- ArneAnka
- Medlem ●
- Göteborg
Hej
Kör en Windows baserad smartphone idag men är riktigt sugen på en Iphone.
Har läst att det inte går att synka mail, kalender och kontakter med exchange server om imap porten inte är öppen mot internet på exchange servern, har för mej att jag läste att det bara går att synka mailen via imap iaf. Jag syftar på synkning via gprs och inte via kabel. Är det nån som har en lösning på problemet? Nån som testat ipxsync?
Stämmer att detta inte fungerar men inom en snar framtid kommer vi nog att se ett programvara även för detta.
Idag kör jag själv synkning på mina mail mot vår Exchangeserver 2007 och kalender och kontakter synkar jag direkt mot min PC på jobbet.
När det gäller mailen så kan du använda din webbacces adress på inkommande och på utgående får du ta din teleoperatör.
För min egen del kör jag med Telia och nyttja deras SMTP som heter smtprelay1.telia.com
Kika runt lite och såg att några användare kör Mobile Gateway från Synchronica. Det verkar som det funkar rätt bra tyvärr verkar det riktigt dyrt, drygt 1000 Euro för en 5 användar licens.
Tyvärr så fungerar denna mot en Exchange Server 2007.
Någon gång nästa år så kommer vi få se dett,a iochmed att Apple släpper SDK för tredjeparts program.
Heiko: Skulle inte vilja påstå att du synkar mailen, du kör antingen imap eller pop3 och det är verkligen ingen synk.
För er som inte testat på ActiveSync så kan jag säga att det är nog snäppet bättre än både skivat bröd och kardborreband.
Heiko: Skulle inte vilja påstå att du synkar mailen, du kör antingen imap eller pop3 och det är verkligen ingen synk.
För er som inte testat på ActiveSync så kan jag säga att det är nog snäppet bättre än både skivat bröd och kardborreband.
Håller med till 100%.
Har själv hör Qtek/HTC sedan den första luren kom till Sverige.
Man kan alltid hoppas att det ska komma en vettig programvara som finns det exempelvis till Nokias S60 operativ.
Testa den sådan för en tid sedan och denna programvara funkade riktigt bra.
Vi bumpar denna tråd nu när ActiveSync har kommit till iPhone i och med nya programvaran 2.0. Min fråga är ganska enkel:
Hur snabbt går det i praktiken över EDGE/3G eller Wifi (men utanför företagsnätverket)?
Vilka missar kan man göra när man ställer in sitt Exchange-konto på servern? Visserligen säger guiden att det är bara att köra på vid standardaktivering. Men jag tänkte fråga i allafall.
Frazze: Det var enklare att sätta upp på luren än på någon annan lur jag någonsin gjort det på, det går inte att göra fel helt enkelt.
Och angående snabbheten, jag får oftast mailet i luren före det kommer i datorn, säger en hel del.
Ja, jag kan både kommentera trineo och besvara mig själv: tusan vad enkelt det var! Min helpdesk som råddar alla dotterbolagens maskiner gav mig bara mitt konto och lösenord. Sedan var det bara att köra på. Inget annat. Och farten är imponerande - både på EDGE, 3G och WiFi.
Är Activesync aktiverat i alla Exchange-installationer? Krävs Exchange Server 2007?
Hur funkar det att ha både Exchange-synk på samt "vanlig" synk med sina privata kontakter/mail hemifrån? Blir det rörigt att hålla isär?
Vore tacksam för svar då jobbmobil nalkas och då blir det iPhone om det funkar bra.
Är Activesync aktiverat i alla Exchange-installationer? Krävs Exchange Server 2007?
Hur funkar det att ha både Exchange-synk på samt "vanlig" synk med sina privata kontakter/mail hemifrån? Blir det rörigt att hålla isär?
Vore tacksam för svar då jobbmobil nalkas och då blir det iPhone om det funkar bra.
Vårt företag använder exhange server 2003 och det var väldigt lätt att ställa in på telefonen. Jag använde bara de uppgifter jag använder vid inloggning för remote web acess eller vad det nu heter, dvs serveraderess, användarnamn och lösen. Om activesync är aktiverat i alla installationer vet jag inte, men vår installation misstänker jag är helt standardbetonad. Som du förstår är jag ingen it-snubbe utan lyckades bara övertyga chefen om att en sån där iPhone var en bra grej som säkert skulle funka mot servern.
De olika mailkontona hanteras separat i telefonen. Jag har jobbmailen, gmail och mobileme aktiverat utan att det blir någon sammanblandning. Vad gäller kalendrar använder jag mobileme för att synka mina privata kalendrar från iCal hemma och exhange för jobbkalendern. De samsas bra i iphonens kalenderprogram. Man kan välja om man skall se alla kalendrar, bara exhange, eller bara mobileme. Jag tror dock att det kan bli problem om man inte synkar ical via mobileme. För mig är bara detta vårt priset för mobileme.
