Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag kan inte ansluta via CyberDuck och SSH till min iPhone!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-18 21:09

(Startar en egen tråd med mitt problem. Var OT i operatörsupplåsningstråden...)

Något skumt är det med mitt trådlösa nätverk. Jag har trådad internet till datorn. Och jag har trådlös internet via den inbyggda routern i mitt ADSL-modem från Tele2.

Jag kan inte ansluta via CyberDuck och SSH till min iPhone. Datorns nätverkskort har IP-nr 83.177.20.152. Och när jag kollar i min iPhones, under det anslutna trådlösa nätverket så står det IP-nr 192.168.0.64.

Alla uppgifter i iPhonens trådlösa anslutning:

IP Adress: 192.168.0.64
Nätmask: 255.255.255.0
Router: 192.168.0.254
DNS: 192.168.0.254

När jag pingar via Terminalen i datorn med ping -c4 192.168.0.64 så får jag 4 packet skickade, 0 packet returnerade, 100% packet loss.

När jag pingar via Terminalen i datorn med IP-nr på datorns nätverkskort så skickas alla paket och även tas emot.

Jag kan använda trådlöst internet med iPhonen via WiFi. Jag har SSH aktiverat.

Bifogar skärmdumpar på inställning i CyberDuck och felmeddelandet. Och även svaren från Terminalen.

Måste jag köpa en seperat router för att få detta att fungera?

Ursprungligen av Reisan:

Datorns nätverkskort har IP-nr 83.177.20.152. Och när jag kollar i min iPhones, under det anslutna trådlösa nätverket så står det IP-nr 192.168.0.64.

Det låter som om din dator ligger utanför det LAN som iPhone är ansluten till.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-18 22:18
Ursprungligen av Adrian B:

Det låter som om din dator ligger utanför det LAN som iPhone är ansluten till.

Jag tycker det är konstigt att det är såhär... Har ju datorn ansluten till modemet med det inbyggda trådlösa nätverket/routern...

Ursprungligen av Reisan:

Jag tycker det är konstigt att det är såhär... Har ju datorn ansluten till modemet med det inbyggda trådlösa nätverket/routern...

Något är udda med hur du har kopplat det. Om din router hade delat ut en IP-adress till din dator och den var på insidan av routern så skulle de få en intern IP-adress precis som din iPhone, dvs någonting på 192.168.0.x och din dator och din iPhone skulle ha 192.168.0.254 som gateway. Men nu har du ett externt IP-nummer på datorn, vilket tyder på att den är direkt ansluten mot nätet eller felinställd.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-19 08:47
Ursprungligen av Adrian B:

Något är udda med hur du har kopplat det. Om din router hade delat ut en IP-adress till din dator och den var på insidan av routern så skulle de få en intern IP-adress precis som din iPhone, dvs någonting på 192.168.0.x och din dator och din iPhone skulle ha 192.168.0.254 som gateway. Men nu har du ett externt IP-nummer på datorn, vilket tyder på att den är direkt ansluten mot nätet eller felinställd.

Jag har meckat lite till i morse innan jag stack till jobbet. Det visar sig att när jag ska aktivera/registrera mitt ADSL-modem från Tele2, så finns det 2 olika lägen.

Modemläge A (utanför Tele2s eget bredbandsnät)
Modemläge B (inom Tele2s eget bredbandsnät)

Tidigare hade jag modemet inställt på läge B. Och då fick datorns nätverkskort ett annat IP-nr/område än vad min iPhone fick.

När jag i morse testade att återställa modemet och välja läge A istället, så fick datorns nätverkskort samma IP-nr/område som min iPhone tidigare fick, dvs 192.168.0.xx.

Men i läge A, så kan jag inte ansluta till internet via datorns nätverkskort. Dock är nätverksstatusen grön. När jag kopplar på PPPoE med inloggningsuppgifter från Tele2, så blir nätverksstatusen gul. Och internet funkar fortfarande inte.

Jag har även provat att sätta in nätverkskablen i de 4 andra portarna på ADSL-modemet. Ingen skillnad.

Jag ska mecka lite till ikväll...

• Medlem
  • International user
  • 2007-10-19 12:55

Använder i och för sig Netgear 834GB router men jag tror principen är likadan. Min dsl router med dsl modem är anslutet till dsl jacket. I routern har jag skrivit in pppoe inloggningsuppgifterna och den kan då koppla in sig i DSL nätet utan att datorn är på. Routern får det externa IP adressen men datorn får det interna IP nummret från Routern (typ 192.168.0.10). På datorn behöver jag inte använda PPPoE eftersom routern sköter uppkopplingen.

//Rob

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-18 22:14

Fått veta att IP-adresserna måste vara inom samma IP-range/sifferområde. Får skaffa en seperat trådlös router... Suck. Nåja...

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-18 22:38

För dem som får samma problem så är lösningen att skaffa en seperat trådlös router. NetonNet har bra priser på NetGear-routrar.

