Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiell SDK för iPhone i februari

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skåneland
  • 2007-10-17 17:35

Steve Jobs kom med denna "nyhet" idag!

Citat:

Third Party Applications on the iPhone

Let me just say it: We want native third party applications on the iPhone, and we plan to have an SDK in developers’ hands in February. We are excited about creating a vibrant third party developer community around the iPhone and enabling hundreds of new applications for our users. With our revolutionary multi-touch interface, powerful hardware and advanced software architecture, we believe we have created the best mobile platform ever for developers.

It will take until February to release an SDK because we’re trying to do two diametrically opposed things at once—provide an advanced and open platform to developers while at the same time protect iPhone users from viruses, malware, privacy attacks, etc. This is no easy task. Some claim that viruses and malware are not a problem on mobile phones—this is simply not true. There have been serious viruses on other mobile phones already, including some that silently spread from phone to phone over the cell network. As our phones become more powerful, these malicious programs will become more dangerous. And since the iPhone is the most advanced phone ever, it will be a highly visible target.

Some companies are already taking action. Nokia, for example, is not allowing any applications to be loaded onto some of their newest phones unless they have a digital signature that can be traced back to a known developer. While this makes such a phone less than “totally open,” we believe it is a step in the right direction. We are working on an advanced system which will offer developers broad access to natively program the iPhone’s amazing software platform while at the same time protecting users from malicious programs.

We think a few months of patience now will be rewarded by many years of great third party applications running on safe and reliable iPhones.

Steve

P.S.: The SDK will also allow developers to create applications for iPod touch.
[Oct 17, 2007="2007"]

http://www.apple.com/hotnews/

wiehu

Inte oväntat. Har jag trott hela tiden, att när de är färdiga med ett vettigt system för säkerheten och funderat ut ett vettigt SDK kommer de att släppa det. Kul att de tar med iPod touch också!

• Medlem
  • International user
  • 2007-10-17 18:00

Officiell SDK för iPhone i februari!

"Third Party Applications on the iPhone

Let me just say it: We want native third party applications on the iPhone, and we plan to have an SDK in developers’ hands in February. We are excited about creating a vibrant third party developer community around the iPhone and enabling hundreds of new applications for our users. With our revolutionary multi-touch interface, powerful hardware and advanced software architecture, we believe we have created the best mobile platform ever for developers."

http://www.apple.com/hotnews/

YaY!!!!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-17 18:06

Jag hoppas ingen glömmer vad Steve sa förra gången.

För att citera mig själv

Citat:

Frågan är: Vågar Apple tappa ansiktet?

Eller klarar Steve att stå på scen och få alla att glömma bort vad han tidigare sagt?

Svar: Ja.

Ursprungligen av lobStar:

Jag hoppas ingen glömmer vad Steve sa förra gången.

För att citera mig själv

Svar: Ja.

Kan du friska upp mitt minne med vad han sa?

Nu finns det minst tre trådar med denna nyhet; vart är alla moderatorer? För upptagna med att hacka sina iPhones? Nåväl, nu behöver ni inte anstränga er längre

Härligt härligt. En väldigt bra nyhet. Jag hoppas att Apple dessutom ser till att det släpps till alla och inte bara utvalda utvecklare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 18:28

Klart att det skulle komma. Precis som Leftrustle säger, så fort de har ett bra sätt att släppa in utvecklare så kommer de göra det.

Bara gnälliga bloggare och antiapplemänniskor som säger och skriver annat.

Snarare handlar det om att Apple har gett väldigt oklara budskap. Först sa de att den körde Cocoa, sen att de inte skulle tillåta vanliga program på grund att att AT&T inte ville att den skulle ha sönder deras nät. Därefter presenterar de webbapplikationer och säger att det är vad vi vill ha. Sedan går det ett rykte om att vissa utvecklare kommer få skriva program, och nu går de ut med att de kommer att släppa ett SDK och att det är vad de egentligen vill ha. Man blir förvirrad.

