- jonmannen
- Medlem ●
- Sundsvall
Hej alla glada iphonefantaster
Sitter med tungan ett par meter utanför munnen när jag ser alla bilder och blir totalsugen på att införskaffa skönheten själv. Har ögnat igenom typ alla trådar här nu och vill bara se om jag har fattat saker och ting rätt....
Jag funderar på att köpa en iphone via ebay av en snubbe som jag har läst gott om. Den är upplåst och senaste versionen av programvaran. Jag kan alltså om jag förstått det rätt börja använda den direkt då den anländer? Men den har inte svenska menyer? För att få det så måste jag använda något program som heter INdependence? och nått jailbreak tjosan? Dock så får jag ingen svensk ordlista utan måste lära telefonen i princip varje svenskt ord från början? Stämmer dessa påståenden?
En fråga som jag dock aldrig stötte på. När iPhone väl lanseras i Sverige kommer jag då kunna köra uppdateringar som vanligt utan att vara rädd för att saker ska jävlas?
/Jon
- Jag funderar på att köpa en iphone via ebay av en snubbe som jag har läst gott om. Den är upplåst och senaste versionen av programvaran. Jag kan alltså om jag förstått det rätt börja använda den direkt då den anländer?
- Men den har inte svenska menyer? För att få det så måste jag använda något program som heter INdependence? och nått jailbreak tjosan?
- Dock så får jag ingen svensk ordlista utan måste lära telefonen i princip varje svenskt ord från början? Stämmer dessa påståenden?
En fråga som jag dock aldrig stötte på. När iPhone väl lanseras i Sverige kommer jag då kunna köra uppdateringar som vanligt utan att vara rädd för att saker ska jävlas?
- Om den där "snubben" har lovat dig en upplåst iPhone 1.1.1 får vi väl hoppas att du får det!
- För att få svenska menyer kan du läsa på här: http://www.ifun.se/swephone-installationsguide/ (du behöver inte independence eller apptapp och du behöver inte tänka på jailbreak - allt det där är redan fixat om telefonen levereras upplåst)
- När Apple lanserar sin iPhone i Sverige är den operatörsbunden till Telia eller Telenor. Din telefon levererades låst till AT&T och det är inte alls säkert att du kan leva ett problemfritt liv med kommande uppdateringar. Du kan inte konvertera en AT&T telefon till Telia/Telenor.
Du kan inte konvertera en AT&T telefon till Telia/Telenor.
Vad vet vi egentligen om det där? Som jag ser det borde man kunna återställa telefonen och uppdatera den med senaste FW och då få en "normal" iPhone.
Apple vore väl knasiga om de nekade folk att krypa till korset för att teckna ett officiellt abonnemang?
Apple måste väl samla in dem som har hackat telefonen oh få dem att underordna sig det ursprungliga avtalet?
Vad vet vi egentligen om det där? Som jag ser det borde man kunna återställa telefonen och uppdatera den med senaste FW och då få en "normal" iPhone.
Apple vore väl knasiga om de nekade folk att krypa till korset för att teckna ett officiellt abonnemang?
Apple måste väl samla in dem som har hackat telefonen oh få dem att underordna sig det ursprungliga avtalet?
Jo, du kanske har rätt. Men tills vi vet så är det nog bäst att inte kallt räkna med att kunna konvertera sin AT&T till vaddetnublirförtelefonbolagiSverige AB.
Nej, det fungerar inte så, jag är ledsen men du måste nog läsa på lite mer om vad upplåsningen innebär
Problemet är att de fria upplåsningsmetoder som användes på 1.0.2-telefonerna skadade baseband och nvram och detta fixas inte av en vanlig återställning i iTunes.
Man behöver genomföra en "revirginize" av telefonen och det finns långa instruktioner för det, men en del hävdar att de inte fungerar fullt ut utan bara gör saken värre. Men både Elite dev team och iPhone Dev Team jobbar på program som ska göra detta rätt, enligt vad som påstår.
Om delar av telefonen skadats så är det inte så enkelt för Apple att göra det. Deras syn på det just nu är att om du varit inne och fixat med din telefon så är du körd, typ. Det var ju på grund av dessa skador som folks telefoner blev tegelstenar efter 1.1.1-uppdateringen.
En något teknisk förklaring från Elite dev team:
Want to know why your phones got bricked?
AnySIM and iUnlock were patched to make a routine exit with 0 (successful) to unlock the phone. Only problem was that that routine is not only called by NCK but rather by about six routines total because the baseband code is very well optimized. An analogy was made in IRC that it was basically like patching memcpy. The other five didn't expect 00 to be there and were therefore spammed across your BB during upgrade.
Hmmm nej versionen står på 1.02, det är alltså inte den senaste då eller? Då antar jag att det finns en del komplikationer till att uppdatera den till det.
Hur kan den vara låst till AT&T ifall den är upplåst? Ifall nu iphone kör en slags mobilversion av OSX är det inte bara att lägga in den svenska versionen när den kommer? Säkert jätte dumma frågor men jag har inte hängt med så bra i de här diskussionerna.
Vilka fördelar ser ni som har skaffat den redan i att inte vänta på den svenska? Är det endast att det är så långt fram i tiden (förmodligen) innan den komemr hit?
