Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SummerBoard och andra mods BILDER

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-15 03:42

Kan va kul att se va andra har gjort för mods!

Här e mina 2 cent! Louie Mantia theme från Summerboard med moddad carrierlogo
och gjorde en ny ikon för bildmappen i Photoshop!

  • Medlem
  • 2007-10-15 09:42

Vädigt fint!
Köpte mig min touch igår så har lite funderingar på att modda till lite saker men först lära sig lite mer

Mail du har där är de länk till webmail eller är iphones mail funktion? Är inte så insatt i de hela än

Edit: Detta kanske står i annan tråd eller så men kom bara på att tänka på hur man tar en screenshot på ipoden?

/reed

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-15 11:14

vad heter programmet som gör att du kan välja ikonerna där nere?
(sen när ja installerar summerboard så kommer mina musik,video,bilder,itunes ikoner längst upp :S )

Ursprungligen av kev0n:

(sen när ja installerar summerboard så kommer mina musik,video,bilder,itunes ikoner längst upp :S )

Versionen som finns under installer är fel, den är för iphone och inte ipod touch.
Finns en version att ladda ner från ipodtouchfans och installeras manuellt.

Dock råkade jag hänga min ipod när jag installerade summerboard och fick göra en reset och börja om från början med jailbreak

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-16 03:55

Fixa Summerboard

Ursprungligen av Gawy:

Versionen som finns under installer är fel, den är för iphone och inte ipod touch.
Finns en version att ladda ner från ipodtouchfans och installeras manuellt.

Dock råkade jag hänga min ipod när jag installerade summerboard och fick göra en reset och börja om från början med jailbreak

Här e länken:

Install Summerboard on the iPod Touch

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-16 23:23

jo märkte det, försökte fixa det igår men då hängde den sig, så ja återställde ipoden och installerade jailbreak via touchfree (och då följer summerboard med) så nu fungerar allt fint

  • Medlem
  • 2007-10-16 23:56

Fråga, i touchfree GUI installer ingår senaste summerboard versionen i den?
Och kan man välja svenska språket när man kört in Jailbrake + summerborad?

/reed

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-17 15:32
Ursprungligen av reed:

Fråga, i touchfree GUI installer ingår senaste summerboard versionen i den?
Och kan man välja svenska språket när man kört in Jailbrake + summerborad?

/reed

kort och gott, Ja

  • Medlem
  • 2007-10-18 00:00

Vad bra, gick snabbt och enkelt att Jailbreaka genom GUI installern. La in lite apps när jag ändå var i farten. Men mail mm är på engelska.. inte för jag har fel på de men vill ha allt på svenska så får översätta lite imorgon. Får kika lite på NES spel då med. Maps och allt funkade direkt:)
Har dock jobbat natten som var körde bilen hem direkt (55mil) sedan varit vaken hela dagen och gjorde diverse uppgifter och nu innan läggdags gav jag mig på ipoden. Väldigt nöjd så kan lägga mig med ett leende nu:)

/reed

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-18 12:10

skönt att höra: ) själv fick ja customize att fungera igår

  • Medlem
  • 2007-10-18 19:44

Vart kan man hitta Suduko app till touchen? Minns jag sett på någon sida att någon hade en sådan.

Edit: Lagt in lite NES spel, så ev gör man lite egen customize som denna tråd egentligen är skapad för men får se.

/reed

Ursprungligen av reed:

Vart kan man hitta Suduko app till touchen? Minns jag sett på någon sida att någon hade en sådan.

Edit: Lagt in lite NES spel, så ev gör man lite egen customize som denna tråd egentligen är skapad för men får se.

/reed

Apple WebApps

Jag lyckades igår att jailbreaka, men kunde inte se Mail.app i den listan som visas under Installer-ikonen på i touchen.?
Och NES-spel, vart får ni tag i dom?

  • Medlem
  • 2007-10-18 20:55
Ursprungligen av daniels:

Apple WebApps

Jag lyckades igår att jailbreaka, men kunde inte se Mail.app i den listan som visas under Installer-ikonen på i touchen.?
Och NES-spel, vart får ni tag i dom?

Jo har varit inne på Apple WebApps, men dom går bara köra online väl? har för mig jag såg ett som installerades på enheten så man kunde lira offline. Kan ha varit en iphone med, men dom är ju princip lika efter man jailbreakat ändå:)

Här har du en kort guide hur du lägger in NES spel, inte så värst svårt: http://www.ipodtouchfans.com/forums/showthread.php?t=1840

Vet inte om man får posta vart man kan ladda ner NES roms, men hittade en sida som var rätt bra: http://www.1rom.net så ta en kik på den

/reed

Ursprungligen av reed:

Jo har varit inne på Apple WebApps, men dom går bara köra online väl?

Här har du en kort guide hur du lägger in NES spel, inte så värst svårt: http://www.ipodtouchfans.com/forums/showthread.php?t=1840
/reed

Jo, det stämmer nog. De flesta jag testat från Apple WebApps behöver köras online.
Men om du hittar motsatsen så dela gärna med dig.

Ang. NES.
Jag kollade på länken du postade och läste igenom instruktionerna. På punkt (3) om att ladda upp WinSCP. Detta verkar vara avsett för PC va? Sitter på mac.

Ursprungligen av daniels:

Jo, det stämmer nog. De flesta jag testat från Apple WebApps behöver köras online.
Men om du hittar motsatsen så dela gärna med dig.

Ang. NES.
Jag kollade på länken du postade och läste igenom instruktionerna. På punkt (3) om att ladda upp WinSCP. Detta verkar vara avsett för PC va? Sitter på mac.

