Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone - en missad möjlighet till miljöanpassning

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Greenpeace har analyserat innehållet och hittat kemikalier (bromerade flamskyddsmedel mm) som andra tillverkare redan övergivit av miljöskäl. Ingen rolig läsning och extra tråkigt eftersom Apple annars har så trevliga prylar och eftersom man lovat att rycka upp sig. Apple har ju sedan flera år fått kritik av Greenpeace för brister i miljöarbetet.
Behåll din gamla mobil och förbättra din miljökarma!

http://www.greenpeace.org/international/news/iPhone-test-hazardous-toxic-chemicals151007

Äsch!!!
Fan med då, Apple har ju sagt att de skulle bättra sig på sina utsläpp!
Vad i hela friden sysslar de med nu liksom!

Nu sjönk telefonen från 9,7 till 4,5 alltså...
Hoppas Greenpeace kommer upp med en ny Apple-kampanj alltså...
Sånt här får man inte hålla på med!

Det luktar lite uppmärksamhetssökeri från Greenpeace sida, Daring Fireball:

Sure, it would be nice if iPhones were made using no objectionable materials whatsoever, but yesterday’s Greenpeace announcement strikes me as sensational attention-grabbing bullshit. Their main gripe is that the earphone wiring contains a material that the city of San Francisco and EU have banned in “young children’s toys” — last I checked, the iPhone is not a young child’s toy.

Macworld om att Apple klarar ekologiska standarder:

The iPhone meets the restrictions placed on hazardous substances, Apple said in the wake of a Greenpeace report published on Monday.

“Like all Apple products worldwide, iPhone complies with RoHS [Restriction of Hazardous Substances], the world’s toughest restrictions on toxic substances in electronics,” an Apple spokesperson, told Macworld. “As we have said, Apple will voluntarily eliminate the use of PVC and BFRs by the end of 2008.”

Källa: Apple says iPhone complies with eco standards

Reg Hardware om att Greenpeace erkänner att telefonen följer reglerna (min markering):

Greenpeace has laid into Apple's iPhone, alleging the device isn't eco-friendly enough - only to admit that the product not only meets the terms of Apple's own pledges on the use of certain hazardous chemicals but doesn't fall foul of European Reduction of Hazardous Substances (RoHS) legislation either.

The NGO bases its claims on the analysis of a single US-sourced iPhone of which, it confessed, "we were able to analyse only a small selection of the different components and materials". It tested a "selection" of 18 internal and external materials and components in a University of Exeter lab. Only two of those 18 elements were chosen for "more specific and detailed chemical analysis".

"All components tested appear to be compliant with the requirements of the EU RoHS directive," Greenpeace's 12-page write-up says. No cadmium was found. No mercury was found. The lead and chromium detected were present only "in a small proportion of samples and at relatively low concentrations". There was "no evidence... of the most toxic and regulated form of chromium".

[...]

We'd guess it's because Apple is an easy target, and Greenpeace knows iPhone related commentary gains press coverage. Perhaps that's why it's chosen to lay into the Apple handset rather than others. Greenpeace's write-up doesn't once compare and contrast the iPhone's use of hazardous substances with that of any other mobile phone from any other vendor.

That would have been useful: a document that, rather than whining about one vendor not moving as quickly on this issue as Greenpeace and others would like, shows consumers which handsets on the market contain the least quantities of hazardous chemicals.

In complaining so vociferously about one vendor, Greenpeace risks letting many others off the hook.

Källa: Greenpeace admits iPhone 'compliant' with Euro chemicals rules

Visst ger det mer publicitet att angripa Apple än Samsung, men det gör ju inte kritiken automatiskt obefogad. Att uppfylla gällande regler är knappast tillräckligt för ett företag som tar allvarligt på miljöarbetet.

Så vitt jag förstår har inte Greenpeace backat från några uppgifter. Även om de inte redovisar en fullständig översikt över miljöbelastning från olika mobiltelefonmärken , vilket en av de skibenter Adrian citrar efterlyser, så ges vissa referenser till andra märken som nått längre i miljöanpassning.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-18 10:32

Greenpeace är fenomenala :-). Tack vare dom - bl.a. - så kommer Apple att fasa ut PVC and BFRs till 2008.
Det är ju inte lika stort som när dom fick stopp på kärnvapentester i atmosfären, men dom är verkligen fenomenala på att klämma åt miljöbovar så att våra barn och barnbarn kanske slipper en del av vansinnigheterna (PVC and BFRs är mycket, mycket allvarliga saker - det handlar om b.a. DNA-rubbningar).
Jag tar av hatten av respekt och ödmjukhet för organisationer som Greenpeace - som gör en massa skitjobb som vi andra lathundar inte orkar göra. Vi orkar bara sitta på våra feta häckar och ha åsikter på internetforum.