Hmmm nej versionen står på 1.02, det är alltså inte den senaste då eller? Då antar jag att det finns en del komplikationer till att uppdatera den till det.
Hur kan den vara låst till AT&T ifall den är upplåst? Ifall nu iphone kör en slags mobilversion av OSX är det inte bara att lägga in den svenska versionen när den kommer? Säkert jätte dumma frågor men jag har inte hängt med så bra i de här diskussionerna.
Vilka fördelar ser ni som har skaffat den redan i att inte vänta på den svenska? Är det endast att det är så långt fram i tiden (förmodligen) innan den komemr hit?
iPhone 1.02 är inte senaste versionen (näst senaste). Just för tillfället finns det inte någon metod att uppgradera en upplåst 1.02 till 1.1.1. Det hade varit bättre att köpa en icke-upplåst 1.02 eller 1.1.1 faktiskt
Jag menade att telefonen ursprungligen var låst till AT&T. Eftersom det inte finns några icke-AT&T telefoner ännu vet vi inte hur uppdateringarna kommer fungera i framtiden.
Fördelen med att inte vänta på en Telia iPhone är att du får telefonen NU och att den inte är låst till ett dyrt Telia abonnemang (450kr minst i månaden). Nackdelen är att det säkerligen kommer uppstå problem längs vägen som gör att man inte kan köra senaste uppdateringarna.
Just för tillfället finns det inte någon metod att uppgradera en upplåst 1.02 till 1.1.1.
Stämmer inte riktigt tror jag. Läste att om man låst upp en 1.02 med anySIM 1.1 ska den kunna återställas till "virgin state".
Det verkar även kommit ut ett hack för de som låst upp sin telefon med tidigare verisoner av anySIM. Det verkar fungera OM man gör allt rätt... http://www.hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=12052
Detta är alltså metoder för att åter-låsa sin 1.0.2 för att sen göra om hela processen igen och uppdatera till 1.1.1
Hoppas jag förstått rätt bara, min andra dag som "iPhone-hacker"
Stämmer inte riktigt tror jag. Läste att om man låst upp en 1.02 med anySIM 1.1 ska den kunna återställas till "virgin state".
Sist jag kollade på det var det en rätt avancerad process i många steg, men folk påstod att det verkligen gick (medan andra påstod att det trots allt inte reparerade alla "skador" som den första upplåsningen gjorde. Men det var några dagar sedan jag kollade på det sist, så det kan ju ha hänt massor
Ett alternativ till att köpa en telefon från eBay är att vänta några dagar och beställa en upplåst iPhone 1.1.1 med nya SwePhone 1.1.1 förinstallerat från iFun.se
iFun.se kommer alltså att sälja iphones? eller missförstod jag det där
Men antagligen så kommer väl Svenska iphones att hackas till andra operatörer än den som apple låser oss med antar jag? Argumentet att man får den NU är ju stark dock. Är det så jätte mkt mer man får i 1.1.1 då annat än iTunes wifi music store grejjen.
Hur är det ifall man beställer en phone direkt från apple.com? Går det ens om man bor i Sverige?
Jodå, det går, öppna ett konto på jetcarrier.com och låt dem skicka hem dem. Jag har två leveranser därifrån som skickas imorgon. Du får givetvis betala moms + tull, men det blir ändå betydligt billigare än ex. international-orders.com.
Får återkomma när paketen kommit.
Verkar som nästan alla iphones på ebay är upplåsta och version 1.02. Men om det står UNLOCKED AT&T (Use with any sim card) vad tusan betyder det? Låter ju inte som den är unlocked då. Ifall man nu ska köpa en som inte är upplåst och göra proceduren själv för att få senatre uppdateringen?
Jo en sak till, sitter ju osm sagt och kikar som bäst på ebay. Det är ju svårt det här med budgivning. Vet att alla har olika förutsättningar och vad de anser som dyrt osv men vad borde priset rimligtvis hamna på, vill ju itne bli helt blåst här och jag känner faktiskt inte för att lägga ut en smärre förmögenhet. G¨r det att klara sig under 3000?
Om det står. "The phone is opened only to be unocked" i en ebay annons. Menar dom då kartongen tro? Eller har dom öppnat själva telefonen och gjort nån slags upplåsning där? finns det nått sånt alternativ, eller görs allt med program i själva telefonen?
senaste frågan, om det står "The phone is opened only to be onlocked" så menas att förpackningen är öppnad endast för att låsa upp telefonen.. så att den är upplåst när du får den.. om jag förstog dig rätt..
Ett allmät tips på Tradera/Ebay är att kolla hur många affärer personen i fråga har gjort, det står inom parentes efter hans/hennes nickname.
Ogre(439) är säkrare att ha att göra med än MRLee(2)....
Vidare kollar man efter "skumma saker". Enast cash pay i kuvert till en poste restante i Azerbadjan går ju bort...
Personligen hade jag aldrig vågat att köpa en på eBay. Tänk på att det här är förmodligen den mest begärliga teknikprylen på den här planeten just nu... och att det dras mängden av ohederliga typer till det. De lever på att folk är så köpkåta att de kollar hälften av det de skall kolla innan köp.