När du jailbreakade den så använde du något ftp-program va? Använd det igen för att kopiera in nes-spelen i rätt mapp på ipoden (private/var>/root/Media/NES). Om nes-mappen inte finns så skapa den bara först. Lycka till!

Ursprungligen av Andreas Th:

När du jailbreakade den så använde du något ftp-program va? Använd det igen för att kopiera in nes-spelen i rätt mapp på ipoden (private/var>/root/Media/NES). Om nes-mappen inte finns så skapa den bara först. Lycka till!

Nej, jag använde inte något ftp-program, utan körde bara med iJailbreak (Intelmac) som gör hela saken automatiskt. Strunt samma, inte så viktigt med NES, mer en kul sak bara att testa.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Mail.app måste man antagligen få från en iPhone, för jag tror inte att den finns tillgänglig på annat sätt. Kan ha fel, dock.

Ok.
Kanske bara jag som blandar ihop Mail.app med andra Mail-klienter som skall fungera i Touchen. Utgick från att det är just Mail.app som t ex MaxxUS (se översta posten) använder sig av. Ska kolla vad som finns på Apple WebApps, om ingen annan har ngt annat alternativ.

Ursprungligen av daniels:

Jag lyckades igår att jailbreaka, men kunde inte se Mail.app i den listan som visas under Installer-ikonen på i touchen.?

Mail.app måste man antagligen få från en iPhone, för jag tror inte att den finns tillgänglig på annat sätt. Kan ha fel, dock.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-18 21:44

Suduko hittar du i installer´n

  • Medlem
  • 2007-10-18 21:58
Ursprungligen av kev0n:

Suduko hittar du i installer´n

Finns inget sådant där, har testat att uppdatera listan men kommer inte in några nya saker inte.

/reed

Ursprungligen av reed:

Finns inget sådant där, har testat att uppdatera listan men kommer inte in några nya saker inte.

/reed

Märkligt :S Jag hittar det under games, fjärde underifrån (kan ju skilja lite beroende på vilka spel man installerat men där i trakterna )

Ursprungligen av MaxxUS:

Kan va kul att se va andra har gjort för mods!

Här e mina 2 cent! Louie Mantia theme från Summerboard med moddad carrierlogo
och gjorde en ny ikon för bildmappen i Photoshop!

nice Hur moddade du carrierlogon?

Min ipod:
Gjorde ikoner genomskinliga i ett bildbehandlingsprogram. Bakgrunden är ett litet foto jag tog på en knippe gräs. Japp

edit: fixade bilderna direkt hit istället för länkar

Senast redigerat 2007-10-18 23:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-11 17:22
Ursprungligen av Andreas Th:

Min ipod:
Gjorde ikoner genomskinliga i ett bildbehandlingsprogram. Bakgrunden är ett litet foto jag tog på en knippe gräs. Japp

hur lyckades du ändra ikonerna?? jag har massa ikoner jag vill byta, men jag vet inte hur man gör. kan nån hjälpa mig? sitter på en pc.

  • Medlem
  • 2007-10-18 23:54

En annan sak som jag märkt är iTunes Store från podden så kontaktar den mot en USA server eller så. Innan så kände den av vilken musik som var mest poppis i vårt land.. typ Danny mm nu känner min av från USA. Inte för att de gör något men bara en fundering till efter man jailbreakat den.

Får kika en gång till. lägger över min musik just nu så de tar ett tag

/reed

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-19 19:02

Hur ändrar man vilka appar man vill ha i dockan längst ner? Hade gärna haft mail o safari där istället för video o itms?

Det är plist-filen /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/N45AP.plist som avgör vad som ligger i dockan.

Du får använda plutil i terminalen för att konvertera plisten mellna binär- och xml-format, eller så kanske du kan använda Plist Editor.

Återkommer när jag har testat lite.

Okej, här kommer en full turorial för hur du modifierar dockan.

1. Kopiera "/System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/N45AP.plist" till din Mac via SFTP.

2. Plist-filen är binärkodad, så antingen kan du göra om den till XML med hjälp av terminalkommandot "plutil -convert xml1 <filen>", eller använda Propertylisteditor som kommer med Developer's tools.

3. Öppna filen i en texteditor, t.ex. Smultron.

4. På rad 16 i filen börjar tabellen "buttonBar", vilken innehåller de objekt som ska finnas i dockan. Lägg till ett nytt element i tabellen, eller byt ut ett du inte vill ha, genom att kopiera ett DICT-block (se hur resten av filen är skriven), och fyll in displayIdentifier för det program du vill lägga in; detta namnet hittar du i Info.plist-filen som finns i varje program (*.app) under CFBundleIdentifier.

5. Gör återigen plist-filen till en binärfil med hjälp av terminalkommandot "plutil -convert binary1 <filen>".

6. Kopiera tillbaka N45AP.plist till din iPod Touch, på samma ställe där den låg, och starta om din iPod/iPhone. Nu ska du ha andra objekt i docken.

Tips 1: Tag BACKUP på N45AP.plist innan du börjar pilla.
Tips 2: Rättigheterna på N45AP.plist är 644 (rw-r--r--) och ägare/grupp är mobile:mobile. Om något krånglar är det säkert ett rättighetsproblem, och du får nog köra en terminal på din iPod för att rätta till det. Men jag tror inte problem med detta ska uppstå.

Senast redigerat 2007-10-19 20:38
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-20 00:43

ett tips, installera customize och fixa den så är det bara att ändra där, mycket enklare

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-20 00:54

eller använda plist edit pro (för Mac), demo för nedladdning HÄR!

eller bara öppna filen i property list editor, trycka "spara" och sedan öppna filen i en texteditor ^^ (på mac)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-20 11:38

tackar! Skall testa när jag kommer hem. Verkar ju ändå rätt smidigt

Bevaka tråden