NeatGear Netgear WGR614 för 359 kr funkar utmärkt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 22:49

Förklara igen hur du har kopplat. Har du ett ADSL-modem och en trådlös router? Eller har du allt i samma låda?

Sen att du kan pinga din dator via terminalen är ju inte så konstigt, då pingar du ju lokalt, du behöver inte ens ett nätverk för att lyckas med det.

Som det ser ut nu är det olika range, din iPhone sitter på ett NAT, och det kommer du inte åt via en sån adress som du har på din dator.

Om jag misstänker rätt så skulle jag tro att du har ett ADSL-modem och en trådlös router, och du har kopplat in din dator ("trådat") till ADSL-modemet, men din iPhone ansluter mot ett NAT som ligger bakom din trådlösa router. Om det är så ska du sätta in nätverkssladden i din trådlösa router istället så ska du se att dom hamnar på samma nät och detta inte längre är ett bekymmer.

Om inte får du jobba vidare ett tag till, eller hala fram plånboken

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-18 23:07
Ursprungligen av Rig:

Förklara igen hur du har kopplat. Har du ett ADSL-modem och en trådlös router? Eller har du allt i samma låda?

Ja, router och ADSL-modem är en och samma låda.

Jag har kopplat nätverkskabeln från mitt ADSL-modem till datorns nätverkskort. Jag har bredband via telejacket.

Senast redigerat 2007-10-18 23:19
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-18 23:11
Ursprungligen av Rig:

Om jag misstänker rätt så skulle jag tro att du har ett ADSL-modem och en trådlös router, och du har kopplat in din dator ("trådat") till ADSL-modemet, men din iPhone ansluter mot ett NAT som ligger bakom din trådlösa router. Om det är så ska du sätta in nätverkssladden i din trådlösa router istället så ska du se att dom hamnar på samma nät och detta inte längre är ett bekymmer.

Om inte får du jobba vidare ett tag till, eller hala fram plånboken

Ja, jag fick förklarat för mig av en kille som jobbar på Kullander, som hållt på rätt mycket med trådlös router. Och han beskrev att om jag skaffa en trådlös router, så skulle nätverkskabeln gå från datorn till den trådlösa routern, sen från trådlös router till modemet. Och på så vis skulle IP-nr hamna inom samma område.

• Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-18 22:54

Vad händer om du konfigurerar din dator med 192.168.0.63 och försöker ansluta till iPhone?

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-18 22:58
Ursprungligen av Jetwash:

Vad händer om du konfigurerar din dator med 192.168.0.63 och försöker ansluta till iPhone?

Ska prova...

Edit: Hände inte nåt... Fortfarande ingen åtkomst.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-19 15:29

Jag har inte hunnit mecka mer idag, kanske kan pilla med det ikväll. Dock har jag varit på SIBA och inhandlat en NetGear KWGR614. Och om jag inte löser mitt problem ikväll, så kopplar jag in den här trådlösa routern.

Om du har tillgång til inställningarna i routern så kan du göra en forward av port 22 till din iPhones ip nummer.

Detta är kanske inte att rekommendera eftersom det innebär en stor säkerhetsrisk medan du har ssh porten öppen, speciellt när du postat ip adresserna här Men det skulle nog fungera.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-19 23:56

Ah, jag blir galen... Köpte en trådlös router idag, NetGear KWGR614.

Jag har anslutit nätverkskabel från datorns nätverkskort till en av routerns LAN-portar. Sen har jag ytterligare en nätverkskabel i internetporten i routern som är kopplat till mitt ADSL-modem. Alla lampor lyser på båda enheterna som de ska.

När jag öppnar webbläsaren så kommer jag till inloggningssidan för nya routern. Och där är två alternativ, att få guide för att logga in eller göra det manuellt. Och jag har valt att få guide. Men inget händer när jag klickar på knappan "Nästa". Prova sen andra alternativet. Funka inte att klicka vidare där heller. Inte heller klicka "Avbryt".

Har provat inloggningssidan både i FireFox och Safari. Kan ändå inte klicka vidare...

Hjääääälp!

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-20 00:41

Nu funkar det som det ska!

Detta är helt sjukt, alltså! Nu funkar mitt ADSL-modem som det ska. Även det trådlösa via den inbyggda routern. Nu får datorns nätverkskort samma IP-område som det trådlösa nätverket. Så nu har jag ett nyköpt trådlös router till ingen nytta... Hahaha.

Och det funkar att ansluta till iPhonen via SSH och CyberDuck!

Jag upprepar: Detta är helt sjukt, alltså!

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-23 22:06

Problem att ansluta via SSH och CyberDuck efter uppdatering till 1.1.1?

Jag har använt freeouriphones dot com:s guide och köpt simfree-licens för ca 60 USD. Dock funkar det inte att ansluta via ssh och cyberduck, när man använt independence 1.2.4. Ladda ner den senaste versionen, dvs 1.2.5. Och använd den versionen tillsammans med deras filpaket och guide. Då funkar det! Jag har använt mitt at&t-kort genom hela processen.

1
Bevaka tråden