Ursprungligen av Marcus K:

Snarare handlar det om att Apple har gett väldigt oklara budskap. Först sa de att den körde Cocoa, sen att de inte skulle tillåta vanliga program på grund att att AT&T inte ville att den skulle ha sönder deras nät. Därefter presenterar de webbapplikationer och säger att det är vad vi vill ha. Sedan går det ett rykte om att vissa utvecklare kommer få skriva program, och nu går de ut med att de kommer att släppa ett SDK och att det är vad de egentligen vill ha. Man blir förvirrad.

Det är Apple's sätt att göra marknadsföring. Man pratar ogärna om sådant som inte är färdigt att skeppa mycket snart. Till skillnad från många företag som pratar om sina produkter år innan de kommer.

Bra nyheter dock. Värt att Digga. haha

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-17 19:19

Vad tror ni det bli för certifikat-lås, och hur tror ni att detta kommer fungera? SE körde ju med det ett tag för spel osv, vilket floppade ordntligt.

om det går att hacka iPhone går det väll fejka ett certifikat ... Jag skulle bli väldigt förvånad om Apple inte bygger någon form av layer skydd där olika program har olika nivåer på rättigheter ...

för övrigt är nyheten underbar .. Detta innebär att vi kommer få se program som Slingbox för iPhone ... I´m loving it! ...

PS. Detta måste också innebära att Apple kommer släppa någon form av ARM emulator till SDK . DS ..

Vi får hålla tummarna att man ta fram något för oss som kör Exchange Server på jobbet.

• Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-17 20:12
Ursprungligen av heiko:

Vi får hålla tummarna att man ta fram något för oss som kör Exchange Server på jobbet.

Vad tänker du på då?

• Medlem
  • International user
  • 2007-10-17 20:33
Ursprungligen av Jetwash:

Vad tänker du på då?

Jag tror han menar ett programm som kan synka med exchange server.

Jag skulle nog tro att Apple ändrade sig för att man märkte att låsa ut utvecklarna med 1.1.1 gav ännu värre PR än att sänka priset med $200. Och Apple har fått tillräckligt dåligt PR den här veckan från Greenpeace.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag tror han menar ett programm som kan synka med exchange server.

Jag skulle nog tro att Apple ändrade sig för att man märkte att låsa ut utvecklarna med 1.1.1 gav ännu värre PR än att sänka priset med $200. Och Apple har fått tillräckligt dåligt PR den här veckan från Greenpeace.

//Rob

Apple har nog inte ändrat sig, bara berättat om sina planer tidigare. Apple har aldrig rakt ut förnekat att tredjepartsprogram någonsing skulle komma, bara att de inte finns just nu. Och att låsa ute utvecklare med 1.1.1 är också fel, utvecklarna var utelåsta redan från version 1.0.

Ursprungligen av Jetwash:

Vad tänker du på då?

Idag kan jag enbart synka mailen mot vår Exchange server
Kontakter och kalendern kör jag med kabel vilket känns som att gå tillbaka 4 år i tiden.

Nu kommer det öppnas fler dörrar än på fredriksdalsteatern.

Underbart!!

Man kan hoppas att det kommer fler användningsområden kring multi-touch tekniken - det borde finnas oanande möjligheter där för att underlätta iPhone användandet samt få "nickenyfiken" att tappa hakan.

O.T.
Angående alla de som i avund spyr ut antiapple propaganda så kan jag inte mer än att gäspa åt dessa. Senast var det en som kände på min iPhone, han kämpade länge för att säga något elakt, då kom det -har den inte fått en del kriktik på en del punkter. Säger bara suck!

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-17 20:54

Ja det var ju som sagt givet. Fullständigt självklart från första början.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 21:15
Ursprungligen av Jogin:

Ja det var ju som sagt givet. Fullständigt självklart från första början.

