Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook G4 - beter sig mycket konstigt

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-17 23:36

Hjälp!

Min föredetta iBook G4 som numera är i min mors ägo, har börjat strula. Först och främst har det varit otroliga problem att ens installera OS X 10.4.4 (utbytesskiva till orginal, för orginalskivan fungerar inte alls). Men när man väl fått installerat OS X (på absolut minimalinstallation, inte ens skrivardrivrutiner) så startar datorn upp. Om man belastar den kommer screen of death - mac version. Som säger åt dig att starta om datorn genom att hålla nede on-knappen. Om man inte belastar datorn utan låter den stå på, så dör den sakta men säkert, en sak i taget. Först AirPort, sedan Musplattan, Sedan tangentbordet, Sedan skärmen... tills det inte går att göra något alls med den.

Det hela började efter min kära far hade fått för sig att redigera HD-film på den och importerade 25GB filer. Men att det varit svårt att installera OS X på den är ingen nyhet, det var likadant för mig för ett halvår sedan.

Några förslag på vad det kan vara?

Om inte skivorna fungerar så är det väl cd/dvd-läsaren som strular. Bör nog kunna bytas ut, annars kör externt. Att du får kernel panics (den svarta rutan) brukar betyda någon sorts hårdvaruproblem. Vanligast är att minnena är dåliga. Plocka ut det lösa minnet och starta igen. www.ifixit.com har instruktioner.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-18 08:44

jo att cd/dvd-läsaren är dålig är ingen hemlighet. men kernel panics har först kommit på senare dagar. jag provar med minnet sedan får vi se. tack för tipset.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-18 10:25

Jag provade att ta ut RAMen, sedan fungerade datorn i nästan en timma, under relativt hårt belastning för att tillslut ge mig the screen of death - the mac version. Startade om och den här gången höll den c.a 3min.

Det verkar som att, ju längre den är avstängd, desto längre "håller" den innan den får kernel panik.

Några förslag ?

  • Medlem
  • 2007-10-18 10:38

Låter som nåt slags värmeproblem. Startar du om direkt är datorn redan varm = kraschar snabbare.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-18 10:49

Ja. Har även fått förslag på att det kan vara fel på någon lödning. Men även det är ju värme-relaterat.

Skall man försöka dra hem iStat och se om värmen är helt oacceptabel eller bör man kanske lämna in den? Har ingen garanti kvar men hårdvaruproblem borde väl egentligen täckas av konsumentköpslagen, 3år på elektronik. Fast då måste jag bevisa att felet fanns där när jag köpte den.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-18 12:00

Sådär, nu har jag undersökt den lite närmre. Det verkar som om fläkten är trasig, eller fläktstyrningen för den delen. Datorn gav upp på 54° CPU, 48° MEM, 45° HDD.
Låter det här realistiskt? Har dåligt koll på hur mkt värme en PPC klarar av innan den ger upp. Skall googla lite och se vad jag finner. Fläkten ligger på IDLE hela tiden, man hör ett svagt viskande.

1
Bevaka tråden