Ursprungligen av mjg:

Greenpeace är fenomenala :-). Tack vare dom - bl.a. - så kommer Apple att fasa ut PVC and BFRs till 2008.
Det är ju inte lika stort som när dom fick stopp på kärnvapentester i atmosfären, men dom är verkligen fenomenala på att klämma åt miljöbovar så att våra barn och barnbarn kanske slipper en del av vansinnigheterna (PVC and BFRs är mycket, mycket allvarliga saker - det handlar om b.a. DNA-rubbningar).
Jag tar av hatten av respekt och ödmjukhet för organisationer som Greenpeace - som gör en massa skitjobb som vi andra lathundar inte orkar göra. Vi orkar bara sitta på våra feta häckar och ha åsikter på internetforum.

WORD på det alltså...
Helt enig!

Och sen kan man ju kolla på Apples datorer i sammanhang också.
De har ju faktiskt legat längst ned på eko-listan.
Sen släpper Jobs en offeciellt pressrelease om att Apple ska bli ett Grönare äpple för att i sin tur fortsatt släppa grejer som faktiskt innehåller massa "hazardous substances".
Då tycker iallafall jag att förtroendet för företaget sjunker...
Att sedan säga att "men det gäller ju bara datorerna och iPodsen" eller något liknande är ju bara ett sätt att försöka komma undan (nu har ingen sagt det, men det är ju inget omöjligt fenomen som inte alls skulle kunna hända).

Varför i hela friden släppa en press release om att man ska värna mer om naturen och sen höja sina mål för att sedan bara skita i dem med sin nya produkt?
Det spelar faktiskt ingen roll att de inte går upp på EUs röda fält över miljöfarliga utsläpp, håller de inte deras egna som de utlovat så känns deras snack som bullshit faktiskt.
iaf i mina ögon och öron.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-18 12:04

Seriöst.. jag tvivlar starkt på att alla dessa telefonmodeller för tusen spänn från Nokia, Samsung, Motorola eller SE verkligen håller Greenpeaces drömstandarder. Det är elektronik för fasen, skulle man tillverka saker helfritt från olika kemikalier skulle dom kosta 10 gånger så mycket som nu!

Jag tycker att grönfredsmänniskorna borde vara glada för att något görs i huvudtaget, steg för steg. Att ta den kändaste telefonen i världen och klanka ner på den bara för att den är byggd som alla andra är ju bara lågt - det skapar knappast mera intresse för miljövänlig elektronik än för Greenpeace själva.

Senast redigerat 2007-10-18 13:16

Öh?
Jag pratar inte om Greenpeaces drömstandarder, och det gör knappast GP själva heller...
Så ditt exempel är ju verkligen plockat ur luften. Det de gör (iaf vad gäller macarna) är att de jämför produkterna emellan och där har Apple legat helt åt helvete skitlänge.
När Apple sedan släpper nya riktlinjer som de säger att de ska följa och sedan släpper en telefon som inte följer ens sina egna riktlinjer och standarder så tycker jag faktiskt att man misslyckats fatalt med sitt försök och det gör mig irriterad att de ens släpper telefonen då.

Hej, vi uppfann en fet produkt som sabbar våra ekologiska system, vi SKULLE kunna göra den mer miljövänlig, men då kostar den mer, men skit i det, de andra håller ju också på med smutsig skit, så varför ska vi bry oss, fastän vi precis sagt att vi ska bli mycket bättre.

det luktar skunk på lång väg faktiskt.

Jag gillar också vad Greenpeace gör, generellt sett, men i detta fallet hade de gärna kunnat presentera hur Apple står i förhållande till andra tillverkare. Om Apple t.ex. var en större miljöbov än de andra stora tillverkarna så ska de med all rätt kritisera Apple. Men om det är en skev jämförelse och om Apple egentligen gör bra eller bättre ifrån sig än andra, då borde de gå på hela mobilbranschen istället för att ta till billiga knep för uppmärksamhet.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-18 13:31

Mitt inlägg var inte ett svar på ditt utan bara mina tankar i nuläget.

