Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod touch tangentbord till iPhone?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-12 22:18

Varför hör man inte ett knyst om att någon jobbar på att få över tgb från iPod touch till iPhonen? Det måste väl slå åäö-på-sida-två och kyrilliskt tgb med hästlängder, eller?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-13 01:45

Man måste hålla inne knappen en stund sen poppar det upp fler bokstäver som man trycker på.

Inte alls optimalt enligt mig, tar lång tid och det som poppar upp är en hel rad med tecken där dom flesta är helt oanvändbara för oss svenskar.

Om det är bättre än ÅÄÖ på en egen sida och om man trycker 2 eftervarandra krashar programmet + att många webapps inte fattar tecknena alls....

ja det skulle jag tro.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-13 10:16

Då kan man ju fråga sig hur de löser det på en svensk iPhone. Det verkar ju inte bra när man klämmer in tre extra tangenter..

Ursprungligen av koze:

Då kan man ju fråga sig hur de löser det på en svensk iPhone. Det verkar ju inte bra när man klämmer in tre extra tangenter..

Jag tror det kommer att vara samma lösning som på iPod touch, som ju redan finns i svensk version.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror det kommer att vara samma lösning som på iPod touch, som ju redan finns i svensk version.

Tillsammans med en bra svensk ordbok, är det kanske inte ens säkert att vi i alla lägen behöver leta upp "åäå" utan bara kan trycka "ao" och få förslag på rätt ord. I de fall där det går, såklart.

/c

Jag kör 1.1.1 på min iPhone och då har man samma tangentbord som Touchen och jag tycker det fungerar riktigt bra.

Mvh,

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-13 12:31
Ursprungligen av Rossifumi:

Jag kör 1.1.1 på min iPhone och då har man samma tangentbord som Touchen och jag tycker det fungerar riktigt bra.

Mvh,

Får man fråga hur du löste det med 1.1.1?

Ursprungligen av koze:

Får man fråga hur du löste det med 1.1.1?

Jailbreak 1.1.1 + iPhoneSimFree. Var en telefon som hade 1.1.1 ur kartongen.

Mvh,

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-15 13:45
Ursprungligen av Rossifumi:

Jailbreak 1.1.1 + iPhoneSimFree. Var en telefon som hade 1.1.1 ur kartongen.

Mvh,

Vilken jailbreak använde du? Jag ska hämta min iPhone på posten efter jobbet idag, och vill åtminstone kunna leka lite med den..

Ursprungligen av koze:

Vilken jailbreak använde du? Jag ska hämta min iPhone på posten efter jobbet idag, och vill åtminstone kunna leka lite med den..

Den ifrån Devteam, men nu är iNdependence 1.2.2 släppt så du slipper jobba dig

- http://code.google.com/p/independence/

Mvh,

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-13 11:45

Aha du har mosat in 1.1.1 redan asså, borde väl göra det med då.

Ursprungligen av koze:

Varför hör man inte ett knyst om att någon jobbar på att få över tgb från iPod touch till iPhonen?

För att de lika gärna kan ta det från 1.1.1 (som andra redan nämnt här), om det tekniskt är möjligt. Enligt vad jag läst så är det mycket stora skillnader på mjukvarorna (1.0.2 och 1.1.1) och det är inte säkert att det alls går att plocka delar av det, som t.ex. bara tangentbordet.

Jag tror det diskuterats på hackint0sh, men det är databasfel där just nu så jag kommer inte in i forumet för att söka.

Ursprungligen av koze:

Det måste väl slå åäö-på-sida-två och kyrilliskt tgb med hästlängder, eller?

Det är inte optimalt (man får vänta en stund vilket är störande) men det är ändå bättre än buggigheten i dagens hacklösningar.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-13 12:30

Jag var lite trött i skallen. Det är klart det finns i 1.1.1, och då behöver man kanske inte lägga ned krut på att porta över tgb till 1.0.2. Och som Christian nämner ovan så kanske man kommer ganska långt med ordlistan. Däremot känns det lite väl optimistiskt att tro att den stora massan ska acceptera att man ska skriva ord med "engelsk" tgb på en svensk iPhone (när den kommer), och låta rättstavningen sköta resten. För oss nördar är det väl ok däremot..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-15 00:34

Så du betalade för det mao?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-15 14:33

Hm... nice, men simupplåsningen då?

Ursprungligen av bonq:

Hm... nice, men simupplåsningen då?

Hur menar du?

Jag använde iPhoneSimFree på en av mina iPhone och Dev Teams med Baseband nergradering på en annan.

Mvh,

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-16 13:47
Ursprungligen av Rossifumi:

Hur menar du?

Jag använde iPhoneSimFree på en av mina iPhone och Dev Teams med Baseband nergradering på en annan.

