Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låsa meta i en Quicktime?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-13 22:53

Jag vill lägga in massor med info om en liten film. Det som kommer upp under Äpple + I.
Att lägga till är inga problem, det som är problemet är att det inte heller verkar vara några problem att ta bort den infon...

Vill kunna låsa Quicktime-filmen rejält. Man ska inte kunna spara om, ta bort text, exportera eller extrahera. Använder mig av Compressor. Funkar det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-14 20:53

Va! Ingen eller går det inte? Börjar tro att det inte går. Sjukt dåligt i sådant fall.

Vad menar du lite mer exakt med att låsa filen? Alltså, hur skulle själva låsningen gå till.

Om du vill lägga på någon sorts DRM så måste du ju dels bestämma vilket DRM-system du vill använda och också därigenom bestämma i vilka spelare som din filmpublik ska kunna se filmen i.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-15 00:51
Ursprungligen av thevil:

Vad menar du lite mer exakt med att låsa filen? Alltså, hur skulle själva låsningen gå till.

Om du vill lägga på någon sorts DRM så måste du ju dels bestämma vilket DRM-system du vill använda och också därigenom bestämma i vilka spelare som din filmpublik ska kunna se filmen i.

Jag vill inte att folk ska kunna klippa ut delar, ändra metatexten eller kunna spara om den. Tänkte att det fanns något knep som jag inte visste om för att baka in detta i filen men det verkar ju inte som det.

Det finns en script collection hos Apple där ett av scripten heter Save As Un-Editable. Sidan tar upp olika script som är möjliga för QT6.3 och för OS X 10,2 eller senare. Det står inget om QT 7 men det gäller kanske för den senare versionen också. Har inte prövat den själv.

http://www.apple.com/applescript/quicktime/

Dude, now we're rockin'
Scriptet i ovanstående länk fungerar inte. Apple har inte uppdaterat den på länge. Däremot hittade jag den hos någon som har gjort om den så den funkar på QT7.
Ladda ner här!

Georg Cook har den plus lite annat.

Lägger till den här också, så den finns kvar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-15 11:10
Ursprungligen av pjerssan:

Dude, now we're rockin'
Scriptet i ovanstående länk fungerar inte. Apple har inte uppdaterat den på länge. Däremot hittade jag den hos någon som har gjort om den så den funkar på QT7.
Ladda ner här!

Georg Cook har den plus lite annat.

Lägger till den här också, så den finns kvar.

Jamen du är väl allt en liten pärla! Det fungerade! Tack tack tack!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-15 11:55

Man undrar hur enkelt det är att låsa upp den. Anyone?

Det där skriptet "låser" inte din film på något sätt alls.
Det sätter en QuickTime-flagga till 'nsav' istället till 'ysav' via AppleScript.

Om inte videoredigeringsprogrammet förstår och följer den flaggan så kommer det gå att redigera din film precis som förr.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-15 20:52
Ursprungligen av thevil:

Det där skriptet "låser" inte din film på något sätt alls.
Det sätter en QuickTime-flagga till 'nsav' istället till 'ysav' via AppleScript.

Om inte videoredigeringsprogrammet förstår och följer den flaggan så kommer det gå att redigera din film precis som förr.

Jag som skrev lite luddigt. Förstår att den inte är låst som i DRM. Skulle vara lustigt om man kunde göra detta med ett Applescript. Förstår att filmen inte är stenlåst. Tänkte bara hur pass enkelt det är att "låsa upp" filmen igen?

Spelar ingen roll egentligen då det mest är för att hindra från att det plockas delar av folk som vill plocka men inte kan så mycket. Detta räcker gott.

Men man skulle ju vilja ha ett sätt att låsa en film med ett lösenord eller bara låsa den utan möjlighet att låsa upp den.

Det bästa är nog att anta att alla andra program förutom QT-player kan redigera och spara om filen.

Om du inte vill använda DRM, men ändå kunna visa att det är du som är skapare till filen, om den har blivit ändrad et cetera så kan kanske tjänsten numly vara något att testa?

http://www.numly.com/numly/default.asp

1
Bevaka tråden