Själv anser jag att argumentet håller, och inte bara för mobiltelefoner. Om Apple gjorde alla sina produkter miljövänliga skulle dom kosta mycket mer än människor är beredda att betala. Kostar en Mac kanske 30%-50% mer än alla andra datorer på marknaden kommer dom flesta att överväga andra alternativ, som kanske kraschar regelbundet men ändå gör ungefär samma sak. Konkurrensen är hård och elasticity of demand (vad heter det på svenska?) är extra stor i elektronikindustrin.

Vad är egentligen bättre, ett Apple som inte kan sälja några datorer, går i konkurs och räddar miljön, eller ett Apple som håller en lägre profil och tar miljöutvecklingen steg för steg? Miljön kommer även må bra i det andra fallet i längden, även om man kommer att behöva ta hand om allt gammalt skrot. Det är dock en nödvändig eftergift för att i huvudtaget kunna hålla kvar utvecklingen på samma nivå.

Du menar steg för steg som i att först säga att de ska göra en sak, sen gå emot sin egen policy (detta vet jag dock inte hur sant det är, men enligt något inlägg ovan så är det ju faktiskt så).

Adde B:
(jag har velat kalla dig det SÅ länge nu! haha)
Jovisst, jag håller med om det också, givetvis måste de ha belägg för det de säger. Och om man kollar rent historiskt sett så har Apple legat riktigt dåligt till.

Som jag sa förut så tycker jag är det är ruskigt dåligt att säga en sak sen göra en annan i och med en ny produkt.

Och jag tror verkligen att om man tvingar upp priset på datorn och har en dator som Macen faktiskt är så skulle folk lätt köpa det för att den är mer miljövänlig. Det skulle fan t om kunna hjälpa till att öka försäljningen.

men visst, Intel-chipseten är ju grundade på att afrikaner ska bli förslavade och gå på droger med varsin kalasjnikov i näven för att försvara gruvor som rasar igen så att företagen kan få loss sitt tantal som krävs att processor-industrin ska fungera, så att kräva av något företag att de ska sluta med det enda kräver ju att de även slutar med det andra... Det är bättre att kolla åt något annat håll, välkomna till världen liksom...
(Källa till dessa obskyra fakta är Storföretagens svarta bok, kap 2-3).

Ibland önskar jag att jag kunde kunde tänka som boris91 och faktiskt lägga mina sådan åsikter åt sidan och inte bry mig, eller se en liten lösning i taget för att om 15 år vara ett tummen-upp-företag... men fan... Nä...

Jag ska inte köpa någon iPhone längre.
All min längtan dog faktiskt ut på stubben...

Ursprungligen av RockyMontana:

Jag ska inte köpa någon iPhone längre.
All min längtan dog faktiskt ut på stubben...

Får man fråga vilken modell på mobiltelefon du har idag? Och vilken mobiltelefon som du i dagsläget skulle kunna tänka dig köpa med miljön i åtanke?

Adde B:
(jag har velat kalla dig det SÅ länge nu! haha)

Huh, det är omedelbar banning på det!

• Medlem
  • International user
  • 2007-10-19 21:11

Och jag tror verkligen att om man tvingar upp priset på datorn och har en dator som Macen faktiskt är så skulle folk lätt köpa det för att den är mer miljövänlig. Det skulle fan t om kunna hjälpa till att öka försäljningen.

Skulle med 99% säkerhet säga att Apples försäljningsavdelning redan har räknat på det här. Ett företags främsta mål är att tjäna mer pengar, hade de gjort det genom att släppa en miljövänlig MacBook för 15-16 000kr eller en iPhone för 8-9 000 kr hade dessa produkter varit ute i handeln redan.

Finns de här idag?
Nej.

Ursprungligen av shandar:

Skulle med 99% säkerhet säga att Apples försäljningsavdelning redan har räknat på det här. Ett företags främsta mål är att tjäna mer pengar, hade de gjort det genom att släppa en miljövänlig MacBook för 15-16 000kr eller en iPhone för 8-9 000 kr hade dessa produkter varit ute i handeln redan.

Finns de här idag?
Nej.