Adressboken hålls så vitt jag vet inte isär utan där slås jobb och privat ihop. Därför synkar jag bara min privata adressbok och struntar i jobbkontakterna.
Johan
Adressboken hålls så vitt jag vet inte isär utan där slås jobb och privat ihop. Därför synkar jag bara min privata adressbok och struntar i jobbkontakterna.
Johan
Tack för svaret. Men detta betyder alltså att alla 7000 kontakter som ligger i Exchanges globala adressbok kommer beblandas med mina 30 privata kontakter och 20 jobbkontakter som ligger i min privata adressbok i Exchange? Låter onekligen osmidigt...
Någon som vet hur detta hanteras på andra mobiler, typ SE P1 och dylikt?
De olika mailkontona hanteras separat i telefonen. Jag har jobbmailen, gmail och mobileme aktiverat utan att det blir någon sammanblandning. Vad gäller kalendrar använder jag mobileme för att synka mina privata kalendrar från iCal hemma och exhange för jobbkalendern. De samsas bra i iphonens kalenderprogram. Man kan välja om man skall se alla kalendrar, bara exhange, eller bara mobileme. Jag tror dock att det kan bli problem om man inte synkar ical via mobileme. För mig är bara detta vårt priset för mobileme.
Johan
Ja, när jag läst vidare så kan man inte synka kalender mot iTunes och Exchange samtidigt. Men kan man synka adressboken i min mac samtidigt som adressboken i Exchange? Om inte så vet jag inte hur jag ska göra...
Nu börjar jag känna mig lite förvirrad...
Nej, den globala adressboken pushas/synkas inte mot telefonen eller datorn för den delen.
Det är bara din adressbok som gör det.
Min nuvarande jobbmobil har push via activesync och den får mejlen den stund de kommer, mao snabbare än Entourage som måste synka.
Nej, den globala adressboken pushas/synkas inte mot telefonen eller datorn för den delen.
Det är bara din adressbok som gör det.
Min nuvarande jobbmobil har push via activesync och den får mejlen den stund de kommer, mao snabbare än Entourage som måste synka.
Så den globala adressboken kommer man inte alls åt? Intressant, men kanske vettigt. Man kan alltid föra över de man är intresserade av till sin egna adressbok i Exchange. Men jag kan komma på många tillfällen då man behöver komma åt personer inom företaget, som man inte lagt till i sen egna adressbok, ute i fält. Men då får man väl ringa växeln, även om det känns jävligt 1900-tal.
Det går inte ens att rota fram en mailadress från globala adressboken när man skriver mail?
Så den globala adressboken kommer man inte alls åt? Intressant, men kanske vettigt. Man kan alltid föra över de man är intresserade av till sin egna adressbok i Exchange. Men jag kan komma på många tillfällen då man behöver komma åt personer inom företaget, som man inte lagt till i sen egna adressbok, ute i fält. Men då får man väl ringa växeln, även om det känns jävligt 1900-tal.
Det går inte ens att rota fram en mailadress från globala adressboken när man skriver mail?
Hittade svaret själv på Apples hemsida, att man kan söka i den globala adresslistan. Bra det...
Vi kör MDeamon på vår windows mailserver på jobbet. Bästa är att köra IMAP då alla mail sparas på servern ett och ett, skulle något krascha finns de andra kvar. Likaså om jag ansluter med min Iphone, Imac, XP-PC eller Vista PC ser alla mail likadant ut då det finns på servern. Alltså behövs ingen synkning.
POP3 hämtar hem mailen till den aktuella mailklienten och läggs i de flesta fall upp som en stor ohanterlig -pst fil på Pc som kan bli korrupt eller krascha och kan man inte restorera denna tappar man allt....
MobileMe vart guld värt för mig med Iphone 2G och 2.0 programvara, med den synkar jag kontakter, kalender och bokmärken mellan mina datorer på jobbet och hemma, pc eller mac spelar ingen roll. Lägg till ett möte på Iphone och det poppar up i outlooks kalender på jobbet och i hemmakontoret inom någon minut.
Funkar perfekt synkar allt utan mail (har man tusentals mail är det skönt att slippa synka dessa) som med IMAP alltid finns kvar på servern och kan ses från alla platser ändå.
Inga problem att man glömmer synka Iphone med kontoret och missa möten då de synkas "over the air" hela tiden tack vara MobileMe.
Man kan behöva veta lite om vilka portar som är upplåsta för IMAP och ibland SSL för att få till mailen, men nu ser jag alla mina mappar och kan flytta mail mellan dessa på telefonen precis som på datorn.