Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bröderna lejonhjärta är det en synt??

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

hörde musiken till astrid lindgrens Bröderna lejonhjärta på tv alldeles nyss..
Tänkte att det måste nog vara nån form av synt som spelar temat.
Låter skönt svajigt och inte direkt ackustiskt..
Vore kul o få reda på om det är nån analog best som de spelat in det med.

Har inget ljudexempel direkt ,men jag tror nog folk vet vad jag menar för nått.

Nån som har musiken liggandes nånstans kanske kan slänga upp en snutt.

Ralf Lundsten..?

Japp, Ralph ... bör stämma. Härliga toner. Och syntar är det. Utan tvekan om det är herr Lundsten

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-04-06 22:37

Nepp. En annan gubbe som gjorde mycke svensk filmmusik - Björn Isfält...

Visst e det en Synclavier som genererar de vackra ljuden tror jag...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-04-07 00:44

http://www.brodernalejonhjartaafricaremix.kampanj.nu/ -Här har ni den i lite roligare version. Min brors flickvän som skapat den...

Skumt att det står Ralph Lundsten på musiken på många ställen (gjorde en snabb sökning förut) ... men det låter iofs inte riktigt Ralph om det hela. För lite rymd

Det är Björn Isfält och Lasse Dahlberg som gjort musiken till Bröderna Lejonhjärta. Förutom en stråkmaskin (av märket Korg ville Lasse minnas) så är det stråkar och blås från Hovkapellet inblandande i huvudtemat. Andra musiker som medverkade är Bengt Karlsson på gitarr och Gloria Lundell på harpa.
Tråkigt nog har musiken aldrig blev släppt i sin helhet. Men för den som vill ha en klippt version av huvudtemat så gavs den ut på en CD med blandad filmmusik av Björn Isfält år 2000.

Håller som bäst på att spela in covers av temat och annan filmmusik från Bröderna Lejonhjärta nu faktiskt.

  • Medlem
  • 2007-04-08 14:59

Airwolf: Kul information.

Min favoritfilm bland svenska filmer.

Ladde upp min första version av temat. Inspelat 2002-2003 någongång. Halvkasst mixat och allt. Men det gav mersmak och högre ambitionsnivå till ett nytt försök iaf.

Senast redigerat 2007-04-08 15:57

va har du använt till horn-arpeggiot?

Ursprungligen av peter ripa:

va har du använt till horn-arpeggiot?

Minns inte 100%. Men jag tror det var min gamla Microkorg som spelades av Cakewalk 3.0.

Oj, där ser man. Två låtar från soundtracket uppe. Kul.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-14 22:22

Oj, visste inte att Björn Isfält även gjort signaturen till Trolltider, min favorit när jag var liten. Tack för länken!

Hade en Yamaha AN1X för längesedan och jag minns att det fanns en preset som lät som Lejonhjärtaljudet

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-15 11:16

DDR-Sveriges julkalenderar 1970-79 FTW!
http://www.youtube.com/watch?v=V6t-Mll3N7o

...sorry för OT, men det kom av bara farten genom sökning på Trolltider på youtube...

Isfält... coolaste namnet på länge

  • Medlem
  • 2007-10-16 17:30

Fett Korgsound! Ända sedan jag hörde Korgstråkarna första gången som barn så har jag varit helt förälskad i dem :).

Björn Isfält FTW.

Änglagård-temat är den bästa svenska filmmusik som gjorts... tycker jag då... Helt i klass med de bästa amerikanska kompositörerna.

Ursprungligen av elfan:

Fett Korgsound! Ända sedan jag hörde Korgstråkarna första gången som barn så har jag varit helt förälskad i dem :).

Samma här. Undrar så vilken Korg det var bara. Det låter ju stråkmaskin - men vad jag vet så hade inte Korg släppt någon stråkmaskin 1977. Intressant är att det på soundtracket också ligger med körer i stil med de som finns på Roland VP330. Men den släpptes inte förrän 1979.

Nördigt...men jag erkänner villigt att jag är en nörd då det gäller synthar.

Gillar man Björn Isfält vill jag passa på att rekommendera hans musik till Mitt Liv Som Hund och Resan till Melonia. Makalöst vackert. Helt otroligt att samma man gjorde musiken till Göta Kanal.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-17 07:40

Oj Airwolf, det finns väl många polyfona Korg-synthar före 1977 att välja på - PE1000 eller PE2000 torde ju vara heta kandidater, eller varför inte en PS-3100 eller PS-3300?
http://www.keyboardmuseum.com/ar/k/korg/timeline.html

Ursprungligen av kroffe:

Oj Airwolf, det finns väl många polyfona Korg-synthar före 1977 att välja på - PE1000 eller PE2000 torde ju vara heta kandidater, eller varför inte en PS-3100 eller PS-3300? :)]

Jo, fast det är det där typiska stråkmaskinsljudet jag hänger upp mig på. PE-1000 och PE-2000 kan vara två bra kandidater förstås. Vet dock inte hur de låter? Min gamla Logan String Melody II kom rätt nära.
Ytterligare en detalj som får mig att tveka är att man valt att använda just ordet "stråkmaskin" på vinylskivan från filmen där man listar medverkande musiker.

Bröderna Lejonhjärta-låten är verkligen bra. Jag älskar ljudbilden. För alla som undrar varför man gillar vintage/analoga prylar borde den vara svar nog. Undrar vilka effekter som används för att få fram rörelsen i ljudet?

Det var troligen en Korg Poly-Ensemble S (aka PE-2000) som Lasse använde på soundtracket eftersom det var den ända stråkmaskin Korg hade släppt vid tidpunkten för filmen** (PE-2000 släpptes i Augusti '76). Dessutom så har ju PE-2000 ett par kör-presets om jag minns rätt.

Det kan ju förstås ha varit en Korg PS-3100 eller PS-3300 som användes men jag tvivlar på det pga att de släpptes på marknaden under samma månad som filmen hade premiär, dvs i Sept '77. Är också tveksam till att någon skulle kalla en PS-3100 eller en PS-3300
för "stråkmaskin".

** Bröderna Lejomhjärta hade premiär September 1977 så jag gissar att musiken spelades in runt sommaren '77.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-18 07:34
Ursprungligen av micke7:

Det kan ju förstås ha varit en Korg PS-3100 eller PS-3300 som användes men jag tvivlar på det pga att de släpptes på marknaden under samma månad som filmen hade premiär, dvs i Sept '77. Är också tveksam till att någon skulle kalla en PS-3100 eller en PS-3300
för "stråkmaskin".

Näe...vid närmare eftertanke och lite dubbelkoll på youtube-demos så verkar PS-serien sakna det där choruset som är så signifikativt för de flesta stråkmaskiner ifrån den här tiden...
http://youtube.com/watch?v=8ITdpgrcbxI
http://youtube.com/watch?v=CoOlZeD2S2M

...men oscillator-delen med sin neddelning för 48 rösters polyfoni är ju lite stråkmaskin tänk eller...?

Det är riktigt, PS-serien hade inte något inbyggt *chorus* men å andra sidan var det ju inte många polyfoniska syntar som hade det på '70-talet /början av '80-talet , förutom Elka Synthex förstås.

Ursprungligen av micke7:

Det är riktigt, PS-serien hade inte något inbyggt *chorus* men å andra sidan var det ju inte många polyfoniska syntar som hade det på '70-talet /början av '80-talet , förutom Elka Synthex förstås.

PS-3100 har en "Ensemble"-effekt (dvs chorus) som låter mycket markant. Nu låter inte Lejonhjärtamusiken som om den är gjord med en PS, men rätt skall vara rätt

Bevaka tråden