Ja, precis, och det är precis det som är så jävla sjukt
Allting går ut på att tjäna pengar, oavsett konsekvenserna. Personligen tycker jag att miljöfarliga ämnen borde bötesläggas rakt av, och om man inte tar hand om det så får man stänga ned sitt företag. Men här i världen så är det företagen som är viktigast. Människor, djur och natur kommer i andra hand för att företagen ska tjäna pengar, hallo Mr. Capitalism... Men det här är inget politiskt forum, så den biten kan vi ju skippa, vi vill ju inte ha någon friktion i trådarna

Det är precis därför organisationer som GP finns.
Det vore intressant att veta vilka belägg folk som här skriver att GPs test är mindre trovärdigt än vilket annat test som helst. Det handlar fortfarande bara precis om vad man själv vill och väljer att ta åt sig av.

Ni menar rätt och slätt att GP gjort ett fakat test för att få publicitet och ljuger rakt av om de miljöovänliga produkter använder(?) för att tillverka sina prylar?

Jag har en Nokia.
Och i dagsläget så kan jag inte tänka mig att köpa någon telefon, den här är ganska ny.
Och jag har många gånger funderat på att göra mig av med mobiltelefon öht...
Men nu handlar det här inte om MIG, utan om företagens ansvar.
Det är inte jag som tillverkar telefonerna, eller hur.
Visst är det kanske mitt ansvar att inte stödja det, men likväl, det är företagen som har den reella makten att faktiskt göra något åt det.

Trist som fan detta, ska genast kasta mobilen i sjön...

O, nej o f*n just det ja, ingen bra idé.

Ifall inte RockyM köper någon får jag väl kliva in och köpa mer en extra, så nu kan du ändå inte andas ut.

Greenpeace, jo jag tackar.... Sen när blev Green Peace's ord lag och dagens sanning? Tillåt mig småle

Ursprungligen av Lone_fox:

Ifall inte RockyM köper någon får jag väl kliva in och köpa mer en extra, så nu kan du ändå inte andas ut.

Wow, hög nivå på inläggen här ser jag.

Ursprungligen av Lone_fox:

Greenpeace, jo jag tackar.... Sen när blev Green Peace's ord lag och dagens sanning? Tillåt mig småle

Du får småle hur mycket du vill. What do I care?
Jag tror ganska mycket mer på en organisation som jobbar för att få världen att bli mer miljömässigt anpassade än ett företag som vill kränga prylar och i grund och botten inte bryr sig (uppenbarligen, återigen, kolla Apples historiska miljölösningar, inget att hänga i granen direkt).

Men antagligen så har du stor insikt i miljöpolitik och kan berätta för oss, oh så korkade människor som inte kan någonting om det, ett och annat?

Annars kan du ju ta ditt korkade inlägg och radera det, för det där är bara att provocera.

O, ja - seriös test - NOT

Detektionsgränsen för de använda testerna är 20 ppm, varför många parametrar angetts till just <20ppm. Likt förbannat återfinns i rapporten en variabel angiven till exakta 10 ppm - alltså under den tekniska upplösningen för den använda testen. Gissa om jag la ifrån mig den med ett fnys när jag upptäckte det? Tendensiöst dravel - ehuru lovvärt. Ibland blir det bara Khmer Verte av denna organisation.

Rocky M: Med tanke på att du tar det personligt och går till attack så verkar du bry dig betydligt mer än vad jag bryr mig i alla fall!

Jag tar inte illa vid mig. Jag tror varken på Apple eller på Greenpeace. Ifall man inte får se ett seriöst oberoende test och då ett test på alla tillverkares mobiltelefoner så småler jag bara åt den gröna penningstinna menlösheten... O:-)

Man kan inte sluta granska och anklaga i blindo bara för att en intresseorganisation säger vilja rädda all världens mystiska svamp för att stilla allas våran moders oroliga existens!

Jag tycker att Greenpeace har ägnat sig åt sensationalism när det gäller Apple. Allting som sägs om Apple skapar rubriker och det är den primära anledningen till att Greenpeace agerar kring iPhone. Det är många som vill åka snålskjuts på iPhones mediautrymme.

Jag lägger ingen dom över Greenpeace miljöarbete annars.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 16:31

Det är bara ett sätt för GP att nå ut genom bruset, inget mer.
Fick dom det inte rejält hett om öronen när dom var på Apples datorer för några månader sedan? Slängde skit så det stänkte, sen visade det sig att Apple var bland dom bättre. Nåja.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-19 18:57

Jag tycker att Apple har sig själv att skylla när de blir måltavlor i sådana kampanjer. Dels tror jag att de skulle kunna försvara en viss prishöjning, om det var tydligt kopplat till bättre miljö, mot konsumenterna. Sedan slår de ju för bröstet när deras styrelsemedlemmar får fredspriset för sitt miljöarbete på ett sätt som känns lite märkligt tycker jag.

