Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljög Jobs om Leopard-funktioner?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2007-10-21 13:47

Att ändra userinterface är ju faktiskt ingen funktion utan en GUI sak, och det är ju fullt möjligt för apple att ändra det utan att informera användarna. Speciellt om det bara/mest rör Finder eller liknande saker.

Nu tror jag inte att så heller är fallet.
För att återgå till frustationen så känns det faktiskt som att just "Top Secret" var en anledning till att hålla Microsoft borta och en spark i röven mest till dom. Men just därför så förväntade sig ju dom flesta något revolutionerande som, när det annonserades inte skulle göra det möjligt för MS att integrera en sådan funktionalitet förrän långt senare.

Av dom funktionera som presenterats är ju ingen, förutom time machine en "ms dödare", och det var ju ingen "top secret"-nyhet.

Men varför uppfattar vissa det som att det nya som presenterades och visades först på WWDC 2007 inte var det hemliga på WWDC 2006? Vari bestod lögnen?

Ursprungligen av thevil:

# 1 "One we haven't shown before." Nytt skrivbord, ny 3D Dock med spegelbilder, ny Meny, Stacks, Downloads, Filmer, i Dock, gemensamt utseende, tydligare aktivt fönster.
# 2 Ny Finder (nytt sidofält, möjlighet att söka andra maskiner, back To My Mac, Cover Flow.)
# 3 Quicklook

utvecklarna säger, leopard största uppgraderingen under skalet

Om det är så att uppgraderingen sker under skalet.. vem är mer lämpad än apple själva att ta fram "top secret features" med hjälp av befintliga verktyg/"franeworks" som är presenterade? De skulle inte behöva bugg testas annat än internt och skaran av invigda är således mininmal(kom ihåg osx för intel?). Jag läste någonstans att det är första gången i apples historia som utvecklarna inte får ut sin GoldenMaster version före affärerna/kunden. Vissa spekulerar i att det har att göra med rädsla för läckor, men jag har lite svårt med det argumentet. Kommer det inte att läcka timmarna efter lansering? Någon påstår att steve har aldrig sagt att han defakto presenterat dessa hemliga features än, inte en enda gång. Så återigen är PR maskinen igång å apples vägnar och jag bugar för deras skicklighet i att få vinst i media hur man än ser det. Oavsett vilket så tror jag att leopard kommer att bjuda på en positiv överaskning när den installerats i min maskin, när det nu blir.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-22 11:33
Ursprungligen av thevil:

Men varför uppfattar vissa det som att det nya som presenterades och visades först på WWDC 2007 inte var det hemliga på WWDC 2006? Vari bestod lögnen?

Håller med helt och hållet. Steve Jobs var helt sanningsenlig, vid WWDC 2006 var det fortfarande en del grejor som var "top secret", som ett år senare blev kända.

Kanske har folk helt enkelt svårt att hålla isär vad som presenterades vid vilket tillfälle pga liknande presentationsupplägg?

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

De skulle inte behöva bugg testas annat än internt och skaran av invigda är således mininmal(kom ihåg osx för intel?).

Öh. Den funktionen/nyheten presenterades, vadå, ett år innan den släpptes? Det är gott om tid att beta-testa det.

Sannolikhetsgraden för att några icke-kända stora grejor kommer att komma i Leopard ligger någonstans mellan noll och ingenting. All funktionalitet av någorlunda betydelse måste testas ordentligt, och om den testas så kommer den att läcka ut.

Vidare har Apple redan publicerat introduktionsfilmer och guider till Leopard, det som är känt är det som kommer finnas med. Nån som sätter emot?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-22 22:20
Ursprungligen av Jogin:

Nån som sätter emot?

Aldrig i livet.

Ursprungligen av mikotekniko:

Jag tror att de funktioner som var "top secret" presenterades under WWDC.

Exakt! Det var det jag menade, att Apple presenterade dessa och folk då, trodde jag i alla fall, förstod att detta var det som var nytt, men att det inte var så häftigt som "top secret"-hypen hade byggt upp förväntningarna inför hos vissa (macfolk har en tendens att bygga sjukt överdrivna sådana - delvis Apples eget fel som ibland presenterar riktigt wow-upplevelser).

Ursprungligen av xerent:

Glöm sannolikheten – är det möjligt att det finns en hemlig feature i Leoparden som skickas till tryckpressarna, som Apple endast har testat i hemlighet?

Inte en chans, skulle jag säga. Hur skulle det fungera för utvecklarna som vill hinna ha på sig god tid att testa sina program mot nya funktioner? Visst, Apple skulle kunna ha ett nytt fristående program i kulisserna, men då kan dom ju lika gärna släppa det på nätet senare istället. Men någon större omfattande hittills hemlig komponent i Mac OS 10.5? Inte då.

Ursprungligen av Hendrix:

Det här är en storm i ett vattenglas. Det kommer ingenting stort i Leopard som inte redan är allmänt känt. Jag tror inte ens att Jobs när han använde "Top Secret" som metafor hade några storslagna planer på att stoppa in något mer. Han använde Top Secret som en smålustig illustration för att han inte visade alla nyheter.

Precis min åsikt också! Och sedan spann folk på det i tron och förhoppningen att det skulle vara något utöver det vanliga (och jag förstår den önskan). Men WWDC i juni visade att det inte fanns någon sådan nyhet (och det var då hela de här debatten var aktuell).

Det som kommer göra Leopard mer användbart än Tiger är snarast allt det som händer under huven. (som t.ex. den dåliga nätverkshanteringen som nämns ovan.)

Mm, när man läser hela listan på alla små förbättringar här och var tycker jag det sammantaget ser ut som en mycket solid uppdatering som jag ser fram emot mycket.

Apples marknadsandel har blivit för stor nu för att ge sig på ett stunt som att leverera ut ett operativsystem där inte beta-testarna haft tillgång till alla ingående funktioner.

Precis! Det kommer bara inte att hända.

Ursprungligen av Jogin:

Sannolikhetsgraden för att några icke-kända stora grejor kommer att komma i Leopard ligger någonstans mellan noll och ingenting. All funktionalitet av någorlunda betydelse måste testas ordentligt, och om den testas så kommer den att läcka ut.

Exakt!

(Det blev många "hålla med"-svar i detta inlägg, men jag ville sammanfatta och hålla med alla kloka kommentarer )

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-22 23:17

Jag har hört att det blå äpplet i övre vänstra hörnet kommer bytas mot en slags flagga. Jobs har inte dementerat detta än. Må hända är vi något på spåren?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-22 23:25

The United Systems of Applelandia? Spekulationerna kan börja..

Bevaka tråden