanna" eller?

I say, let the JESUSPHONE out of the world

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-03 11:10

Tja iphonelovers! Jag bor i spanien och ar valldigt sugen pa en iphone.
Har kollat in lite pa Blocket.se och det varkar finnas en hel del med iphones for bra priser,OK lite blast blir man ju om man vill kopa en upplast iphone i dagslaget=priset alltsa
Men men,ar man sugen sa ar man sugen.
Problemet ar ju det att jag har satt att manga saljer 1.1.2 som tyvar inte har lyckats bli hackad en, men har sett en hel del 1.1.1 som sags fungera perfeckt.
vad sager ni grabbar om blocket.se kan man lita pa deras iphones eller bor man forsoka fixa en i staterna?
Jo en sak till, med en fullhackad iphone kan man ringa med den utan att betala roaming avgift via AT&T.
nagon som kan ge mig nagra grymma,snygga och vetande svar?

Ursprungligen av macpaul:

Tja iphonelovers! Jag bor i spanien och ar valldigt sugen pa en iphone.
Har kollat in lite pa Blocket.se och det varkar finnas en hel del med iphones for bra priser,OK lite blast blir man ju om man vill kopa en upplast iphone i dagslaget=priset alltsa
Men men,ar man sugen sa ar man sugen.
Problemet ar ju det att jag har satt att manga saljer 1.1.2 som tyvar inte har lyckats bli hackad en, men har sett en hel del 1.1.1 som sags fungera perfeckt.
vad sager ni grabbar om blocket.se kan man lita pa deras iphones eller bor man forsoka fixa en i staterna?
Jo en sak till, med en fullhackad iphone kan man ringa med den utan att betala roaming avgift via AT&T.
nagon som kan ge mig nagra grymma,snygga och vetande svar?

Som du, kanske, förstår så kan man ju inte svara på fråga 1. Men självklart har folk köpt fina bra telefoner, och lika självklart som alltid på blocket så har en del blivit lurade och inte fått någon produkt.

Som svar på fråga 2 så går det alldeles utmärkt att ringa med sitt vanliga svenska GSM-simkort utan att på något sätt blanda in AT&T eller något abonnemang i USA.

1
Bevaka tråden