/thomas

Senast redigerat 2007-10-19 19:09
Ursprungligen av thomk:

Jag tycker att Apple har sig själv att skylla när de blir måltavlor i sådana kampanjer.

Menar du bara miljökampanjer eller att andra allmänt försöker utnyttja hajpen för sina egna ändamål, vad nu än ändamålen är?

Jag menar att om att vara en måltavla beror på storleken på hajpen så har GP också sig själva att skylla när de blir måltavlor för kritik.

Jag tycker inte att GP fejkar eller/och ljuger. Enligt min egen tolkning visar GPs rapport att iPhone är inom gränserna för RoHS och att det finns tecken som tyder på att det finns PVC och bromine i iPhone. Apple sa i pressreleasen att de följer RoHS och ska bli av med PVC och bromine vid slutet av 2008. Mao har Apple inte ljugit. Inte GP heller.

Å andra sidan går det inte bortse från faktumet att GP behöver betala sina räkningar, så måste de tjäna in pengar med. Ingeting fel med det. De behöver publicitet lika mycket som alla andra organisationer som behöver allmänhetens pengar för att överleva. Ingeting fel med det heller. (Företag är också såna organisationer. Företag får in pengar genom försäljning, GP får in pengar genom bidrag - men båda behöver pengarna för att överleva och därmed behöver att få allmänheten att ge de pengen.)

Om man väljer att göra nåt till/med/för/emot en hajpad produkt så är man med i hajpen vill man det eller inte. Det får man räkna med. Man får publicitet och t o m kan bli hajpade också ("hyped by association") - detta är ett känt och utnyttjat företeelse. Då får man leva med kriticism om att de är med för hajpens skull eller att de är med bara för att bli hajpade - t ex om man går ut med en "sensation" som visar sig inte innehålla nåt som är sensationellt.

En hajpad produkt är en självklar måltavla. iPhone blev jättestor och det skulle vore dumt av Apple att inte räkna med återkoppling när produkten är släpt. Återkoppling från alla möjliga håll, och även negativ kritik är också helt naturligt och är dumt att inte räkna med. All återkoppling får Apple tacka för, de får bemöta kritik och förbättras där det går att förbättras.
iPhone blev så stort att GP har ingen möjlighet att låta bli - deras överlevnad beror på att de testar saker och lägger ut resultaten. De var tvungna att testa iPhone just för att den är hajpad och allmänheten förväntar sig att GP testar den. Men iom iPhone är hajpad och stor i fokus så blir allt som handlar om iPhone med i hajpen och samtidigt ställer sig i fokus automatiskt. Därför blir GPs rapport en lika självklar måltavla som själva iPhone. Och även GP får räkna med återkoppling när de släpper en produkt (deras rapport i detta fall) - precis som Apple. Detta gäller även negativ kritik. De får tacka också för all återkoppling och förbättras där det går att förbättras, t ex att låta bli skapa sensation av nåt som inte är sensationellt.
Skillnaden är, tycker jag, att iPhone verkar leva upp till sin status som produkt, däremot GPs rapport levererar ingen sensation, dock försöker de att framhäva den som en genom titeln ("Missed call..."), t ex. Och även titeln på denna diskussion lockar hit besökare med sensationalism, trots att GPs rapport tyder inte på att Apple har missat nåt öht eller även att de håller inte sitt löfte.
Men så är det med hajp och det får vi leva med...

Greenpeace får mothugg från industrin

Greenpeace får, föga förvånande, få tafsen för sin tendensiösa rapport om iPhones förmenta miljöfarlighet. Redan dagarna efter tvingades GP till halvhalt och ordnad reträtt, men nu måste de ducka ordentligt.

Bromine group slams Greenpeace iPhone report

Faktumet att bromine inte är förbjudet betyder inte att det inte är någon hälsorisk. Bromine Group verkar vara en annan lobbyorganisation med sina egna mål.
De påstår att bromine är inte längre tillgänglig till miljön efter den har reagerat med andra ämnen för att bygga upp plast. Jag hoppas att de har rätt...

De tycks peka ut samma sak som andra förut (som nämndes redan i denna diskussion), nämligen sensationalism i GPs rapport, och att iPhone är inte den enda produkten med bromine. Att vända kritiken mot just en enda produkt utan att jämföra den mot andra ger fel intryck.

1
Bevaka tråden