Mvh,

Devteams baseband nedgradering innebär att man får en 1.0.2 va?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-15 19:27

Det som behövs är rättstavning på Svenska! Testa att skriva engelska med det engelska tangentbordet; så otroligt smidigt!

Ursprungligen av Adzam 1:

Det som behövs är rättstavning på Svenska! Testa att skriva engelska med det engelska tangentbordet; så otroligt smidigt!

Ge mig den svenska ordlistan ifrån Touchen bara så

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-16 07:08

Det finns ju ingen ordlista i touchen har vi kommit fram till..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-16 13:45

Och ordlistan som hör till swephone är mest korkad asså, ger förslag som bra sabbar mer än hjälper.

Är nog bättre att tömma den helt och börja på ny kula.

Men ett fungerande åäö-tangentborde vore ju inte dumt.

Det går inte att "kopiera" över tangentbordet från touchen då tro?

Ursprungligen av bonq:

Och ordlistan som hör till swephone är mest korkad asså, ger förslag som bra sabbar mer än hjälper.

Är nog bättre att tömma den helt och börja på ny kula.

Men ett fungerande åäö-tangentborde vore ju inte dumt.

Det går inte att "kopiera" över tangentbordet från touchen då tro?

Inte mycket positivt som kommer från dig, om du inte vill använda deras ordlista är det väl bara att ta bort och göra egen från ny kula? Jag använde deras ordlista när jag hade 1.0.2, och det funkade utmärkt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-16 14:07

Hehe, nepp på lite vreshumör idag

Jo jag borde ta bort den, vi alla borde det, sen efter ett par månader bunta ihop allas våra listor, borde bli en rätt bra då.

Annledningen till att jag klagar är att jag testade orginal engelska ordlistan och den va ju helt sinnessjukt bra, kunde skriva mer eller mindre så snabbt som fingrarna kunde och det blev helt rätt. Inte för att jag tryckte rätt precis utan för ordlistan gissade helt korrekt. Med den hemmasnickrade svenska ordlistan så va det inte riktigt samma sak. När man vet hur bra det kan bli så saknar man den mer, hehe.

Inget ont om dom som gjort den, de har säkert lagt ner massa tid och energi.

Ursprungligen av bonq:

Det går inte att "kopiera" över tangentbordet från touchen då tro?

Se tidigare inlägg i den här tråden.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-16 22:19

Så om jag förstår rätt använder de flesta tangentbordet med åaö på sida två? Använder någon ordlistan? Det är inte helt optimalt nu om man säger så..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-16 22:29

jag har base tangentbordet och ordlista. De är inte helt optimal, vilket jag visar just by. Detta är helt korrekt skrivet felen beror helt på att ordlista andras det jag skriver. Att å och ä och ö (kan inte skriva dom bredvid varandra) sitter på sida 2 är inte helt lagt att bli van vid heller.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-16 23:02

Jag har börjat använda ordlistan nu, och jag tycker att det är en klar förbättring. On man inte vill ha förslaget är det ju bara att trycka på ordet så försvinner det. Däremot tycker jag att den borde kunna omvandla t ex pa till på. Upplever ni att tangentbordet i Safari är långsammare?

Skrivet på iPhone.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-17 08:31

Som du märker på ditt inlägg, så har du skrivit fel, pga att ordlistan ändrat och du inte märkt det. Använder man inte ordlistan så räcker det ju att titta på tangentbordet så man ser om man tryckt rätt, men ordlistan så ändrar den ju saker som man skrivit helt rätt till fel. Om man inte kolllar efter varje ord man skrivit så märker man ju inte det. "On" är ju mycket vanligare än "Om" som exempel från ditt inlägg

Omvandla pa till på funkar nog inte att göra, gissar att telefonen vet vilka tangenter som sitter nära varanda, och åäö finns ju inte alls egentligen så där blir det nog svårt för den att gissa. (och nu gissade jag, hehe)

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-17 15:29
Ursprungligen av bonq:

Som du märker på ditt inlägg, så har du skrivit fel, pga att ordlistan ändrat och du inte märkt det. Använder man inte ordlistan så räcker det ju att titta på tangentbordet så man ser om man tryckt rätt, men ordlistan så ändrar den ju saker som man skrivit helt rätt till fel. Om man inte kolllar efter varje ord man skrivit så märker man ju inte det. "On" är ju mycket vanligare än "Om" som exempel från ditt inlägg

Omvandla pa till på funkar nog inte att göra, gissar att telefonen vet vilka tangenter som sitter nära varanda, och åäö finns ju inte alls egentligen så där blir det nog svårt för den att gissa. (och nu gissade jag, hehe)

Absolut, men hursomhelst går det snabbare för mig att skriva med ordlistan. Att man inte märker att den står on istället för om kan ju hända utan listan också. Smaksak..

Bevaka tråden