Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äldre ljudkort

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-10-23 10:57

Hej
Har ett ljudkort som börjar bli rätt gammalt, ett EgoSys wamirack 24. Ibland upplever jag att det låter lite oluftigt, lite platt och odetaljerat. Är detta något som skiljer mycket mellan gamla och nya ljudkort? Funderar på om det kanske är Reason snarare än ljudkortet som har ett lite kompromissat sound... Tilläggas bör att jag kör kortet i 24 bit 44.1 khz. Ganska modest samplingsfrekvens...

Det kan nog mycket väl vara DA-omvandlarna som är lite trötta och gamla. Om du vill utesluta Reason så kan du ju alltid importera en låt i WAV-format och spela upp med någon av samplarna, så ska det låta nära originalet (med undantag för volymskillnader, påslagna filter/eq, osv).

  • Oregistrerad
  • 2007-10-24 09:04

Ja... Det är nog så. Har dragit mig in i det sista för att byta ljudkort då jag inte alls är sugen på att trixa med en massa konflikter osv. som har en tendens att uppstå. Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-24 09:12
Ursprungligen av imported_Nisse:

Tilläggas bör att jag kör kortet i 24 bit 44.1 khz. Ganska modest samplingsfrekvens...

Fast det är väl väldigt vanligt att köra med 44.1kHz. På så sätt slipper man ju göra någon omsampling på slutet, om man nu vill ha det i 44.1kHz i slutändan. Man ska nog ha väldigt bra grejer runt om kring ljudkortet för att man ska få ut något av att köra med högre samplingsfrekvens - om ens då...

Hos mig blir det en väldigt tydlig skillnad när jag kör på högre samplingsfrekvens i Reason. Dock har jag ett helt vanligt standardljudkort (på PC), alltså inte ett gjort för musik, vet inte om det blir samma skillnad med på ett sådant kort. Men, kan väl vara värt att pröva?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-24 16:15

Men frågan är om det låter bättre sen när du samplar ner det till 44.1kHz i slutändan? Vissa saker vinner helt klart på att göras med högre samplingsfrekvens, t ex distortion av olika slag och mjukvarusynthar. De kör ju ofta med högre samplingsfrekvens internt men ger 44.1kHz ut.

Mja, just i mitt fall så tror jag att det är själva ljudkortet som inte spelar upp det som det borde göra när jag har 44.1 inställt. Jag har OK lurar men tror knappast att jag har några gyllene öron, och dessutom är jag inte precis tonåring längre - tror inte att jag skulle höra samma skillnad (eller kanske ens någon skillnad alls) mellan 44.1. och det dubbla på ett riktigt "proffs"-kort.

Men nå, i grund och botten kör jag på den högre frekvensen bara för att höra mer exakt vad jag gör, inte för att lista ut hur det låter på andra system.

  • Oregistrerad
  • 2007-10-24 22:49

Intressant det där med samplingsfrekvens... Trodde länge att det var något av kejsarens nya kläder, men som ni påpekar, så får tex. dist en helt annan kvalitet. Den där mummiga känslan av att övertonerna bara sprutar ut:p När jag nu byter ljudkort är min tanke att gå via ADAT ut till yamaha 02r, och då kommer jag ändå att begränsas till max 48kHz, men tror jag vinner en del på att slippa D/A + A/D på vägen. Lurigare än samplingsfrekvens är väl hur själva omvandlaren låter... Det går väl inte bara att förklara med tekniska termer. Vissa låter bättre än andra även om de har samma siffror...

Det är ju skillnad på 96kHz för inspelning och 96kHz för effekter. Allt som påverkar höga frekvenser är lättare att få bra med 96kHz (eller översampling i allmänhet), så det är definitivt inte kejsarens nya kläder. (Å andra sidan sker det till priset av betydligt större processorbelastning, men det kan det ju vara värt.)

Men det betyder ju inte att hela kedjan måste vara 96kHz, 44.1kHz räcker definitivt för de flesta normala inspelningar - det är snarare mickar, rum och liknande som påverkar mer än samplingsfrekvensen hos de flesta.

1
Bevaka tråden