Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart tog alla UK Moogar vägen vägen?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-10-17 16:35

Satt och bläddrade i en gammal FM från 98 häromdagen och dök på en recension av en fabriksny Minimoog. Den såg ut precis som en gammal Mini, men hade några förbättringar och midi. Den tillverkades av ett företag som hette Moog, men som inte var relaterat till Bob Moog. Längre fram i artikeln kunde man läsa att en driftig engelsman vid namn Alex Winter upptäckt att varumärket inte längre var registrerat och att han därför norpade namnet och började producera moogar. Googlade runt och upptäckte att företaget konkade rätt snabbt, men någon Moog måste väl slunkit ut på marknaden? Någon som provat eller ens sett en nån gång?

Frågan är hur många som gjordes. Det man hört är att det inte gjorde speciellt många. Typ några demo ex bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 13:26

De byggdes väl i Wales? Jag har för mig att det kommer upp en på nästa Vemia-auktion om ett par veckor...

Hm... minns jag fel när jag har för mig att det var något skumt med dessa maskiner och företaget som byggde dem?

Har också hört någon historia att de tog upp en massa beställningar och tog betalt i förskott och sen inte levererade några maskiner. Kan vara en rövarhistoria....

Ursprungligen av visionfactory:

Har också hört någon historia att de tog upp en massa beställningar och tog betalt i förskott och sen inte levererade några maskiner. Kan vara en rövarhistoria....

Stämmer! Holger på dåvarande Music Mania hade en beställning liggande på ett antal in men allt var väldigt "spooky" där och allt rann ut i sand och inga minimoogar dök upp. Har till och med för mig att de låg ute med rätt mycket flis där i den affären, inte så skoj...

Ursprungligen av moogpower:

Stämmer! Holger på dåvarande Music Mania hade en beställning liggande på ett antal in men allt var väldigt "spooky" där och allt rann ut i sand och inga minimoogar dök upp. Har till och med för mig att de låg ute med rätt mycket flis där i den affären, inte så skoj...

Benny loosade pengar på den affären kan jag meddela. Iaf enl honom.

  • Oregistrerad
  • 2007-10-22 14:34

Känns som det hade kunnat bli en succé om det varit ett mer seriöst företag bakom. Hur många hade kunnat tänka sig att lägga ca. 20K på en ny Minimoog? Skulle jag vara sugen på en ny Moog skulle jag alla gånger valt denna framför Voyager och behållt ca. 15K.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-22 15:34
Ursprungligen av imported_Nisse:

Känns som det hade kunnat bli en succé om det varit ett mer seriöst företag bakom. Hur många hade kunnat tänka sig att lägga ca. 20K på en ny Minimoog? Skulle jag vara sugen på en ny Moog skulle jag alla gånger valt denna framför Voyager och behållt ca. 15K.

Å andra sidan låg ju second-hand priserna på Minimoog typ runt 10-15k 1998 då detta var aktuellt...

EDIT: X-factorn var ju cool, men det känns ju inte helt oväntat efter Arp2600-klonen M5N heller...

Rätt märkligt. Jag minns nämligen också artikeln i Future Music (har det nummert någon stans). Att synthen fick sån genomslagskraft i media trots att bara 5 ex gjordes...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-18 15:32

Hela historien påminner ju om de "nya" Rhodes-pianona som visas då och då...
http://www.99.se/ovriga-instrument/127191-rhodes-i-nytillverkning.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 15:54

Jag var riktigt nära att beställa en Model E... runt 1999. Snackade med killen flera gånger via email men så fick jag chansen att köpa min kompis Model D med MIDI. Vilken tur att man inte beställde...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-22 14:46

Annars verkar X-Factor keyboard synth lite ball...
http://www.macbethstudiosystems.com/

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-23 17:07
Ursprungligen av Demokid:

Annars verkar X-Factor keyboard synth lite ball...
http://www.macbethstudiosystems.com/

Mvh
Demokid

skitcool ...

tänkt dock om han fjusade En Minimoog och en Pro One i samma synt ... det skulle vara mäktigt

Ursprungligen av Nihad:

skitcool ...

tänkt dock om han fjusade En Minimoog och en Pro One i samma synt ... det skulle vara mäktigt

Nihad,
av ren nyfikenhet, hur skulle strukturen se ut då tänker du?

Just det

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-23 14:52
Ursprungligen av oldjuret:

Just det

Just det vaddå? Utveckla gärna och undvik att posta meningslösa inlägg (som det här)....;)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-23 17:43

5 osc, 3 filter, osv ... dyr o bra

  • Oregistrerad
  • 2007-10-24 23:02

Kroffe: Var de så billiga 98? Med de ekonomiska ramar jag hade på den tiden känns 10 papp ungefär som 100 idag...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-24 23:19

Ungefär så resonerade jag också...hade en kompis som fick tag på en för strax under 10k (om jag inte minns heeeelt tokigt)....

1
Bevaka tråden