Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fysisk apple butik eller apple på nätet? Hur undvika sales tax?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 23:25

En kompis till mig bor i New York och kommer att köpa en iPhone åt mig som han sedan tar med sig till Sverige. Som jag förstår det så går det inte att beställa på nätet med svenskt kreditkort.

Vilket är bäst; att jag ber honom köpa i Apple-butik eller att jag ber honom beställa på nätet med sitt kreditkort (amerikanskt)? Tillkommer alltid sales tax, eller går det att undvika den (utan att åka till annan delstat)?

Du kommer få betala sales tax i alla stater där apple har en fysisk butik, och jag tror att de har det i i stort sett alla stater. Så det blir nog svårt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 10:11

Är inte momsen på en iPhone köpt i us ungefär 280 kr? Är det nåt att bråka om verkligen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 10:33

280 kr är inte så mycket. Men det är intressant att veta, inte sant?

Undrar fortfarande om det är bäst att handla i butik eller på nätet. Jag ser två fördelar med nätet, och det är att man kan handla hur många som helst och att det inte är någon som försöker kränga på en abonnemang.

Men säljer de abonnemang i de fysiska apple butikerna? Eller är det bara AT&T-butikerna som säljer både iphone och abonnemang?

• Medlem
  • Boden
  • 2007-10-18 16:00

Hm, ja det är väl vilket som? Singla slant:)
Jag köpte min iPhone via applestore på nätet, registrerade ett konto i min kompis namn som är auipair i pittsburgh, betalade med mitt svenska visakort, telefonen var hos henne två dagar senare:)
Men du kommer inte ifrån sales taxes på nätbutiken heller, du får skriva in zipcode vid utcheckningen och skatten äkas ut utifrån till vilken delstat den skickas.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 16:03

jasså. jag har hört att det inte går att betala med svenskt kreditkort, men det du säger talar ju för att det inte stämmer.

• Medlem
  • Boden
  • 2007-10-18 16:28

Ja de drog då det direkt:) Inga problem!

• Medlem
  • 2007-10-18 20:02

Vänta lite nu Xoonix.

Jag har en väninna i Boston, menar du att jag kan göra ett konto med hennes adress och betala med mitt Visa-kort och iPhonen skickas till henne?
Funkar det verkligen, när inte Visa-kortets adress är samma som leveransadressen?

• Medlem
  • Boden
  • 2007-10-18 23:38

Jag gjorde följande, den 26 september:
Gjorde ett konto på applestore usa, i min väns namn, skrev hennes adresses och alla upplysningar.
Valde det jag skulle ha, när det kom till betalning trodde jag det skulle jävlas,efter att ha läst här att det inte skulle gå.
Men skrev in mitt visa kortsnummer, med vilket jag aldrig handlat på applestore i sverige med. Gick bra, de drog pengarna samma natt.
Visst har läst massa om att det inte skulle gå, men jag sitter då här med min telefon:)
Köpte den samma natt som de uppdaterade hela apple store, så kanske hade tur:) Men det funkade då!

• Medlem
  • Boden
  • 2007-10-18 23:40

Man måste väl få handla med någon annans kort än samma som adressens?;) Kanske var presenter:)

1
Bevaka tråden