Ja, men du vet väl att internet är fullt med nerdar som gillar att spela förorättade och gnälla på Apple för saker som inte är bestämda. Allt för att sedan hävda att det var communityn förtjänst att det som var planerat all along skedde. En form av egenberöm och känsla av makt antar jag.

Ursprungligen av acke:

Ja, men du vet väl att internet är fullt med nerdar som gillar att spela förorättade och gnälla på Apple för saker som inte är bestämda. Allt för att sedan hävda att det var communityn förtjänst att det som var planerat all along skedde. En form av egenberöm och känsla av makt antar jag.

Nyckelord: Grafikkort, gratis allt, turbo-3G

Fantastiskt trevlig nyhet och jag trodde liksom många andra här att det skulle komma förr eller senare, även om jag trodde det skulle dröja lite längre faktiskt, från i juni:

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror detta är en tillfällig lösning innan Apple har ett riktigt API och en riktig SDK, men det kan nog dröja ett år och tills dessa är detta bättre än ingenting, men ändå klart sämre än riktiga program.

Däremot håller jag inte med de som menar att Jobs ska få äta upp sina ord, det är liksom så Apple fungerar. Just denna gång var hans hyllning till webbprogram lite väl genomskinlig, men han hade ju inte gärna kunnat stå och säga: Just nu har vi en andra klassens lösning men nån gång i framtiden när vi hunnit få ihop en bra SDK så släpper vi den.

De senaste turerna med hårdare låsning av 1.1.1 ställde ju till det för tredjepartsprogram och det skapade ett ramaskri bland folk på nätet som var rätt löjligt faktiskt, jag tror inte alla fattade att det bara var en konsekvens av Apples arbete att hålla telefonen SIM-kortslåst. Apple hade inte för avsikt att förstöra för tredjepartsprogram, bara en avsikt att hålla telefonen låst och det kan man ju förstå eftersom det är pengar och kontrakt på spel.

Ursprungligen av acke:

He he, ja det var en bra beskrivning av ett alldeles för vanligt beteende. Visar på en dålig insikt i hur saker och ting fungerar.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Nyckelord: Grafikkort, gratis allt, turbo-3G

Touché!

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-17 21:11

En skype klient till iphone och jag slår till direkt, undrar om det går att koppla in mic till ipoden?Ultimata wifi telefonen då

*drömmer*

EDIT:
Är visst fler än jag:
http://www.applegazette.com/ipod/ipod-touch-iphone-earbuds-voip-iphone/

Senast redigerat 2007-10-17 21:24

Steven hintade ju om att det var på G när Walt babblade med honom på All things D.

Q: All indications appear that the iPhone is closed, we'd love to develop apps...

This is an important tradeoff between security and openness. We want both. We're working through a way... we'll find a way to let 3rd parties write apps and still preserve security on the iPhone. But until we find that way we can't compromise the security of the phone.

I've used 3rd party apps... the more you add, the more your phone crashes. No one's perfect, and we'd sure like our phone not to crash once a day. If you can just be a little more patient with us I think everyone can get what they want.

Nu är det bara tv4´s morgonsoffa som fattas i denna tråd.

Ursprungligen av draags:

Nu är det bara tv4´s morgonsoffa som fattas i denna tråd.

Jasså? Och hur ska du få in den?

Svar till Adrians inlägg:

Jag sa inte att du påstod något, utan jag sa bara vad jag tyckte

Ursprungligen av wunderbaren:

Svar till Adrians inlägg:

Jag sa inte att du påstod något, utan jag sa bara vad jag tyckte

Ah, sorry, det var jag som läste ditt inlägg fel. Och ja, dom har defintivit god insiderinformation på något sätt.

Har flyttat alla inlägg som handlar om ringsingnaler i iPhone till en egen tråd:

http://www.99.se/iphone/227044-ringsignaler-i-iphone.html

Bevaka tråden