Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker ni om iWork '08?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av elgenper:

Hur kommer det sig att det inte tycks finnas något sätt att ladda ner demon för iWork 08 från Apples svenska hemsida efter ommöbleringen? På den amerikanska finns nerladdningslänken kvar.

Den finns då kvar och funkar:
http://www.apple.com/se/iwork/trial/

Fast de spelar ju ingen roll vart du laddar ifrån, det är samma fil du får ner.

Ja, Din länk fungerar, men jag lyckas inte bläddra mig dit när jag börjar på startsidan. Kanske tillfällig kortslutning mellan öronen.....

I varje fall: Det ser verkligen läckert ut. Open Office/NeoOffice gör väl iofs jobbet, men på ett Windowstrist sätt. Jag har lyckats hålla liv i uråldriga AppleWorks ända tills nu, men nu är det nog dax att byta upp sig.

Numbers rockar!

Är en, i mitt tycke, avancerad användare av Excel. Använder det varje dag i jobbet för alla möjliga beräkningar.

Så i går kväll, när vi skulle göra en budget för ett stundande husköp, tänkte jag att jag skulle testa Numbers. Och det knockade mig! Att detta är version 1.0 är helt otroligt. Allt gick fasansfullt enkelt.

Bara en sådan sak som att SUM-funktionen automatiskt summerar det ovanstående, att man själv lägger till de tabeller man behöver istället för ett konstant rutnät, att det blir så j-vla snyggt utan ansträngning, deras variant av flikar som är mycket mer överskådligt osv. Fantastiskt!

Går givetvis inte att ersätta Excel med det, men för enklare hemmasysslor är det helt outstanding! Detta är Apple på sitt bästa humör, helt klart. Trial-versionen blev efter en halvtimmes jobb snabbt utbytt mot riktiga varan.

Hur står det till med svensk rättstavning i:

iWork
Neooffice
Mellel

Funderar på en av dessa till ordbehandling men det bör finnas ett dugligt lexikon.

Det är samma rättstavning som är inbyggd i hela systemet. Den funkar bra tycker jag.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Det är samma rättstavning som är inbyggd i hela systemet. Den funkar bra tycker jag.

Aha, har OS X något slags gemensamt rättstavningssystem?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-17 19:39
Ursprungligen av torsig1967:

Aha, har OS X något slags gemensamt rättstavningssystem?

ja. prova att öppna vilket program som helst. du kommer se att det är samma rättstavningsdialog.

Ursprungligen av desh:

ja. prova att öppna vilket program som helst. du kommer se att det är samma rättstavningsdialog.

Inte vilket som helst; måste vara skrivet i Cocoa. I t.ex. Firefox kan du inte få rättstavning, men i Safari funkar det t.ex. när man skriver inlägg på forum. Bara att högerklicka i textfältet och välj Stavning-> Kontrollera stavning medan du skriver...

• Medlem
  • Gällivare
  • 2007-10-17 20:52

Får väl bryta lite mot hyllningskören, har kört Keynote sedan 1.0 , och det är utan snack bästa presentationsprogrammet. Pages och Numbers tycker jag dock är lite - sisådär, men jag har inte använt dem så mycket. Har gått från Word 4&5 (som var riktigt bra!), till Appleworks och kör nu Nisus Express för ordbehandling, sedan runt två år.

Ska försöka ge Numbers och Pages lite mer tid...det kanske ger sig då, men just nu känns både Numbers och Pages som alldelens för avancerade för mig (kanske ålderstecken)

Något enklare kalkylprogram än Numbers har jag svårt att se, finns det? Framförallt; vore ett sådant program användbart?

Nisus vs. Mellel?
Någon som har provat båda?

• Medlem
  • Skövde
  • 2007-10-22 07:13

har använt pages lite grann nu och det är helt okay, men har ett problem.

Då jag kör engelskt MacOSX har jag inte lyckats ändra så att den rättstavar på svenska i ett pages document. Bara om jag byter till svenska för hela OS:et och loggar ut och in igen.

Ingen som har en lösning?

Ursprungligen av torsig1967:

Nisus vs. Mellel?
Någon som har provat båda?

Båda är riktigt bra. Mellel finns på svenka medan man får klara sig med engelska med Nisus. Rättstavning på svenska har de däremot båda två. Mellel har jag inte lyckat få att spara i något annat än deras egna dokumetformat. Det klarar däremot att exportera till andra format. Nisus är enligt mig aningen smidigare att använda.

hur pass stor (om någon) är prestandaskillnaden jmf 06?
pages 2 är limes användbart på min maskin.

(för långsam uppkoppling för att orka ladda hem trialen...)

Bevaka tråden